2016-06-14, 16:46
Medlem
AndersEklunds avatar
Hej, jag tänkte göra så att jag snittar upp en fläskfilé från ena sidan till den andra och sedan i snittet lägga in mozzarella och soltorkade tomater.

Frågan är nu, hur går jag tillväga? Kan jag lägga tomaterna och mozzarellan direkt och allting in i ugnen men det känns som om det skulle brännas vid innan fläskfilén är klar. Någon som vet om man kan köra in allting direkt och isf på vilken värme och hur lång tid?
Citera
2016-06-14, 16:52
Medlem
Alexander.Delarges avatar
Borde väl inte vara något problem att göra som du säger. Soltorkade tomater är ju redan uttorkade så ser inte vad som skulle bli dåligt av att vara i ugnen för länge. Kör lite lägre värme och längre tid vilket enligt mig är krav när man gör fläskfile i ugn.
Citera
2016-06-14, 17:19
Medlem
AndersEklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander.Delarge
Borde väl inte vara något problem att göra som du säger. Soltorkade tomater är ju redan uttorkade så ser inte vad som skulle bli dåligt av att vara i ugnen för länge. Kör lite lägre värme och längre tid vilket enligt mig är krav när man gör fläskfile i ugn.

Okej, jag är ingen mästerkock precis så får hoppas jag inte knasar till det. Mozzarellan då? Den bränns inte vid då? Och vilken värme och tid skulle du tippa på?
Citera
2016-06-14, 17:25
Medlem
Alexander.Delarges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEklund
Okej, jag är ingen mästerkock precis så får hoppas jag inte knasar till det. Mozzarellan då? Den bränns inte vid då? Och vilken värme och tid skulle du tippa på?
Nej det ska vara lugnt. Vet faktiskt inte då min ugn har steg och inte temperatur. jag kör 3/7 i 2 timmar ungefär.
Citera
2016-06-14, 17:29
Medlem
StigAllans avatar
Ett tips kan vara att bryna filén runt om i stekpanna först för trevligare yta.
Citera
2016-06-14, 17:41
Medlem
klybans avatar
Är det en rulle du ska göra eller handlar det bara om att du ska dela fläskfilén och stoppa in det?
Men stoppa in, snöra upp, bryn och låg temp i ugnen till önska temp.
Och jag skulle i denna varianten välja en mer rullliknande sak.
Kan vara en del pillande att få ihop det, men jag tycker det är värt detta.
Glöm inte lite salt och peppar.
Citera
2016-06-14, 17:43
Medlem
AndersEklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Är det en rulle du ska göra eller handlar det bara om att du ska dela fläskfilén och stoppa in det?
Men stoppa in, snöra upp, bryn och låg temp i ugnen till önska temp.
Och jag skulle i denna varianten välja en mer rullliknande sak.
Kan vara en del pillande att få ihop det, men jag tycker det är värt detta.
Glöm inte lite salt och peppar.

Ja det är rulle. Men vad ska jag snöra med. Har inte något man kan snöra med tyvärr. Men alltså in med allt, steka lite i panna och sen in i ugnen på vilken värme o hur lång tid?
Citera
2016-06-14, 17:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja det är rulle. Men vad ska jag snöra med. Har inte något man kan snöra med tyvärr. Men alltså in med allt, steka lite i panna och sen in i ugnen på vilken värme o hur lång tid?
Man brukar använda bommulssnören, som finns köpa under namnet steksnören(har jag för mig).
Och brukar vara ibland folie eller plastpåsar.
Har du inte möjlighet att hitta detta, så går bambu, grillspett, tandpetare.
Eller sytråd, men då bomull och ingen syntet.
Sista är väl att pensla med nån stärkelse eller äggvita, men kommer inte funka speciellt bra.
Kanske än mer sista, och det är att man har någon slags press på "sömmen".
Citera
2016-06-14, 17:58
Medlem
christerys avatar
Bryn den, snitta och in med godsakerna. Sen rullar du i den i smördeg och låter den gå färdig i ugnen. Servera med hasselbackspotatis. Glöm inte en god sås till som förslagsvis innehåller samma smaktoner som fyllningen.

Dock tycker jag mozarellan kunde varit gorgonzola istället, ger mer smak.
Citera
2016-06-14, 18:51
Bannlyst
Du ska inte snitta filén.

Har du mixer/handmixer?
Isåfall mixa tomat och mozzarella, krydda med svartpeppar, basilika, vitlök och salt (beroende på hur salta tomaterna är).

Sen kommer tricket.
Tryck en smal kniv, eller allra helst ett brynstål genom filén, börja vid tjockaste sidan och tryck/jucka så du får ett hål i mitten av filén och rakt igenom.

Med en spritspåse fyller du filén med din mix/röra.

Bryn filén och kör i ugn på 150-170 grader, du får riktigt fina skivor med tight fyllning i mitten.
Citera
2016-06-14, 19:14
Medlem
AndersEklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du ska inte snitta filén.

Har du mixer/handmixer?
Isåfall mixa tomat och mozzarella, krydda med svartpeppar, basilika, vitlök och salt (beroende på hur salta tomaterna är).

Sen kommer tricket.
Tryck en smal kniv, eller allra helst ett brynstål genom filén, börja vid tjockaste sidan och tryck/jucka så du får ett hål i mitten av filén och rakt igenom.

Med en spritspåse fyller du filén med din mix/röra.

Bryn filén och kör i ugn på 150-170 grader, du får riktigt fina skivor med tight fyllning i mitten.

Synd jag inte såg detta tidigare, hade hellre gjort så. Men la allt i ett snitt och sedan grillpinnar igenom så det hålls ihop. Kör på 180 grader och haft i den nu i 35 min. Vet dock inte när den är klar, någon som kan tippa på när jag borde ta ut den och den är klar?
Citera
2021-11-20, 13:57
Medlem
Citat:
Synd jag inte såg detta tidigare, hade hellre gjort så. Men la allt i ett snitt och sedan grillpinnar igenom så det hålls ihop. Kör på 180 grader och haft i den nu i 35 min. Vet dock inte när den är klar, någon som kan tippa på när jag borde ta ut den och den är klar?

Borde vara klart nu. Ta ut och skär upp en bit och rapportera hur det blev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in