• 1
  • 2
2016-06-16, 15:50
Medlem
Illustrations avatar
Laxfilé med potatismos, fungerar prima.
Citera
2016-06-16, 16:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illustration
Laxfilé med potatismos, fungerar prima.
Och imorgon då
Citera
2016-06-17, 22:39
Medlem
Saltkatts avatar
Strängt taget det mesta som går att tugga och inte är alltför våldsamt kryddat. Men av egen erfarenhet:

grytor på långkokt nöt/lammkött
stuvade makaroner
stuvade morötter
kålsoppa med frikadeller
hemgjorda potatisbullar
allehanda sorters gröt
squashpaj
Citera
2016-06-18, 02:22
Medlem
Har bara gett mina två barn hemlagad mat. Den första tiden lagade jag speciell mat till dem. Från ca ett års ålder kan barnen i princip äta vad resten av familjen äter, bara lite mindre saltad och kryddad.
Du behöver inte mosa maten, bara dela i småbitar. Barnet ska ju lära sig tugga.
Citera
2016-06-18, 19:30
Medlem
SkepticalHippos avatar
Tack för era råd Jag ska försöka bli mer modig gällande bitar i maten och även att ge honom av vår mat innan jag kryddat på så mycket som jag vill.

En sak som ställer till det är att den lilla rackaren är mjölkproteinallergiker så allt stuvat och många grytor och såser går bort. Jag ogillar även potatis starkt så det har vi sällan hemma men ska ta och börja koka åt honom så att han får ett nyttigt tillbehör att alternera med pasta och ris.
Citera
2016-06-18, 19:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Tack för era råd Jag ska försöka bli mer modig gällande bitar i maten och även att ge honom av vår mat innan jag kryddat på så mycket som jag vill.

En sak som ställer till det är att den lilla rackaren är mjölkproteinallergiker så allt stuvat och många grytor och såser går bort. Jag ogillar även potatis starkt så det har vi sällan hemma men ska ta och börja koka åt honom så att han får ett nyttigt tillbehör att alternera med pasta och ris.

Grönsaker funkar bra också.
Citera
2016-06-18, 19:48
Bannlyst
Min erfarenhet av pizza är att man kan få ganska gulliga bilder av barn som tuggar på den kant som även giorigo, den ursprunglige pizzabagaren kan gå i taket om den tradition jag som svensk för samman i hans jävla namn!

:-)

Med det sagt.. dom kanske inte är så värst hungriga just när ni serverar er hemmapizza?
Citera
2016-06-19, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo

Du kan byta ut vanlig mjölk mot t.ex havremjölk, så även lillkillen kan få pannkakor och andra mjölkinnehållande maträtter. Som så många andra föräldrar till barn med födoämnesallergier får du nog förbereda dig på att ibland laga egen mat till barnet. Vi får hoppas han tillhör de 80 % av barnen där allergin växer bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in