2020-02-27, 00:29
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxusHelios
Jag önskar dig all lycka. Men stålsätt dig för ett avslag, sjukförsäkringen har havererat och är inte vad den borde vara. Och de som jobbar på Försäkringskassan är med väldigt få undantag imbecilla människor som gillar att förstöra livet för sjuka. Jag kommer aldrig att bli frisk, det står klart för alla läkare jag har träffat och även för Arbetsförmedlingen, men lik förbannat blev jag utförsäkrad för snart ett år sedan. Och jag är långt ifrån ensam. Jag vill inte sänka dig, men jag tänker att det kan vara bra att vara mentalt förberedd på att det kanske inte går vägen. Jag var själv inte alls förberedd på att bli nekad sjukpenning eftersom det är så uppenbart att jag inte är arbetsför. Jag hamnade i ett oerhört jobbigt mentalt tillstånd och pendlade mellan ilska och sorg i flera månader, blev nästan apatisk. Nu försöker jag mest att hantera hatet som gror i mig. Hat mot politikerna, Försäkringskassan och mot sådana som tror att man kan välja bort sjukdom.

Ja, så här är det tyvärr. Men ge inte upp. Begär omprövning ts, om du skulle få avslag.
Citera
2020-02-27, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Men om jobbet är anledningen till att man mår dåligt då?
Dessutom vad är det som säger att man får annat att tänka på bara för att man jobbar?
Har man psykiska besvär t.ex. så lär väl inte det bara försvinna så där.
Man lär ändå tänka på det när man kommer hem om inte annat, och framförallt på natten när man ska sova.

Känner man sj att det inte går att arbeta så ska man vara sjukskriven.
Hoppas det ordnar sig ts. Det är ju fan att det ska strulas så förbannat med det här usla systemet som vi har.
Hoppas det blir ändring på detta inom några år.
Bedrövligt att det ska behöva vara så här.
Och man har avsevärt mycket mer tid att tänka på hur dåligt man mår om man sitter hemma en hel dag jämfört med om man är på jobbet. Borde inte ens behöva förklara varför, men på ett jobb har man arbetsuppgifter som tar en del av ens tankar, samt oftast kollegor som man interagerar med.
Och om man jobbat, alltså utfört något vettigt under dagen är man oftast tröttare när man ska sova och det blir därför mindre vakentid att ägna åt dystra tankar.
Detta borde vara uppenbart flr de flesta någorlunda vettiga människor, men verkar som om många i dagens samhälle tyvärr är lata och egoistiska av sig och hellre sitter hemma 7 dar i veckan än försörjer sig själva och är med och bidrar till samhället.
Förstår att FK avslår.
Citera
2020-02-27, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxusHelios
Jag önskar dig all lycka. Men stålsätt dig för ett avslag, sjukförsäkringen har havererat och är inte vad den borde vara. Och de som jobbar på Försäkringskassan är med väldigt få undantag imbecilla människor som gillar att förstöra livet för sjuka. Jag kommer aldrig att bli frisk, det står klart för alla läkare jag har träffat och även för Arbetsförmedlingen, men lik förbannat blev jag utförsäkrad för snart ett år sedan. Och jag är långt ifrån ensam. Jag vill inte sänka dig, men jag tänker att det kan vara bra att vara mentalt förberedd på att det kanske inte går vägen. Jag var själv inte alls förberedd på att bli nekad sjukpenning eftersom det är så uppenbart att jag inte är arbetsför. Jag hamnade i ett oerhört jobbigt mentalt tillstånd och pendlade mellan ilska och sorg i flera månader, blev nästan apatisk. Nu försöker jag mest att hantera hatet som gror i mig. Hat mot politikerna, Försäkringskassan och mot sådana som tror att man kan välja bort sjukdom.

Låter väl som att FK fattade ett ganska rätt beslut såna fall. Sjukpenning är en ersättning för en tillfällig nedsättning av arbetsförmågan. Låter ju som en mindre tillfällig nedsättning om man ALDRIG kommer bli frisk. Så då är det ju inte sjukpenning man ska ansöka om. Egentligen är ju frågan om det inte borde införas en gräns i sjukpenningsärenden på 2 år. Är man sjukskriven mer än det undrar jag om man kommer tillbaka till jobbet.

Till TS, verkar som att du kanske skulle kolla om din hälsocentral har rehabkorrdinator??
Citera
2020-02-27, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orten19
Står i kö till 1177 nu. I morgon är det sista dagen och då måste jag bara ha fått kontakt med läkaren. Förjävligt att han slarvar så får jag lida. Att han inte ens ringer idag när vi har bokat tid är ju under all kritik.

Men du kanske är svensk? Då har du förklaringen där i nya vänstersverige.

Litar man blint på sjulvården som svensk i dag får man nästan skylla sig själv.
Citera
2020-02-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Låter väl som att FK fattade ett ganska rätt beslut såna fall. Sjukpenning är en ersättning för en tillfällig nedsättning av arbetsförmågan. Låter ju som en mindre tillfällig nedsättning om man ALDRIG kommer bli frisk. Så då är det ju inte sjukpenning man ska ansöka om. Egentligen är ju frågan om det inte borde införas en gräns i sjukpenningsärenden på 2 år. Är man sjukskriven mer än det undrar jag om man kommer tillbaka till jobbet.

