2016-06-12, 19:05
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Nya belägg från fabrik brukar hålla 6-8000 mil i snitt (iaf på vw det jag har skruvat mest).
Finns flera orsaker att belägg slits i förtid. Tex att de inte används så kraftigt ibland.
Bromsar ska helst smörjas upp 1gång om året. (gäller till största del skivbromsar och bak)

Har smörjt upp flera bilar som gått en 3-400mil 2-3 år gamla som beläggen suttit fast på.
Så då efter varje bromsning ligger det på aningens (märks oftast inte) och slitaget blir mycket större.
8000 mil, fram köper jag. Men nu pratar vi runt om o eventuellt skivor med.
Dessa ska mätas upp när den servas av en verkstad som har micrometer. För dessa var enl min standard slut de med.
Hade jag inte känt min mor o vet hur hon kör hade jag lagt skulden på henne. Men hon kör faktiskt förbannat bra, trots sin ålder. Så för mig är det första ägaren som använt bromspedal som fotstöd eller skitkass kvalitet.
Har lite svårt att köpa kvalitetbiten med då det bör kosta lika mkt att göra skivor på ett dåligt sätt som ett bra.
Citera
2016-06-12, 20:55
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
8000 mil, fram köper jag. Men nu pratar vi runt om o eventuellt skivor med.
Belägg fram och bak är dimensionerade att ta slut nästan samtidigt. Eftersom beläggen troligtvis legat i mot lite och suttit fast kan de ha tagit snett/skadat bromsskivan. (Oftast bak)
Har bytt flertalet skivor vid 6000mil. Visst inte jättevanligt men förekommer.
Citera
2016-12-10, 23:08
Medlem
Måste fråga då.
Har en Picanto av årsmodell 2011, uttagen som ny sommaren 2012. Det är alltså den med nya karossen.
Förra året sa servicekillen att höger bakbroms slitit rätt tokigt och vid närmare titt syntes det tydligt på skivan som får som 2 "kullar". Bilen har redan från scratch skrapat lite om bromsarna, men jag mitt nöt trodde att det var nånting som skulle slitas in på nya bilar. Fel hade jag och fick alltså byta skivor, belägg och smörja upp oken i somras. Det är en bil som gått drygt 4000 mil.
Nu har det börjat skrapa igen och vis av erfarenhet så ska den till verkstaden på torsdag för koll.
Jag tror ju personligen att det är nått fel på oket på höger sida och enligt verkstaden berodde det på att jag tvättar den för sällan vintertid och bromsar "för snällt". Jag har haft gamla bilar tidigare och aldrig behövt byta bromsar efter 4 år/4000 mil. Så nu är jag lite ställd. Det går såklart inte på garantin och jag får skylla mig själv som inte lämnade in den direkt. Men har jag nått att komma med alls? Om det skulle vara de nya bakbromsarna som skrapar, brukar det finnas garanti på dessa? De är inte ens 6 månader gamla och bilen fixades på Kia-verkstad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in