Citat:
Om det är marknadsdomstolens beslut från 2003 du hänvisar till, så är Flashback Media Group AB och JA förbjudna att driva forumet i Sverige. Nu drivs ju dock forumet inte av Flashback Media Group utan av Flashback International Inc.
Citat:
Hörde att den som uppmanar någon att ta del av brott eller brottslig verksamhet uppviglar i juridisk mening. Om nu någon öppnar ett förbjudet forum så kan det tydligen tolkas som en handling som är brottslig och om denne öppnar för allmänheten öppnas också för allmänheten att verka i det förbjudna forumet. Vilket tydligen kan tolkas som uppvigling. Vad säger ni som vet allt?
-Kan ni utbilda mig i frågeställningen? Beklagar djupt om det är svårt att förstå!
Är forumet förbjudet, så ...
Tack på Förhand! Och tack för all redan visad omtanke och klargörande klokskap
-Kan ni utbilda mig i frågeställningen? Beklagar djupt om det är svårt att förstå!
Är forumet förbjudet, så ...
Tack på Förhand! Och tack för all redan visad omtanke och klargörande klokskap
Såhär säger lagen:
Citat:
Ursprungligen postat av BrB 16 kap 5§
5 § Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader.
Nu har vi ju för det första redan konstaterat att det inte finns något olagligt överhuvudtaget med hur forumet drivs i dagsläget.
För det andra - även om det vore det - så undrar jag exakt vilket brott det är du menar att någon skulle uppvigla till?