2020-03-09, 23:21
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rinnt
Det är just det här som är anledningen till att jag frågar. Alla jag frågar ger mig antingen det första svaret eller det andra, inklusive FK själva! Har frågat två olika handläggare på FK just denna fråga. Första handläggaren sa att det inte går och att deras ord står över min läkares. Den andra handläggaren sa att det inte var några som helst problem så länge jag har ett sjukintyg och inte ansöker om sjukpenning.
Jag antar att detta är en fråga som de sällan behöver svara på...

Första handläggaren har rätt vad det gäller sjukpenning, inte sjukskrivning. Man kan vara sjukskriven utan att bära upp sjukpenning.

En sak du ska vara medveten om dock, är att det finns något som heter sjukpenningsgrundande inkomst. Denna förlorar du om du blivit nekad sjukpenning, begärt omprövning, blivit nekad där också men ändå inte går tillbaka till jobbet, alternativt ställer dig till arbetsmarknadens förfogande = säger upp dig och börjar söka andra jobb. Utan SGI kan du inte få sjukpenning för andra problem som kan uppstå. Jag tror inte du kan få föräldrapenning heller om jag minns rätt, eller om det är att du får den minsta möjliga.
Senast redigerad av Trollfeeder 2020-03-09 kl. 23:24.
Citera
2020-03-09, 23:25
Medlem
Citat:
Det är just det här som är anledningen till att jag frågar. Alla jag frågar ger mig antingen det första svaret eller det andra, inklusive FK själva! Har frågat två olika handläggare på FK just denna fråga. Första handläggaren sa att det inte går och att deras ord står över min läkares. Den andra handläggaren sa att det inte var några som helst problem så länge jag har ett sjukintyg och inte ansöker om sjukpenning.
Jag antar att detta är en fråga som de sällan behöver svara på...

Grejen är ju att du får ingen ersättning någonstans ifrån.... Inte FK, Inte A-kassa, inte lön och knappast soc heller....
Citera
2020-03-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Läkarintyg är läkarintyg. Arbetsgivaren har inte rätt att neka en sjukskrivning. Arbetsgivaren har inget val annat än att gå med på det om en läkare intygar att TS inte kan arbeta.

Är du säker. Jag läste i en grupp på facebook, en grupp där försäkringskassan nekat sjukpenning och de blivit av med jobbet då det inte börjat arbeta.
Det är svårt för en arbetsgivare att neka en anställ att vara sjukskriven, men han kan göra det om det finns starka skäl till det. Påstår arbetsgivaren att försäkringskassan inte godkänner ts läkarintyg och att ts egentligen är frisk. Stannar ts hemma så blir det arbetsvägran.

Även när afa-försäkring kan gå in och betala ut ersättning när man blivit utförsäkrad, så krävs det att du är ledig från arbetet på grund av sjukdom enligt Allmänna bestämmelser § 28 mom 1a)*, arbetsoförmågan ska vara styrkt av läkarintyg.

Är man långtidssjukskren så har
arbetsgivaren en skyldighet att rehabilitera dig så att du klarar dina arbetsuppgifter.
Citera
2020-03-10, 00:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Är du säker. Jag läste i en grupp på facebook, en grupp där försäkringskassan nekat sjukpenning och de blivit av med jobbet då det inte börjat arbeta.

Jag ser två möjligheter här. Antingen hade arbetsgivaren redan gjort allt som kan förväntas för att hjälpa sin anställda att återgå i arbete. Kraven här är rättlångtgående, så troligare är att avskeden är ogiltiga och att om man blandar in facket och/eller går till domstol så skulle arbetsgivaren få på nöten.

Citat:
Det är svårt för en arbetsgivare att neka en anställ att vara sjukskriven, men han kan göra det om det finns starka skäl till det. Påstår arbetsgivaren att försäkringskassan inte godkänner ts läkarintyg och att ts egentligen är frisk. Stannar ts hemma så blir det arbetsvägran.

Det är läkare som sjukskriver, inte försäkringskassan. Försäkringskassan avgör bara om någon som är sjukskriven har rätt till sjukpenning eller sjukersättning.

