2016-06-15, 00:04
Medlem
Hej på er!

Jag bor med min mamma i en liten 3a, hyresrätt, har gjort det i snart 15 år nu. Vi har aldrig ägt en bostad, har hyrt i snart 30 år nu.
Har under hela våra liv levt i Sthlm-trakten.

Bara tanken av hur mycket pengar man har slösat på hyra under alla dessa år får mig att bli illamående.

Det senaste året har jag börjat fundera starkt på att ta tag i saken och köpa en lägenhet. Men det finns en hel del frågetecken som jag hoppas jag kan få några svar på här.

Till att börja med - jag är själv arbetslös, studerar på Komvux och får CSN. Min mor är pensionerad pga sjukdom, hennes pension ligger på ca 13.000/mån efter skatt. Några andra inkomster existerar inte i hushållet.

Däremot så har mor min sparat ihop ca 300tkr. Jag själv har gjort några bra affärer och skrapat ihop runt en halv miljon, lite mer. Skillnaden är att mina pengar är odokumenterade pengar.

Tillsammans har vi ca 800tkr (odokumenterade kontanter inräknade).

Lägenheten jag funderar på att köpa kommer ligga på allt mellan 1-1.5milj, möjligtvis upp till 2milj om lån beviljas.

Det jag undrar är alltså

1. Räcker min mors inkomst till att lösa ett huslån? hon har inga bet anmärkningar i övrigt och har aldrig haft, inga skulder, alltid skött sig.

2. Om inkomsten INTE räcker - vad har man då för möjligheter egentligen?

3. Kan jag gå in med mina pengar som handpenning (plus morsans 300tkr) eller är det bara att glömma det hela? tänker att det är bättre att betala så mycket som möjligt av huspriset så man slipper stå med ett stort lån efter.

4. Om det INTE går (vilket jag utgår ifrån), finns det möjlighet att betala av lånet snabbare med mina pengar? Exempelvis, om det blir 10tkr/mån, kan jag punga ut 50tkr en månad, 20tkr nästa, osv?

Tilläggas skall är att jag har haft en skuld hos KFM som nu är 100% betald. Har alltså inga skulder kvar, men tyvärr så ligger ju anmärkningen kvar i 3 år (eller 5?) efter att man gjort rätt för sig.

Hjälp mig förstå snälla, vill verkligen komma fram i livet och det känns helt omöjligt sålänge man sitter med en hyresrätt. Det är dags att köpa, nu får det fan räcka.

Tack på förhand!

/P
Citera
2016-06-15, 00:23
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enpostare1
Hej på er!

Jag bor med min mamma i en liten 3a, hyresrätt, har gjort det i snart 15 år nu. Vi har aldrig ägt en bostad, har hyrt i snart 30 år nu.
Har under hela våra liv levt i Sthlm-trakten.

Bara tanken av hur mycket pengar man har slösat på hyra under alla dessa år får mig att bli illamående.

Det senaste året har jag börjat fundera starkt på att ta tag i saken och köpa en lägenhet. Men det finns en hel del frågetecken som jag hoppas jag kan få några svar på här.

Till att börja med - jag är själv arbetslös, studerar på Komvux och får CSN. Min mor är pensionerad pga sjukdom, hennes pension ligger på ca 13.000/mån efter skatt. Några andra inkomster existerar inte i hushållet.

Däremot så har mor min sparat ihop ca 300tkr. Jag själv har gjort några bra affärer och skrapat ihop runt en halv miljon, lite mer. Skillnaden är att mina pengar är odokumenterade pengar.

Tillsammans har vi ca 800tkr (odokumenterade kontanter inräknade).

Lägenheten jag funderar på att köpa kommer ligga på allt mellan 1-1.5milj, möjligtvis upp till 2milj om lån beviljas.

Det jag undrar är alltså

1. Räcker min mors inkomst till att lösa ett huslån? hon har inga bet anmärkningar i övrigt och har aldrig haft, inga skulder, alltid skött sig.

2. Om inkomsten INTE räcker - vad har man då för möjligheter egentligen?

3. Kan jag gå in med mina pengar som handpenning (plus morsans 300tkr) eller är det bara att glömma det hela? tänker att det är bättre att betala så mycket som möjligt av huspriset så man slipper stå med ett stort lån efter.

4. Om det INTE går (vilket jag utgår ifrån), finns det möjlighet att betala av lånet snabbare med mina pengar? Exempelvis, om det blir 10tkr/mån, kan jag punga ut 50tkr en månad, 20tkr nästa, osv?

Tilläggas skall är att jag har haft en skuld hos KFM som nu är 100% betald. Har alltså inga skulder kvar, men tyvärr så ligger ju anmärkningen kvar i 3 år (eller 5?) efter att man gjort rätt för sig.

Hjälp mig förstå snälla, vill verkligen komma fram i livet och det känns helt omöjligt sålänge man sitter med en hyresrätt. Det är dags att köpa, nu får det fan räcka.

Tack på förhand!

/P

Kan du precisera "odokumenterade" pengar?

1. Om din mamma står som låntagare för lånet kan möjligtvis bankernas krav på minimuminkomst per år tänjas lite pga. att hennes övriga ekonomi är god. Men det är tveksamt, du får helt enkelt gå på ett möte och höra vad de säger. Kan variera mellan olika långivare.

2. Att du börjar jobba. Bankerna ger helt enkelt lån till anställda med fast månadsinkomst, inte till studenter.

3. Ja, självklart kan ni lägga ihop insatserna men vem står som låntagare har du tänkt? Det är det som avgör.

4. Beror på utfallet i fråga 3.

Att du tidigare har en anmärkning från KFM är givetvis negativt, men de ser nog till en helhetsbild av din ekonomi, framförallt om du har en fast inkomst. Eftersom du nu är student brister alltså den biten, vilket är det som förmodligen skapar mer problem än anmärkningen.
Citera
2016-06-15, 05:02
Bannlyst
för 800k kan ni casha ett hus utanför stan.
Citera
2016-06-15, 06:19
Medlem
Har du flera hundra tusen i kontanter liggande hemma? Det lär ju bli lite svårt att omsätta i en insättning på 10000 kr per månad under ett antal år, speciellt eftersom dessa sedlar sannolikt går ut nästa år. Tror inte heller nån vettig säljare tar emot flera hundra tusen kronor i kontanter.

Sitter pengarna däremot på ett bankkonto är det så klart inga problem.

Vidare kan du enkelt få svar på dina frågor genom att du och din mor promenerar ner till närmsta bankkontor, och ber om att få ett lånelöfte. Då får du svart på vitt exakt vilken budget, om någon, ni har att röra er med. Så kan du/ni koncentrera er på att hitta ett boende inom budget, istället för att översvämmas av valmöjligheter som ni ändå aldrig kommer kunna köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in