2016-06-12, 06:51
Medlem
Doleos avatar
Har inte tanken slagit dig att många medicinerar med "droger" pga av psykisk ohälsa. För att öht klara av vardagen är de tvugna att "ta droger", som är ordinerade av läkare/psykiatiker. Psykoterapi som t.ex samtal, KBT, positivt tänkande, osv fungerar inte för alla.

Dessutom tror jag att många som "missbrukar" droger och som inte uppsökt läkare för att få en diagnos, fått hjälp av sjukvården, självmedicinerar istället. Oftast men inte alltid lider de av psykisk ohälsa, som t.ex ADHD, PTSD, osv.
Senast redigerad av Doleo 2016-06-12 kl. 07:08. Anledning: Edit
Citera
2016-06-12, 07:09
Medlem
35-40 år, åt benso dagligen i 14 års tid och rökte cannabis dagligen i 16 år. Lite tjack 1-2 ggr i månaden. Slutade med allt för 3 år sedan när det var dags att skaffa barn och bli pappa, tycker man är ett mänskligt avskum om man skaffar barn och fortsätter med droger, vidrigt mot sitt eget kött och blod.
Utbildad, har alltid haft jobb och aldrig varit arbetslös en dag sedan jag var 19. Jobbade först inom psykiatrin, sedan yrkeschaufför, körde aldrig eller var påverkad på jobbet givetvis utan knarkade efter jobbet. Bara nybörjare som är påverkad dagen efter av droger.
Citera
2016-06-12, 09:25
Medlem
Blondiemans avatar
Bor i villa. Taxerar runt miljonen. Gift, 2 barn, 28 år. Högskoleutbildad. Jobbar som säljare.

Brukar mest cannabis när tillfälle ges. Anser det inte vara en drog däremot alkohol som jag också brukar då och då.
Citera
2016-06-12, 10:31
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Övriga droger
/Moderator
Citera
2016-06-12, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Tja, det bara bara en spekulation. På min tid när jag var ung så knarkades det nästan inte alls. Möjligen röktes det på någon gång för att testa. Om man nu inte var någon sorglig överlevande, blandmissbrukande trashippie från flowerpower-perioden, vill säga.
Idag tas rökheroin av tonåringar i småorter uppåt i landet. Droger har blivit så liberaliserat att yngre förmågor inte riktigt klarar av att se saken i retroperspektiv och tänka före de sätter en spik i venen...
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo
Har inte tanken slagit dig att många medicinerar med "droger" pga av psykisk ohälsa. För att öht klara av vardagen är de tvugna att "ta droger", som är ordinerade av läkare/psykiatiker. Psykoterapi som t.ex samtal, KBT, positivt tänkande, osv fungerar inte för alla.

Dessutom tror jag att många som "missbrukar" droger och som inte uppsökt läkare för att få en diagnos, fått hjälp av sjukvården, självmedicinerar istället. Oftast men inte alltid lider de av psykisk ohälsa, som t.ex ADHD, PTSD, osv.
mm, precis, jag "lider" av PTS och behöver således dämpa mina tankar med opiater, haha ... kanske inte.
Citera
2016-06-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melonbok
Jag läser ofta drogtrådarna på Flashback av ren nyfikenhet och reagerar ofta på hur stort intresse och kunskap det finns bland flashbacks medlemmar. Själv har jag aldrig tagit någon drog och känner inte heller något behov av det, men jag tycker att det är så otroligt intressant hur ett piller kan påverka en så mycket.

För mig hade användade av droger troligtvis inneburit en negativ effekt på mitt sociala och yrkesliv, varför jag har valt att försöka undvika dem. Därför undrar jag: vilka är ni? Jag har mina fördomar, så jag önskar att ni motbevisar mig. Har ni utbildning? Vilken nivå av jobb har ni? Är ni ambitiösa? Är ni strukturerade och organiserade personer? Ålder? Boende? Familj? Beskriv gärna era liv

Jag är universitetsutbildad och var på vippen att börja forska dvs fått en doktorandtjänst inom farma så klart. Min sjukdom blev för svår och jag fick sluta. har inte varit stablil nog att komma tillbaka. Alls och även om jag skulle bli stabil så har jag tappat alla kunskaper.