Även när afa-försäkring kan gå in och betala ut ersättning när man blivit utförsäkrad, så krävs det att du är ledig från arbetet på grund av sjukdom enligt Allmänna bestämmelser § 28 mom 1a)*, arbetsoförmågan ska vara styrkt av läkarintyg.

Citat:
Är man långtidssjukskren så har
arbetsgivaren en skyldighet att rehabilitera dig så att du klarar dina arbetsuppgifter.

Helt sant.
Citera
2020-03-10, 06:23
Medlem
Om du inte vill att arbetsgivaren sjukanmäler dig - så får du ju förlita dig på dina besparingar framöver, och att du sköter din egen talan gentemot arbetsgivaren när inte FK följer upp.

Finns en risk att din Sgi blir nollad om du skulle söka ersättning i ngt annat sammanhang längre fram.

Men vet ej om det blir så så länge du ändå är anställd. Blir du uppsagd behöver du skriva in dig som arbetssökande på AF ialla fall
Citera
2020-03-10, 07:02
Medlem
Rodjas avatar
Gör upp med din arbetsgivare själv och be om tjänstledigt
i några månader?
Om du nu har så bra ekonomi som gör att du reder dig i tre
år, det är långt ifrån alla som har det.

Arbetsgivaren slipper då betala din lön och du lever av det
du har, men denne missar din arbetsinsats, men du skulle
ju varit frånvarande ändå om sjukskrivningen hade gått igenom.

När jag pluggade t ex, sjukskrev jag mig aldrig, ville inte
blanda in Fk och CSN. Det blir bara segdragna återbetalningkrav
efteråt för några kronor hit och dit.

Annars som någon skrev, överklaga Fk:s beslut.
Citera
2020-03-10, 08:16
Medlem
Om jag förstår saken rätt, det du egenligen undrar är om det räknas som olovlig frånvaro (och därmed skäl för uppsägning) om du stannar hemma på läkarens rekomnendation men trots nekad ersättning från FK?
Citera
2020-03-10, 08:54
Medlem
I många fall då den sjukskrivne har varit sjukskriven i 180 dagar dras sjukpenningen in trots att man är sjukskriven 4 månader till.
Citera
2020-03-10, 09:24
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Jag har varit sjukskriven i ca 4 månader p.g.a djup depression och panikångestattacker. Försäkringskassan anser att jag kan börja jobba 100% igen nästa månad eftersom min medicinering har börjat visa goda resultat, samtidigt som min läkare och psykolog anser att en återgång i arbete på 100% skulle göra att jag hamnar på ruta ett igen med panikångestattacker och risk för psykos.

Då jag aldrig litat på staten och dess myndigheter så har jag alltid sett till att jag har en ekonomisk buffert på minst 3 år av utgifter. Min fråga är då helt enkelt om jag kan skita i att ansöka om sjukpenning och fortsätta vara sjukskriven tills min läkare anser att jag kan återgå i arbete? Jag sitter hellre med 0kr ersättning i en månad eller två än att hamna i samma (hälso)situation som jag var i för fyra månader sen.

Tack på förhand!

Om du har läkarintyg för en perioden efter det att FK bedömt dig som arbetsför kan du överklaga till FK beslut . Då gör FK en omprövning av ditt ärende och du har laglig rätt att vara hemma fram tills dess att ärendet avgjorts.

Om nu FK fastställer tidigare beslut att neka dig sjukpenning kan du även överklaga detta beslut hos förvaltningsrätten och vara hemma till ärendet är avgjort. Det är din lagliga rätt.
Om förvaltningsrätten ger dig rätt är det samma procedur igen, men nu överklagar du förvaltningsrättens beslut till Kammarrätten och du har fortfarande rätt att vara hemma om du har läkarintyg som styrker att dina sjukdomsbesvär förhindrar dig från att arbeta.
OBS sjukskrivningen måste vara sammanhängande från dag tills vidare, dvs att du fortfarande är sjukskriven i samma ärende sedan startens början, sedan förlänger du bara sjukintygen tills du i värsta fall hamnar i Högsta förvaltningsdomstolen.
Får du ett nej hos kammarrätten kan överklaga det till Högsta förvaltningsdomstolen och som tidigare har du laglig rätt att vara hemma tills ärendet vunnit laga kraft dvs avgjort som i detta fall i högsta instans.