Till TS, verkar som att du kanske skulle kolla om din hälsocentral har rehabkorrdinator??

De flesta ärenden om sjukersättning har nekats förra året. Det är en stor förändring som skett. En allt större grupp människor har ingenstans att vända sig. För att få sjukersättning ska man bortom allt rimligt tvivel och lite till, aldrig mer kunna arbeta.

Är man sjuk ska man få sjukpenning, om det finns rimligt tvivel i ovanstående.

De allra flesta får inte mer än högst 180 dagars sjukskrivning idag. Psykiskt sjuka och sjukdomar som fk inte riktigt kan bedöma i övrigt också, får avslag. (neurologiska sjukdomar tex)
Citera
2020-03-09, 22:46
Medlem
Rinnts avatar
Kan man vara sjukskriven utan sjukpenning?

Jag har varit sjukskriven i ca 4 månader p.g.a djup depression och panikångestattacker. Försäkringskassan anser att jag kan börja jobba 100% igen nästa månad eftersom min medicinering har börjat visa goda resultat, samtidigt som min läkare och psykolog anser att en återgång i arbete på 100% skulle göra att jag hamnar på ruta ett igen med panikångestattacker och risk för psykos.

Då jag aldrig litat på staten och dess myndigheter så har jag alltid sett till att jag har en ekonomisk buffert på minst 3 år av utgifter. Min fråga är då helt enkelt om jag kan skita i att ansöka om sjukpenning och fortsätta vara sjukskriven tills min läkare anser att jag kan återgå i arbete? Jag sitter hellre med 0kr ersättning i en månad eller två än att hamna i samma (hälso)situation som jag var i för fyra månader sen.

Tack på förhand!
Citera
2020-03-09, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rinnt
Jag har varit sjukskriven i ca 4 månader p.g.a djup depression och panikångestattacker. Försäkringskassan anser att jag kan börja jobba 100% igen nästa månad eftersom min medicinering har börjat visa goda resultat, samtidigt som min läkare och psykolog anser att en återgång i arbete på 100% skulle göra att jag hamnar på ruta ett igen med panikångestattacker och risk för psykos.

Då jag aldrig litat på staten och dess myndigheter så har jag alltid sett till att jag har en ekonomisk buffert på minst 3 år av utgifter. Min fråga är då helt enkelt om jag kan skita i att ansöka om sjukpenning och fortsätta vara sjukskriven tills min läkare anser att jag kan återgå i arbete? Jag sitter hellre med 0kr ersättning i en månad eller två än att hamna i samma (hälso)situation som jag var i för fyra månader sen.

Tack på förhand!

Du kan vara det om din arbetsgivare går med på det.
Citera
2020-03-09, 22:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rinnt

Tack på förhand!

Ja, det kan du. Inte bara det, du kan överklaga om försäkringskassan nekar dig ersättning.
Citera
2020-03-09, 22:51
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Du kan vara det om din arbetsgivare går med på det.

Läkarintyg är läkarintyg. Arbetsgivaren har inte rätt att neka en sjukskrivning. Arbetsgivaren har inget val annat än att gå med på det om en läkare intygar att TS inte kan arbeta.
Citera
2020-03-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Läkarintyg är läkarintyg. Arbetsgivaren har inte rätt att neka en sjukskrivning. Arbetsgivaren har inget val annat än att gå med på det om en läkare intygar att TS inte kan arbeta.

Om försäkringskassan inte godkänner ditt sjukintyg är du inte sjukskriven och skall infinna dig på ditt arbete. Det blir då din arbetsgivare som får hitta ett jobb som passar dig, skicka hem dig med lön alt säga upp dig på grund av personliga skäl... Detta är något som händer dagligen i Sveriges avlånga land idag.....
Citera
2020-03-09, 23:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Om försäkringskassan inte godkänner ditt sjukintyg är du inte sjukskriven och skall infinna dig på ditt arbete. Det blir då din arbetsgivare som får hitta ett jobb som passar dig, skicka hem dig med lön alt säga upp dig på grund av personliga skäl... Detta är något som händer dagligen i Sveriges avlånga land idag.....

Fel fel fel. Försäkringskassan säger bara vem som har rätt till ersättning.

Däremot kan en arbetsgivare som uttömt alla rehabiliteringsmöjligheter säga upp någon som är sjukskriven på grund av personliga skäl.
Senast redigerad av Trollfeeder 2020-03-09 kl. 23:13.
Citera
2020-03-09, 23:17
Medlem
Rinnts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Citat:
Ursprungligen postat av Kimson

Det är just det här som är anledningen till att jag frågar. Alla jag frågar ger mig antingen det första svaret eller det andra, inklusive FK själva! Har frågat två olika handläggare på FK just denna fråga. Första handläggaren sa att det inte går och att deras ord står över min läkares. Den andra handläggaren sa att det inte var några som helst problem så länge jag har ett sjukintyg och inte ansöker om sjukpenning.
Jag antar att detta är en fråga som de sällan behöver svara på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in