2016-06-15, 14:25
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Norske hotellmagnaten Petter Stordalen ger en intervju med Caroline Neurath där han föreslår en union mellan Norge och Sverige samt karriärstips såsom "quit more often" eller "är du missnöjd med chefen, byt jobb". Undrar då om man är missnöjd med sin chef på ett av Choice Hotels kan man då få nytt jobb på ett annat Choice Hotel utan att man på något sätt får svårigheter om cheferna känner varandra. Eller kulturer som finns på ALLA företag är undantaget just Choice Hotels? Lever Stordalen i en bubbla på något vis när alla kan byta jobb närsomhelst?

http://www.svd.se/stordalen-darfor-b...raths-toppmote

Rätt bra intervju annars. Jag gillar Stordalens entusiasm och där finns något amerikansk företagsledare över hans positivism.
Citera
2016-06-15, 15:53
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jaha det är ju lätt för honom att säga att man ska byta jobb när jobben knappt existerar snart

Det går väl snart 1000 - 1500 sökande per utannonserat jobb så lycka till att byta till något annat

Enda sättet att få jobb i framtiden är att bli inhyrd "stafett-person" hörde jag på radion.
"Tjänstesektorn är framtidssektorn för Sverige" sa de och menade att man skulle starta enskild firma och låta sig bli inhyrd i privat eller offentlig sektor precis som stafett-läkare och -sköterskor är idag.
Jag hörde tex att man på försök skulle ha en stafettpräst på Öland, det är tydligen framtidens melodi.
Snart blir det stafettkantorer och -vaktmästare på kyrkogårdarna också som det hördes.
Detta kommer att ske inom varje bransch, hantverkarna har väl något liknande mot industrin.
Industrin säger upp sina anställda och så låter de dem komma tillbaka antingen via bemanningsbolag eller som enskilda firmor inom el och mekanik mm.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2016-06-15 kl. 16:06.
Citera
2016-06-15, 16:28
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Undrar då om man är missnöjd med sin chef på ett av Choice Hotels kan man då få nytt jobb på ett annat Choice Hotel utan att man på något sätt får svårigheter om cheferna känner varandra. Eller kulturer som finns på ALLA företag är undantaget just Choice Hotels? Lever Stordalen i en bubbla på något vis när alla kan byta jobb närsomhelst?
Själva principen att man inte ska nöja sig med att vara missnöjd utan faktiskt göra något åt det är ju synd, men självklart är det lättare sagt än gjort.

Självklart kan man få jobb på ett annat Choice hotell trots att man inte tycker om sin nuvarande chef, men det är ju inte så att man kan gå till chefen och begära förflyttning för man vill ha en annan chef. Eller hur menade du?
Citera
2016-06-15, 19:11
Medlem
Xer0s avatar
Skulle lätt byta jobb egentligen. Skulle förmodligen få bättre betalt.
Problemet är att man vet vad man har, men inte vad man får.

Jag har bra förmåner där jag är just nu, men själva kneget är sådär kul egentligen.
Citera
2023-04-26, 11:55
Medlem
Stordalens framgång har till stor del byggt på ett samarbete med Microsoft där det fantastiska
programmet Navision har legat till grund för den snabba expansionstakten.
Han har nu sålt rättigheterna till kedjans egna hotelldata system Cenium, som är byggt på Navision till Mews.
Mews har inga planer på att fortsätta använda Cenium, utan Cenium kommer successivt
bytas ut mot deras värdelösa molnbaserade egna system.

Stordalen som antagligen inte är speciellt datakunning, tror att han kommer att spara massvis med
licens pengar till Microsoft med detta steg, men det är ett gigantiskt misstag.
Ett hotells data system är det viktigaste verktyg man har för att kunna driva ett framgångsrikt hotell.
Personal flykten från hotellen som har, eller är på väg att migrera till Mews är ett faktum.
Senast redigerad av Petterouch 2023-04-26 kl. 12:12.
Citera
2023-04-26, 23:36
Medlem
Han har rätt.
Om man inte riktigt funkar med närmaste chef så är "byt jobb" ett ganska bra råd. Oavsett hur lätt eller svårt det är att skaffa det nyta jobbet.
Citera
2023-04-27, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jaha det är ju lätt för honom att säga att man ska byta jobb när jobben knappt existerar snart

Det går väl snart 1000 - 1500 sökande per utannonserat jobb så lycka till att byta till något annat

Enda sättet att få jobb i framtiden är att bli inhyrd "stafett-person" hörde jag på radion.
"Tjänstesektorn är framtidssektorn för Sverige" sa de och menade att man skulle starta enskild firma och låta sig bli inhyrd i privat eller offentlig sektor precis som stafett-läkare och -sköterskor är idag.
Jag hörde tex att man på försök skulle ha en stafettpräst på Öland, det är tydligen framtidens melodi.
Snart blir det stafettkantorer och -vaktmästare på kyrkogårdarna också som det hördes.
Detta kommer att ske inom varje bransch, hantverkarna har väl något liknande mot industrin.
Industrin säger upp sina anställda och så låter de dem komma tillbaka antingen via bemanningsbolag eller som enskilda firmor inom el och mekanik mm.

Fördelen är väl att man kan få enklare jobb och snabba cash.

Alla undersköterskor som har en enskild firma nu kan begära mer betalt.
Citera
2023-04-27, 11:33
Medlem
Radera
Citera
2023-04-27, 14:52
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Fördelen är väl att man kan få enklare jobb och snabba cash.

Alla undersköterskor som har en enskild firma nu kan begära mer betalt.

Precis och då kallar de sig för konsulter för att kunna motivera den högre lönen.

För att återknyta till min förra post i tråden om stafettpräster ser jag nu att Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har infört "Prästbanken". Präster uthyres alltså till församlingarna.

https://www.svenskakyrkan.se/arbetsgivare/prastbanken
Citat:
För er arbetsgivare som letar efter tillfällig prästresurs

Med tiden har utmaningen för församlingar och pastorat att hitta präster för den dagliga verksamheten ökat. Därför erbjuder Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation er medlemmar Prästbanken för att underlätta bemanning när tillfälliga behov uppstår.
Om det uppstår en vakans, eller om ni har tillfälligt behov av en präst får ni genom Prästbanken tillgång till kontaktuppgifter till intresserade präster, exempelvis pensionärer, som fortfarande vill bidra till församlingsverksamheten under en tidsbegränsad kortare eller längre period.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2023-04-27 kl. 14:59.
Citera
2023-04-27, 16:56
Medlem
killawifes avatar
Han har ju faktiskt inte fel i detta. Jag har själv slutat ett par gånger enbart pga chefen. Det som tyvärr är lite sorgligt är att den dåliga chefen ofta är en negativ inlaga på arbetsplatsen som då består år ut och år in. Jag råkade t.o.m ut för att en Hr-kvinna på en intervju jag var på nyss frågade explicit varför det är så många som verkar sluta på företaget jag jobbade på. Jag förklarade då att det beror på chefen där som har ett minst sagt tvivelaktigt chefs-skap och att de samma samma sak på hans tidigare arbetsplats. Men så länge siffrorna är plus så får han ju ändå vara kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in