2016-06-16, 12:20
Medlem
Tjena fan.. Lite svårt att veta exakt vart man ska posta denna, men jag hoppas det funkar. Drogakuten känns lite å ta i och alkoholforumet tycks mera vara diskussioner om smak och vad man dricker till vad.

Jag har länge använt mig av alkohol. Sedan 15 bast, idag är jag snart 40. Jag har och har alltid haft en regel- drick bara på helger. Detta har jag hållt snart i 20 år. Har haft bakfyllor från hell och mått skit, men aldrig krökat vidare söndagar och vardagar.

Jag mår sjukt bra på alkohol och dricker inte så jag vinglar omkring. Blir skön och spelar data-spel el kollar sköna serier. Jag fullkomligt älskar detta.

Jag skriver ändå därför överallt hör man att typ: förr eller senare spricker bubblan och du börjar dricka i vardagarna. Det KOMMER aldrig gå att bara hålla sig till helgerna. Jag har jobb och sköter allt omkring.

Vad tror ni om detta? Finns det någon här som har erfarenhet? Är du kanske lite äldre och klarat dig?

Alla får svara naturligtvis! Säg vad ni tror om detta.
Citera
2016-06-16, 12:28
Medlem
martin_katts avatar
De som säger att det aldrig håller är de som har blivit lärda att det är på det viset. Ungefär som du med skillnaden att du verkar tänka själv och därför ställer dig tvekande.

Jag drack betydligt mer förr och håller mig nu för tiden till helgerna, så ja det går.
Citera
2016-06-16, 12:29
Medlem
Soluss avatar
Självklart kan det fungera, inget snack om saken. Jag har några nära och kära som dricker friskt men som aldrig låter det gå ut över något viktigt i livet. Sedan har jag ju mig själv som ett exempel på när det INTE fungerar.
Citera
2016-06-16, 13:17
Medlem
BigFatCones avatar
Det handlar ju inte riktigt om vilka dagar i veckan man dricker utan huruvida det får några konsekvenser.
Citera
2016-06-16, 13:23
Medlem
uh-huhs avatar
De snickare/hantverkare jag känner dricker ett gäng öl varje dag och är aldrig frånvarande från jobbet,på sin semester åker dom till sina sommarstugor,är välklädda,trevliga,umgås med familj och vänner,bra med pengar.
Det kallar jag skärpta alkisar.
Citera
2016-06-16, 14:58
Medlem
Moparornocars avatar
Svar ja.
Citera
2016-06-16, 15:41
Medlem
Beror nog på vilken typ utav alkis du är. Jag var en person som var tvungen att dricka tills jag deckade.

Vilket gjorde att min tolerans blev riktigt hög. Blev två flaskor om dagen till slut.
Citera
2016-06-16, 16:09
Medlem
mjukosten78s avatar
Ja det finns både människor som klarar av att kröka varje helg och funktionella alkoholister.
Citera
2016-06-20, 16:51
Medlem
ljusetssvins avatar
Jo men det finns nog färre funktionella missbrukare än funktionella helgalkisar.
Är man ens en alkis om man dricker några öl på vardagar ibland och lite mer öl på helgen?
Min syn på ordet alkis är att man har ett missbruk och inte klarar att vara utan.

Men såklart om man intalar sig att man är alkis för man inte klarar av att stå emot en kall öl en varm sommardag så blir det nog en självuppfyllande profetia med tiden.

Hade jag haft öl hemma så hade jag inte druckit den just nu...
Citera
2016-06-20, 21:10
Medlem
Jag har ett par exempel på personer jag känner väldigt bra som jag skulle argumentera är mer "skärpta" än den genomsnittlige mannen i Sverige och dessa exempel dricker dagligen och har så gjort i närmare 30-40år.

Så visst finns det "skärpta" alkoholister. Dock tillhör dom det högre "echelon" av "fungerande alkisar".

Men det var väll inte exakt den punkten av det hela du syftade på men jag kände mig manad att delge iallafall.
Citera
2016-06-21, 00:46
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaNyanserAvBajs
Tjena fan.. Lite svårt att veta exakt vart man ska posta denna, men jag hoppas det funkar. Drogakuten känns lite å ta i och alkoholforumet tycks mera vara diskussioner om smak och vad man dricker till vad.

Jag har länge använt mig av alkohol. Sedan 15 bast, idag är jag snart 40. Jag har och har alltid haft en regel- drick bara på helger. Detta har jag hållt snart i 20 år. Har haft bakfyllor från hell och mått skit, men aldrig krökat vidare söndagar och vardagar.

Jag mår sjukt bra på alkohol och dricker inte så jag vinglar omkring. Blir skön och spelar data-spel el kollar sköna serier. Jag fullkomligt älskar detta.

Jag skriver ändå därför överallt hör man att typ: förr eller senare spricker bubblan och du börjar dricka i vardagarna. Det KOMMER aldrig gå att bara hålla sig till helgerna. Jag har jobb och sköter allt omkring.

Vad tror ni om detta? Finns det någon här som har erfarenhet? Är du kanske lite äldre och klarat dig?

Alla får svara naturligtvis! Säg vad ni tror om detta.
Det behöver inte alls spricka men det kan göra det. Det vet ingen innan. En gemensam nämnare människor emellan tycks vara att vi gör det vi tror och tycker får oss må bättre. Missbruk, bruk eller intet. Av vad det än månde vara.
Personligen anser jag att "missbruk" inte ska ligga hos klåparna på socialtjänsten utan snarare hos psykiatrikerna. Litet som att låta en arg snickare laga ett JAS-plan i stället för en flygtekniker.
Citera
2016-06-21, 12:01
Medlem
Gregory.Houses avatar
Ja finns mängder av människor som dricker rätt ofta utan att ha problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in