Citat:

Ursprungligen postat av 
WbZV

Var har du gömt dig de sista tjugo åren?
Numera är både åsiktsfriheten och informationsfriheten avskaffade.

Riktigt så illa är det inte, men vi ser en erodering.
	Citat:

Säger du något provocerande riskerar du bli åtalad. Likaså om du har kvar några skivomslag från sjuttiotalet som inte faller feministerna i smaken. Det är därför vi behöver komma ut anonymt på flashback.

Nja, jämför med stater som Kina och Saudiarabien. Vi är inte där och kommer inte hamna där heller. Saudiarabien deklarerade nyss ateister som terrorister, det kommer aldrig hända här. Vet du vilken anledning de gav för detta beslut var: att det skulle utmana essensen av det Saudiarabien är. De (kungen) deklarerar tydligt att avvikande tänkande är fientligt. Ett hot mot Saudiarabiens interna koherens. 
Och han har rätt. Men varför har han rätt. Om alla fritänkare i landet får öppna kanaler kommer landet att kollapsa. Detsamma är sant om Kina om du släpper ut alla dissidenter. De här länderna mår i någon mening bättre med stark kontroll än öppen demokrati.
Hur kommer sig det att det kan bli kaos i dessa länder men inte i Europa och Sverige. 
I Sverige och Europa har vi en tradition om diskussion, vi är inte i kaos. Vi har accepterat läget och att individer ska uttrycka sin vilja genom val. Vi har arbetat inkrementellt till den här punkten under tusen år. Vi har haft krig men tendensen har alltid varit att ge individer med olika åsikter ansvar i samhället.
Ett annat samhälle, som Kina eller Afghanistan, kommer inte fungera om den centrala makten försvinner. Det finns inga traditioner om demokrati och delegerat beslutsfattande. De gör rätt när de försvarar status quo. (jämför med Libyen och Irak).
Det finns kontraexempel dock som Syd Korea (det är ett bra exempel, jämför Nord Korea med Syd Korea. Hur kommer det sig att de villigt adopterar sina respektive ideologier.)
Nu undrar du vad det här har att göra med Sverige. Vi är en av de äldsta mest homogena länderna på jorden. Vi har gjort den här processen, den tog lång tid. Endast danskarna har en äldre flagga än vår. Jämfört med andra länder befinner vi oss i ytterkanten vad gäller yttrandefrihet och individuellt deltagande i samhället. Varje begränsning av den mark vi vunnit är för mig en förolämpning. En personlig förolämpning. Jag kommer aldrig acceptera det.
Men jag är en demokrat. Jag vet var vi, du och jag står. Om någon vill höja eller sänka ribban till vad det än är, köper jag det eftersom jag litar på mina medmänniskor. Högre eller lägre skatt, bostadsbidrag, försvarsbudget och så vidare. Men jag kommer aldrig acceptera att min rätt att ha en åsikt om saken är förbjuden eller ha ett val om saken. 
Just där finns skillnaden mellan västerländska demokratier som Sverige mot Kina och Saudiarabien.
De kommer att göra allt de kan för att asfaltera vägen platt till "ett beslut", medan vi som demokrater vill sätta upp vägspärrar. De beslutar neråt, vi beslutar uppåt.
Vi klamrar fast vid demokrati eftersom det är allt vi vet och logiskt korrekt, annars får vi kaos. Kina och Saudiarabien måste klamra fast vid totalitarism annars får de kaos. Det är omöjligt att som amerikanerna gör att frigöra ett land som Irak från en diktator och tro att det blir demokratiskt. 
Det som kommer ske närmaste årtionden är en begränsning eller annullering av många av våra västerländska framsteg. Det är oundvikligt. Anledningen är att vi har en utblandning av våra djupa värderingar med nya värderingar. Men det som aldrig kommer försvinna är vår övertygelse om de generella principernas giltighet.
De är:
åsiktsfrihet
likhet inför lagen
demokrati
Vi kommer att vinna eftersom vi tror på människan.