2016-06-10, 22:21
Medlem
Kalkon77s avatar
Hej,

Jag behöver lite hjälp med Linux Debian och undrar vart jag lägger mina filer för att dom ska startas automatiskt när datorn startar. Eller ska man skriva något script? Jag använder mig av Debian utan grafiskt gränssnitt. Om det är så att du inte har något bättre för dig denna fredagkväll så skicka ett pm så langar jag ts server om du har lust att hjälpa mig?

Tack på förhand!
Citera
2016-06-10, 22:38
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkon77
Hej,

Jag behöver lite hjälp med Linux Debian och undrar vart jag lägger mina filer för att dom ska startas automatiskt när datorn startar. Eller ska man skriva något script? Jag använder mig av Debian utan grafiskt gränssnitt. Om det är så att du inte har något bättre för dig denna fredagkväll så skicka ett pm så langar jag ts server om du har lust att hjälpa mig?

Tack på förhand!

Vill inte vara den... men har du prövat Google? Linux (och även disten Debian!) är otroligt väldokumenterad på nätet... det finns otaliga guider...
Ex... http://xmodulo.com/how-to-automatica...in-debian.html
Citera
2016-06-10, 22:41
Medlem
silbersteins avatar
https://www.debian.org/doc/manuals/d...e/ch03.en.html
Citera
2016-06-11, 01:12
Medlem
Kalkon77s avatar
Jag får verkligen inte autostart att fungera...
Citera
2016-06-11, 07:01
Medlem
Xer0s avatar
Du kan lägga ditt komando i /etc/rc.local
Du kan också använda dig av cron-tab, @reboot .
Du kan också använda dig av ~/.bashrc om det är miljövariabler du vill sätta för DITT shell (förutsätter att du kör bash), det går även att köra program här, typ ssh-agent.
Du kan också använda dig av /etc/profile om det är miljövariabler du vill sätta för hela systemet.

Det här är bara några möjligheter, det finns fler.
Senast redigerad av Xer0 2016-06-11 kl. 07:06.
Citera
2016-06-11, 09:28
Medlem
Citat:
Hej,

Jag behöver lite hjälp med Linux Debian och undrar vart jag lägger mina filer för att dom ska startas automatiskt när datorn startar. Eller ska man skriva något script? Jag använder mig av Debian utan grafiskt gränssnitt.
...
Citat:
Jag får verkligen inte autostart att fungera...

Citat:
Ursprungligen postat av Xer0

Det här är bara några möjligheter, det finns fler.

Ja fler finns - och fler "krokben", och beror lite på vad/hur du vill starta:

Du skriver både "när datorn startar" och "autostart". Autostart för mina tankar till något som startas vid inloggning ("session")?

Men du skriver också "utan grafik". Är det kanske servertjänster du menar, typ mail-server eller en webb-plats (med back-end).

Och är programmen "helt egna", eller nedladdat+kompilerat, eller installerat via paket-hanterare (apt) eller fanns i distributionen (mailserver)?

(EDIT: Släpp inte in någon okänd till root-behörighet på din maskin...)
Senast redigerad av iconicatab 2016-06-11 kl. 09:31.
Citera
2016-06-13, 20:41
Medlem
musttomtes avatar
https://www.google.se/#q=auto%20star...ation%20debian Det är aldrig lätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in