Detta är länge sen nu och är helt borta från akademiska världen i mer än 10 år... Mötte pundare på sjukan och sen har jag kört på med drogerna eftersom jag redan förlorat allt och de är enda ljuspunkten i livet. Jo, arbetstränar också men inte mer. Håller till i Tyskland eftersom jag inte pallar svensk sjukvård och har tysk påbrå.
Senast redigerad av Sanzed16 2016-06-12 kl. 15:48.
Citera
2016-06-12, 19:02
Medlem
kingdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doleo

Rena visdomsord för engångs skull på Flashback
Citera
2016-06-12, 19:25
Medlem
Ghurps avatar
En deprimerad trött besviken idiot som sätter mig sist och hjälper alla andra sen hamnar i problem är jag som tar droger ialf
Citera
2016-06-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resorb
Min drogfilosofi är att för utforska vad man tar så mycket som det bara går först, lägga ut en plan enligt informationen: när, var, hur ofta, varför osv. Krävs disciplin för att det ska funka och sen är jag gentekniskt och psykologiskt lagt för att inte bli beroende väldigt lätt, vilket är ett stort plus.
Du har inte ens slutat skolan och du propsar på att du har kontroll över ditt liv
Citat:
kanske om nån nära och kära dör plötsligt skulle ett par benzo hjälpa enormt. Fast man får inte fastna i en cirkel.

Jättebra relation med min familj. De flesta mina nära kompisar vet vad jag håller på med och dabblar också med sånt då och då(de flesta är akademiker). Så det finns alla möjliga människor som knarkar för alla möjliga anledningar. En av mina mer "politiska" vinklar så att säga är att jag hatar innerligt Sveriges drogpolitik som är nån sorts blandning av gammelbondemoral och USAapande + mild facism. Så att knarka har en viss element av uppror kopplat till det som jag njuter av ärligt talat. Ett fet fuck you till staten.
Låter som du är novis inom droger också.Låter som du är novis inom droger också.Låter som du är novis inom droger också.
Citat:
Tar inga droger regelbundet liksom och jag tar en väldigt vetenskaplig syn på det hela. Jag har microgrammsvågar där jag väger och räknar ut alla doser exakt och spara sånt i loggböcker för att senare kunna justera och modifiera doser och för att komma fram till ny kunskap.
qt, får vi i tråden veta hur länge du brukar också, då?
Citera
2016-06-13, 17:33
Medlem
Citat:
Jag läser ofta drogtrådarna på Flashback av ren nyfikenhet och reagerar ofta på hur stort intresse och kunskap det finns bland flashbacks medlemmar. Själv har jag aldrig tagit någon drog och känner inte heller något behov av det, men jag tycker att det är så otroligt intressant hur ett piller kan påverka en så mycket.

För mig hade användade av droger troligtvis inneburit en negativ effekt på mitt sociala och yrkesliv, varför jag har valt att försöka undvika dem. Därför undrar jag: vilka är ni? Jag har mina fördomar, så jag önskar att ni motbevisar mig. Har ni utbildning? Vilken nivå av jobb har ni? Är ni ambitiösa? Är ni strukturerade och organiserade personer? Ålder? Boende? Familj? Beskriv gärna era liv

Jag skulle säga brist på annat. Orättvisor. Umgängeskretsar och helt enkelt skapat ett drogsug. Samt obehandlad eller felbehandlad psykisk ohälsa. Psykisk ohälsa medicineras oftast bäst med narkotikaklassade mediciner. Men det är ju knappast rusgivande doser. De är helt enkelt effektivast mot psykisk ohälsa, därav kan folk bli så kallade knarkare för de finner ingen annan lösning om de inte får rätt medicinsk hjälp, dvs uppgivenhet är en faktor. Men är man medveten om sin psykiska ohälsa och söker för det, har en bra läkare och en vilja att bli frisk så går ju allt bra.
Senast redigerad av Elementary1 2016-06-13 kl. 17:36.
Citera
2016-06-24, 17:36
Medlem
Relentless666s avatar
Är blandmissbrukare och jag är mellan 20-30 år. Har en schysst lägenheten på ett bra område, högskoleutbildad och tjänar bra. Ingen på jobbet misstänker att jag är narkoman, men vi måste ha skjorta på jobbet så de ser ju inte mins sprutmärken.
Citera
2016-06-24, 19:13
Avslutad
Citat:

Jag har också haft mina fördomar, men det är ju mest för att man får lära sig skrämsel-propagandan innan man ens är gammal nog att veta vad droger är.

Men, korta svar på dina frågor: övre 20-årsåldern, högskoleutbildad, har ett bra jobb med genomsnittlig inkomst. Bor ensam i bostadsrätt, bra familjerelationer osv. Inget brottsregister eller liknande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in