Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Jag tror att de flesta håller med mig om att det finns en skillnad mellan att förstå något och att veta något.
Här måste vi trycka lite på bromspedalen och tänka till. Visst är väl ändå orden synonymer till varandra. Hur skulle det vara om jag helt enkelt bytte orden mot varandra i din text. Skulle det avslöja något. Jag vet inte men låt oss prova? I texten som följer har jag gjort ett utbyte om något är inom [klammer].
Citat:
Vi kan [förstå] saker och ting kanske lätt genom övning, upprepning och härmning. Men för at [veta] något behöver vi tänka och reflektera. Många gånger får man en aha upplevelse när man [vet] något. Min fråga är: Hur mycket [vet] vi egentligen av det som sker och händer i vår vardag? Det finns många olika förklaringar till människans beteenden, tex kan man utgå från sociologiska, psykologiska samt religiösa synvinklar när man vill förklara händelser och skeenden i människans liv. Vi är allt för ofta medvetna om dessa händelser men [vet] vi verkligen dessa händelser?
Jag har läste textmassan fyra gånger nu och den verkar ha samma betydelse oavsett om det står "förstå" eller "veta" inom klamrarna.
Håller du med om det eller tycker du att det finns en skillnad?