Du skall absolut inte anmäla dig hos arbetsförmedlingen om du har för avsikt att återgå till nuvarande anställning, gör du det ställer du dig till arbetsmarknadens förfogande och du är inte längre att betrakta som sjuk.
Får du rätt i någon av dina överklaganden kan FK överklaga beslutet, men väljer dom att inte göra det står beslutet fast och FK tvingas ge dig ersättning för din sjukskrivning samt retroaktivt betala den sjukpenning som hållits inne under perioden för ditt överklagande tills domen vunnit laga kraft.

FK har som rutin att krångla med papper och brukar begära in kompletteringar av tidigare intyg eller begära nya utlåtande, ganska tröttsamt speciellt när man är sjuk och kanske inte psykisk ork att ta tag i saken. Glömt inte att begära ut underlaget som varit skäl för beslutet.
Du kan vända dig till en jurist du tycker är lämplig att hjälpa dig med detta, det brukar kosta några kronor men kan vara värt besväret?

Om du får rätt i någon instans, kan du, vilket jag rekomenderar dig att göra, nämligen stämma FK för sveda och värk, psykiskt lidande och kräkning. Har du fått rätt är det enkelt för Tingsrätten att avgöra, då beslutar TR om skadeståndet du sannolikt kommer att få. Begäran om vilket skadestånd du vill ha anger du i samband med en stämningsansökan.

Hittade följande som ev kan vara någon att kontakta för rådgivning eller hjälp dig i ditt ärende:
Vi på Myndighetsjuridik AB hjälper dig gärna att överklaga det beslut om avslag eller indragning som du har fått. Eftersom vi själva har lång erfarenhet från att arbeta på t.ex. domstol och Försäkringskassan har vi de rätta verktygen som krävs för att hjälpa dig.(se länk)
https://myndighetsjuridik.se/nyheter/behover-jag-jurist-for-att-overklaga.html

Hittade ett avgjort ärende från 2018:
MAN MED SVÅRA BESVÄR I FORM AV DEPRESSION OCH UTMATTNINGSSYNDROM FICK RÄTT TILL SJUKPENNING

Kammarrätten i Sundsvall mål nr 1382-1384 -- 18
Kammarrätten har funnit att de besvär som en man hade till följd av depression och utmattningssyndrom varit så svåra att de helt satt ned hans förmåga att arbeta.
Kammarrätten fann att man hade svårt att föreställa sig något arbete som mannen, med ringa eller ingen anpassning, skulle klara med normal arbetstakt ens i mindre omfattning. (se länk)
http://www.afrad.se/

Lycka till med detta!
Senast redigerad av petnomi 2020-03-10 kl. 09:43.
Citera
2020-03-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Om du har läkarintyg för en perioden efter det att FK bedömt dig som arbetsför kan du överklaga till FK beslut . Då gör FK en omprövning av ditt ärende och du har laglig rätt att vara hemma fram tills dess att ärendet avgjorts.

Om nu FK fastställer tidigare beslut att neka dig sjukpenning kan du även överklaga detta beslut hos förvaltningsrätten och vara hemma till ärendet är avgjort. Det är din lagliga rätt.
Om förvaltningsrätten ger dig rätt är det samma procedur igen, men nu överklagar du förvaltningsrättens beslut till Kammarrätten och du har fortfarande rätt att vara hemma om du har läkarintyg som styrker att dina sjukdomsbesvär förhindrar dig från att arbeta.
OBS sjukskrivningen måste vara sammanhängande från dag tills vidare, dvs att du fortfarande är sjukskriven i samma ärende sedan startens början, sedan förlänger du bara sjukintygen tills du i värsta fall hamnar i Högsta förvaltningsdomstolen.
Får du ett nej hos kammarrätten kan överklaga det till Högsta förvaltningsdomstolen och som tidigare har du laglig rätt att vara hemma tills ärendet vunnit laga kraft dvs avgjort som i detta fall i högsta instans.

