2016-06-15, 13:40
Medlem
Jag tror att de flesta håller med mig om att det finns en skillnad mellan att förstå något och att veta något. Vi kan veta saker och ting kanske lätt genom övning, upprepning och härmning. Men för at förstå något behöver vi tänka och reflektera. Många gånger får man en aha upplevelse när man förstår något. Min fråga är: Hur mycket förstår vi egentligen av det som sker och händer i vår vardag? Det finns många olika förklaringar till människans beteenden, tex kan man utgå från sociologiska, psykologiska samt religiösa synvinklar när man vill förklara händelser och skeenden i människans liv. Vi är allt för ofta medvetna om dessa händelser men förstår vi verkligen dessa händelser?
Citera
2016-06-15, 15:23
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Svår fråga, vad menar du med att verkligen förstå?
Känns som att svaret blir svaret "ytterst lite om något" om man bara går tillräckligt djupt.
Ställer jag mig frågan "varför" upprepade gånger så kommer jag tillslut till en punkt där det "bara är så".
Citera
2016-06-15, 17:03
Medlem
Där inga frågor ställs och inga svar ges.
Eller
Där alla frågor ställs och alla svar ges.

Nån typ av blandning.
Citera
2016-06-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Svår fråga, vad menar du med att verkligen förstå?
Känns som att svaret blir svaret "ytterst lite om något" om man bara går tillräckligt djupt.
Ställer jag mig frågan "varför" upprepade gånger så kommer jag tillslut till en punkt där det "bara är så".

För abstrakt fråga. jag har själv svårt att konkretisera frågan men förstår själv fullt ut vad jag menar med frågan, förstås. Adam slår Eva på käften. Vi kan beskriva händelsen i ord och kanske kan förklara händelsen varför Adam slog Eva men att beskriva och förklara händelsen gör ju bara att själva händelseförloppet når och fastnar i vårt medvetande och därmed blir vi vetande om händelsen. Alltså vet vi om händelsen men förstår vi verkligen händelsen?
Citera
2016-06-15, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag tror att de flesta håller med mig om att det finns en skillnad mellan att förstå något och att veta något.

Här måste vi trycka lite på bromspedalen och tänka till. Visst är väl ändå orden synonymer till varandra. Hur skulle det vara om jag helt enkelt bytte orden mot varandra i din text. Skulle det avslöja något. Jag vet inte men låt oss prova? I texten som följer har jag gjort ett utbyte om något är inom [klammer].

Citat:
Vi kan [förstå] saker och ting kanske lätt genom övning, upprepning och härmning. Men för at [veta] något behöver vi tänka och reflektera. Många gånger får man en aha upplevelse när man [vet] något. Min fråga är: Hur mycket [vet] vi egentligen av det som sker och händer i vår vardag? Det finns många olika förklaringar till människans beteenden, tex kan man utgå från sociologiska, psykologiska samt religiösa synvinklar när man vill förklara händelser och skeenden i människans liv. Vi är allt för ofta medvetna om dessa händelser men [vet] vi verkligen dessa händelser?

Jag har läste textmassan fyra gånger nu och den verkar ha samma betydelse oavsett om det står "förstå" eller "veta" inom klamrarna.

Håller du med om det eller tycker du att det finns en skillnad?
Citera
2016-06-16, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Här måste vi trycka lite på bromspedalen och tänka till. Visst är väl ändå orden synonymer till varandra. Hur skulle det vara om jag helt enkelt bytte orden mot varandra i din text. Skulle det avslöja något. Jag vet inte men låt oss prova? I texten som följer har jag gjort ett utbyte om något är inom [klammer].

Jag har läste textmassan fyra gånger nu och den verkar ha samma betydelse oavsett om det står "förstå" eller "veta" inom klamrarna.

Håller du med om det eller tycker du att det finns en skillnad?

Inte riktigt. Veta och förstå är inte synonymer enligt mig. Tex En elev kan lära sig att räkna logaritm utan att förstå varför svaret blir som det blir. Således vet eleven tillvägagångssättet men förstår inte hur det kan bli så.
Citera
2016-06-19, 14:12
Medlem
xtrftw1337s avatar
För att vi verkligen ska kunna "förstå/veta något", så måste vi också "uppleva" det. Det är en stor skillnad att förstå hur det är att vara gravid (som kille). Men vi kan aldrig uppleva det, så vi kommer igentligen aldrig riktigt fullt ut förstår hur kvinnor har det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in