2016-06-10, 16:01
Medlem
Nu när sjukvårdens journalsystem Take Care läggs ut på nätet via mina sidor, som gör att man ska kunna logga in och se sina journaler och mediciner så måste ju detta vara en enorm guldgruva för datahackare. Har någon hackare hackat take care? Hur gjorde den det?
Citera
2016-06-10, 16:42
Medlem
Nej
Citera
2016-06-10, 18:18
Medlem
pelegrins avatar
Det funkar inte riktigt på det viset.
Både du och alla andra kan ju logga in på banken via webben men du kan inte ta någons pengar den vägen.

edit: ser nu att du kanske frågade rent allmänt
Ja, det har hackats men inte den vägen.
Senast redigerad av pelegrin 2016-06-10 kl. 18:30.
Citera
2018-10-01, 20:58
Medlem
tverskoys avatar
Det krävs väl att man har en läkarleg ID kort för att logga in på en dator med installerad och kopplad Take Care. En sån dator kan man få tag på bara genom att stjäla den från en vårdcentral. En läkare loggar in vid arbetsdagens början och sessionen håller tills man slutar. Så antagligen så finns det ett sätt att hålla sessionen igång, det sparas ju en hel del på datorn. Jag kan tänka mig att man hackar in sig på en dator på vårdcentralen, gör en kopia av hårddisken, skapar en twin dator och skriver en massa recept på sin mormor. Det borde väl funka men i slutändan så kommer farbror hem till dig, det var ju du som hämtade läkemedlet i apoteket.
Citera
2018-10-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Nu när sjukvårdens journalsystem Take Care läggs ut på nätet via mina sidor, som gör att man ska kunna logga in och se sina journaler och mediciner så måste ju detta vara en enorm guldgruva för datahackare. Har någon hackare hackat take care? Hur gjorde den det?

Jobbat med Take Care ett kort tag för ett par år sedan. Usch, inte användarvänligt alls. Krävs massor av steg för att göra det man vill.

Såvida inget ändrats: Den interna versionen (med teoretisk full tillgång) når du inte utanför nätverket, inte ens med VPN laptop, och dessutom är det rejält reglerat med åtkomsten. Du loggar in med kort genom tangentbordet och allt loggas (ovanligt många slagningar flaggas och kan leda till inkallning)

Största bekymret är dock att take care datorerna inte nås utanför nätverket. Vet inte hur de har löst speglingen faktiskt. Spännande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in