Du skall absolut inte anmäla dig hos arbetsförmedlingen om du har för avsikt att återgå till nuvarande anställning, gör du det ställer du dig till arbetsmarknadens förfogande och du är inte längre att betrakta som sjuk.
Får du rätt i någon av dina överklaganden kan FK överklaga beslutet, men väljer dom att inte göra det står beslutet fast och FK tvingas ge dig ersättning för din sjukskrivning samt retroaktivt betala den sjukpenning som hållits inne under perioden för ditt överklagande tills domen vunnit laga kraft.

FK har som rutin att krångla med papper och brukar begära in kompletteringar av tidigare intyg eller begära nya utlåtande, ganska tröttsamt speciellt när man är sjuk och kanske inte psykisk ork att ta tag i saken. Glömt inte att begära ut underlaget som varit skäl för beslutet.
Du kan vända dig till en jurist du tycker är lämplig att hjälpa dig med detta, det brukar kosta några kronor men kan vara värt besväret?

Om du får rätt i någon instans, kan du, vilket jag rekomenderar dig att göra, nämligen stämma FK för sveda och värk, psykiskt lidande och kräkning. Har du fått rätt är det enkelt för Tingsrätten att avgöra, då beslutar TR om skadeståndet du sannolikt kommer att få. Begäran om vilket skadestånd du vill ha anger du i samband med en stämningsansökan.

Hittade följande som ev kan vara någon att kontakta för rådgivning eller hjälp dig i ditt ärende:
Vi på Myndighetsjuridik AB hjälper dig gärna att överklaga det beslut om avslag eller indragning som du har fått. Eftersom vi själva har lång erfarenhet från att arbeta på t.ex. domstol och Försäkringskassan har vi de rätta verktygen som krävs för att hjälpa dig.(se länk)
https://myndighetsjuridik.se/nyheter/behover-jag-jurist-for-att-overklaga.html

Hittade ett avgjort ärende från 2018:
MAN MED SVÅRA BESVÄR I FORM AV DEPRESSION OCH UTMATTNINGSSYNDROM FICK RÄTT TILL SJUKPENNING

Kammarrätten i Sundsvall mål nr 1382-1384 -- 18
Kammarrätten har funnit att de besvär som en man hade till följd av depression och utmattningssyndrom varit så svåra att de helt satt ned hans förmåga att arbeta.
Kammarrätten fann att man hade svårt att föreställa sig något arbete som mannen, med ringa eller ingen anpassning, skulle klara med normal arbetstakt ens i mindre omfattning. (se länk)
http://www.afrad.se/

Lycka till med detta!

Det finns en grupp på facebook som tänker stämma Fk om i de fall personer vinner hos förvaltningsrätten.
Jag är inte med i den gruppen och har inte sett vilka summor det rör sig om.
Citera
2020-04-14, 12:58
Medlem
carminaburanas avatar
Hur göra med sjukskrivning som egenföretagare? Sjukpenning

Är detta rätt forum? Ska det vara i ekonomi istället? Mod får gärna flytta om så. Är. Fallet.
Osäker på detta, men jag har precis genomgått en relativt stor operation. Tumör på binjuren. Denna upptäcktes i samband med en njursten 1 december. Iom tumör på. Binjuren har jag fått cushings syndrom. Detta innebär att tumören producerar "stresshormonet" kortisol i överflöd ,24 timmar om dygnet. , (normala värden är mellan 80 och 130, jag hade 6900) bla går man upp i vikt snabbt, får koncentrationssvårigheter och humörsvängningar, sömnproblem och lite annat smått och gott.
Sjukanmälde mig den 4 mars efter min systers råd.
Opererades den 27 mars.
Blev sjukskriven i 4 veckor.
Försäkringskassan har mottagit papperna från sjukhuset om sjukskrivningen.
Vad ska jag göra nu? Väntar man? Kontaktar man försäkringskassan själv?

Senaste åren har jag inte tjänat några pengar på företaget, och vissa år gått minus. Får man nån sjukpenning öht?
Citera
2020-04-14, 13:07
Medlem
kristofferGs avatar
Sjukpenning grundas på SGI, den sjukpenninggrundande inkomsten. Det är en prognos om vad du kan antas tjäna genom ditt arbete under ett år. Din tidigare inkomst spelar ingen roll, ger möjligtvis en vägledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in