2016-06-11, 10:31
Medlem
Provocative2.0s avatar
Då detta gäller morsans bil med garanti kvar så blir det ingen reparationshandbok.

Inspekterade hennes bromsar för ett par dagar sedan o tappade hakan. Bilen har gått 5000 mil o att beläggen måste bytas runt om var det inget snack om. Kanske även skivor. Men dessa får de mäta upp på servicen som görs på en bra, oberoende verkstad.
Då morsan faktiskt kör bra utan att plåga bromsar måste man fundera på hur första ägaren körde sin bil i 2500 mil eller hur illa bromsdetaljer är på Kia.
Har aldrig hört att någon kör slut på bakbromsar på 5000 mil innan.

Men nu till det praktiska.
Jag kommer pilla med bilen i mitt garage så tid finns. Däremot undrar jag om det behövs några specialverktyg. Dumt att upptäcka detta när man börjat riva.
Att jag undrar beror på att monteringsdelarna inte såg ut som något jag sett förut.
Citera
2016-06-11, 10:50
Medlem
Keldons avatar
Kia har 7 års nybilsgaranti. Problem solved?
Citera
2016-06-11, 10:57
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Men garantin gäller inte slitagedelar. Kia är skit, många vet det redan, fler kommer att lära sig.
Citera
2016-06-11, 11:03
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon

4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti? Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

http://www.kia.com/se/content_attkopa/nybilsgaranti/vanliga-fragor/

ts: Verkar som kolvarna i oken skruvas in, inlägg #7 ger ett förslag på hur man löser det.
http://www.kia-forums.com/kia-picanto-forum/35453-replacement-brake-pads.html

Sök i Picantodelen av forumet så hittar du säkert fler bromsrelaterade trådar.
http://www.kia-forums.com/kia-picanto-forum/
Citera
2016-06-11, 11:15
Medlem
Provocative2.0s avatar
Precis som Ulrik säger så gäller inte garantin på slitagedelar. Detta gäller alla skitbilar såsom Volvo, Audi, BMW mf.
Men jag vet att de flesta inte begriper vad en garanti innefattar.
Snackade med kundmottagaren på Saabs märkesverkstad när jag hade ett garantijobb via en köpt begagnatgaranti.
Han berättade om en kund som köpt en ny bil av dem. I detta fall så var öven detta en Kia. Den snubben hade blivit vållande till en olycka där minst hans bil gick till inlösen samt stora skador på den andra bilen.
Denna snubbe drev då ett krig mot bilhandlaren som enl honom skulle betala självrisk samt bonusbortfall eftersom han hade garanti på sin bil

Att Kia är en skitbil håller jag med om. Det är deras garantier som gör dem attraktiva.

Så, nu släpper vi garantierna o fukuserar på bromsarna, va?
Citera
2016-06-11, 12:29
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti? Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.

http://www.kia.com/se/content_attkopa/nybilsgaranti/vanliga-fragor/

ts: Verkar som kolvarna i oken skruvas in, inlägg #7 ger ett förslag på hur man löser det.
http://www.kia-forums.com/kia-picanto-forum/35453-replacement-brake-pads.html

Sök i Picantodelen av forumet så hittar du säkert fler bromsrelaterade trådar.
http://www.kia-forums.com/kia-picanto-forum/
Insåg nu mitt misstag. Denna bil är årsmodell -13. I forumen är det äldre generationer de pratar om.
Borde ha skrivit ut årsmodellen innan de blev för sent att ändra.
Men får leta upp verktyget som skruvar in kolvarna iaf.
Hoppas inte monteringsdetaljerna ställer till det. Det såg väldigt kompakt ut o svårt att se hur det var monterat.
Citera
2016-06-11, 12:35
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Insåg nu mitt misstag. Denna bil är årsmodell -13. I forumen är det äldre generationer de pratar om.
Borde ha skrivit ut årsmodellen innan de blev för sent att ändra.
Men får leta upp verktyget som skruvar in kolvarna iaf.
Hoppas inte monteringsdetaljerna ställer till det. Det såg väldigt kompakt ut o svårt att se hur det var monterat.

