• 1
  • 2
2016-06-15, 08:15
Medlem
Javalangs avatar
Varför lyckas folk alltid göra tankefelet att lycka = konsumtion? Många mår bättre av att ha mindre prylar, jag till exempel. Och att lägga undan en tusenlapp i månaden är ju ingenting.
Citera
2016-06-15, 10:11
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Lite off-topic kanske, men ...

Vad är det för mening med att inte njuta av livet förrän du är närmare 60? Då kommer ditt liv med all sannolikhet bestå av krämpor hit och dit. En släktings kiropraktor beskriver livet efter 50 så här: "Om du en gång vaknar upp en morgon utan att ha ont någonstans, då har du dött".

Nu ska jag inte komma och gnälla för mycket, vad vet jag, du kanske lever precis det liv du vill leva just nu, men är det inte bättre du gör det du vill redan nu när du faktiskt har hälsan? Dessutom kan du vara död innan det är dags för pension, 11,15% (SCB) av alla män i Sverige dör innan dom nått åldern 65.

Givetvis ska man spara inför sämre år, men då ska det inte vara på bekostnad av livskvalitet, tänk på det. Det är mitt tips.

Som sagt, 1000kr i månaden är ingenting som påverkar hans livskvalitet.

Du tror inte att det finns mycket man kan dra in på när man är 20år som ändå inte ger någon livskvalitet? Dessutom tycker jag att pengar bidrar till livskvalitet eftersom mer pengar gör att man känner sig mer fri och således mer nöjd med livet.
Citera
2016-06-15, 14:39
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Dessutom tycker jag att pengar bidrar till livskvalitet eftersom mer pengar gör att man känner sig mer fri och således mer nöjd med livet.

Precis!
Citera
2016-06-15, 23:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Vid 25? Livet du pratar om uppstår vanligen snarare runt 35.
Ja, det har du nog rätt i när jag tänker efter.

Sen kom den här tråden också...

(FB) Är 35 det nya 25 idag vår tid 2010-talet och framöver?
Citera
2016-06-21, 23:59
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Yea, right. Mitt i livet med två ungar och en på väg, blöjor & välling, avgift till dagis, frugan mammaledig, amorteringar, avbetalning på bilen osv, osv.

Eller så skiter man i att skaffa barn och dyra bilar....
Citera
2016-06-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Varför lyckas folk alltid göra tankefelet att lycka = konsumtion? Många mår bättre av att ha mindre prylar, jag till exempel. Och att lägga undan en tusenlapp i månaden är ju ingenting.
Vem i tråden har gjort det tankefelet? Hela tråden handlar ju om att TS ska spara pengar istället för att konsumera.

En tusenlapp är troligen mer än vad 95% av alla 20-åringar sparar och definitivt bättre än ingenting. Jag är övertygad om att han kommer spara mer när han blir äldre och ser den avkastning han får på sitt sparande. Men utifrån den ålder han har idag tycker jag 1000 kr är en bra start.
Citera
2016-06-24, 00:59
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Vem i tråden har gjort det tankefelet? Hela tråden handlar ju om att TS ska spara pengar istället för att konsumera.

En tusenlapp är troligen mer än vad 95% av alla 20-åringar sparar och definitivt bättre än ingenting. Jag är övertygad om att han kommer spara mer när han blir äldre och ser den avkastning han får på sitt sparande. Men utifrån den ålder han har idag tycker jag 1000 kr är en bra start.

Oj, jag kanske inte var tydlig med vad jag menade. Det är "ingenting" att göra avkall på, en tusenlapp lägger man lätt undan, menar jag. Jag är själv en hängiven ung sparare och hade gärna sett fler 20-30-åringar investera sina pengar för framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in