Har du en hyfsat uppsättning standardverktyg så tror jag att du löser detta. Skulle det vara något special så brukar det ju gå modifiera något verktyg så det fungerar.

Vad gäller verktyg för att skruva in kolvarna så slipa till ett plattjärn eller skruva i två små skruvar i ett plattjärn och slipa till skruvarna.
Citera
2016-06-11, 13:32
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Har du en hyfsat uppsättning standardverktyg så tror jag att du löser detta. Skulle det vara något special så brukar det ju gå modifiera något verktyg så det fungerar.

Vad gäller verktyg för att skruva in kolvarna så slipa till ett plattjärn eller skruva i två små skruvar i ett plattjärn och slipa till skruvarna.
Kolvverktyg finns redan efter en fd bil. Kommer inte ihåg vilken då jag bytt löjlig mpnga ggr nu
Citera
2016-06-11, 21:30
Medlem
Citat:
Kolvverktyg finns redan efter en fd bil. Kommer inte ihåg vilken då jag bytt löjlig mpnga ggr nu:D

Annars finns det ju rätt billiga satser på t.ex. Biltema om den du har inte passar. Men på en sådan ny bil så är ju risken stor att kolven går rätt lätt så den kanske inte heller behöver passa 100% perfekt utan kanske räcker med att ena piggen bara tar lite. Bara man är lite försiktig och inte skadar dammskyddet.

På tal om Kia så hade en bekant en Ceed som beläggen bak var helt slut på, den hade gått 6000 mil har jag för mig och normalt körd. Blev ett par belägg från ATE som borde hålla bättre än originalbeläggen misstänker jag.

Sen att KIA skulle vara skitbilar håller jag inte direkt med om, de gamla måhända men de nyare är helt ok. De är ju rena kassaskåpen om man jämför med VAG o.s.v. :)

Lycka till.
Citera
2016-06-12, 00:03
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Annars finns det ju rätt billiga satser på t.ex. Biltema om den du har inte passar. Men på en sådan ny bil så är ju risken stor att kolven går rätt lätt så den kanske inte heller behöver passa 100% perfekt utan kanske räcker med att ena piggen bara tar lite. Bara man är lite försiktig och inte skadar dammskyddet.

På tal om Kia så hade en bekant en Ceed som beläggen bak var helt slut på, den hade gått 6000 mil har jag för mig och normalt körd. Blev ett par belägg från ATE som borde hålla bättre än originalbeläggen misstänker jag.

Sen att KIA skulle vara skitbilar håller jag inte direkt med om, de gamla måhända men de nyare är helt ok. De är ju rena kassaskåpen om man jämför med VAG o.s.v.

Lycka till.
Självklart skulle en biltillverkare gå i konkurs om de gav 7 års garanti på en skitbil.
Men vi kan med ditt inlägg konstatera att slitdelar inte är Kias grej.

Mitt verktyg är från Biltema. Alla verktyg är därifrån. Helt ok kvalitet för en hobbymek.
Citera
2016-06-12, 01:00
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Mitt verktyg är från Biltema. Alla verktyg är därifrån. Helt ok kvalitet för en hobbymek.
Va? Jag brukar ta dina inlägg på stort allvar men inser att jag får gå tillbaka och omvärdera det du skriver. Skitjobbigt.
Citera
2016-06-12, 17:58
Medlem
Fuzzs avatar
Nya belägg från fabrik brukar hålla 6-8000 mil i snitt (iaf på vw det jag har skruvat mest).
Finns flera orsaker att belägg slits i förtid. Tex att de inte används så kraftigt ibland.
Bromsar ska helst smörjas upp 1gång om året. (gäller till största del skivbromsar och bak)

Har smörjt upp flera bilar som gått en 3-400mil 2-3 år gamla som beläggen suttit fast på.
Så då efter varje bromsning ligger det på aningens (märks oftast inte) och slitaget blir mycket större.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in