2016-06-09, 19:55
Medlem
sparkakamels avatar
Finns 3 varianter på att välja till ett fordon, hel- halv eller enbart trafikförsäkring. Helförsäkring tar ju man om bilen är dyr men vad är en dyr bil? När är det rimligt att ha helförsäkring alternativ bara halv eller trafikförsäkring?
Citera
2016-06-09, 19:58
Medlem
Provocative2.0s avatar
Hel till bilens värde sjunkit så mkt att du är villig att förlora pengarna om du smäller den.
Halv.... Näe. Bättre att se till att det inte finns något att stjäla i/på den.
Citera
2016-06-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Hel till bilens värde sjunkit så mkt att du är villig att förlora pengarna om du smäller den.
Instämmer i första raden. Delkasko skall däremot alltid vara fallet om det inte är en bil av ringa värde som dessutom nyttjas mycket lite. Till saken hör att premien för halvförsäkring i de flesta fall inte är märkbart högre än för enbart trafikförsäkring. Stöldmomentet som innefattas i delkasko är kanske inte så intressant på en bil som har lågt värde, men övriga delar i denna del gör den absolut värdefull att ha, framförallt räddningsdelen.

Att undvika att lämna något stöldbegärligt i den påverkar däremot inte eftersom lösa delar i bilen sällan omfattas av bilens stöldförsäkring.
Citera
2016-06-09, 20:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Helt sant!
Är bilen bara värd upp till kanske 50.000 så räcker det med trafikförsäkring. Om man har råd att ta en smäll på 50.000. Med trafikförsäkring får du skydd mot egna och andras personskador. Skador du orsakar på andras egendom täcks också. Senast jag läste villkoren så maxar trafikförsäkringen vid 50 miljoner kronor. Detta kan ha ändrats, det var flera år sedan. Är någon annan vållande till trafikolyckan som kvaddar din bil, får du också ersättning. Är du dock själv vållande, så får du nada för bilen, men du får ersättning för personskador. Ungefär så ligger det till. Har du köpt bilen på avbetalning kanske det finns krav på att du ska helförsäkra bilen. Då är det bara att göra så.
Kolla runt med flera försäkringsbolag innan du tecknar försäkring, vissa kanske vill ha 10.000 i premie, när andra nöjer sig med 4000:-. Värt att "ringa runt"!

Edit: Har man Visa, och tankar med Visa Gold minst en gång i månaden, får man gratis assistansförsäkring från Visa. Kan vara guld värt om man bara har trafikförsäkring. Man slipper alltså betala om bilen får motorstopp, bilen blir stulen etc. och måste bärgas. Har man bara trafikförsäkring, bilen blir stulen och dumpas av tjuvarna, är man som bilägare skyldig att bilen bärgas. Kan bli svindyrt utan försäkring, men tanka bilen med VISA, så har man löst problemet.
Senast redigerad av kraftfoder 2016-06-09 kl. 20:14.
Citera
2016-06-09, 20:12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Instämmer i första raden. Delkasko skall däremot alltid vara fallet om det inte är en bil av ringa värde som dessutom nyttjas mycket lite. Till saken hör att premien för halvförsäkring i de flesta fall inte är märkbart högre än för enbart trafikförsäkring. Stöldmomentet som innefattas i delkasko är kanske inte så intressant på en bil som har lågt värde, men övriga delar i denna del gör den absolut värdefull att ha, framförallt räddningsdelen.

Att undvika att lämna något stöldbegärligt i den påverkar däremot inte eftersom lösa delar i bilen sällan omfattas av bilens stöldförsäkring.
Du har rätt. Men även delkaskon är onödig om man ändå har råd att förlora pengarna.
Vet inte om räddning är så mkt värt för gemene man. En smaksak enl mig.
Citera
2016-06-09, 20:21
Medlem
Citat:
Du har rätt. Men även delkaskon är onödig om man ändå har råd att förlora pengarna.

Just räddning är ju något som inte har med värdet på bilen att göra, men snabbt kan du behöva hjälp a en bärgare, står du sedan i en annan stad på väg hem med flera passagerare så ingår kostnaden att transportera hem alla om nu inte bilen kan bringas i stånd att utföra detta arbete i rimlig tid. Vad som mer är att beakta, i delkasko ingår glasskada, ett stenskott kan kosta många tusen om du är tvungen att betala hela kostnaden, kostar även det lika mycket om bilen är värd 10000 eller 250000. Hav i åtanke att merkostnaden för denna del i försäkringen oftast inskränker sig till någon eller några enstaka hundralappar per år.
Citera
2016-06-09, 20:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Man får räddning om man tankar bilen en gång i månaden med Visa Gold. Helt gratis. Så detta är ett "snåltips" från Kraftfoder! Så strunta i delkasko.

När jag har ny bil: Helförsäkring.
Bilen blir över fem år: halvförsäkring
Bilen blir över tio år: trafikförsäkring.

Mina "tumregler" för bilförsäkringar. Har funkat hittills, och jag har hyfsad erfarenhet.
Citera
2016-06-09, 20:29
Medlem
Halvförsäkring p.g.a. stöld och byte av framruta.

Det är väldigt bra att ha helförsäkring, en olycka kommer sällan ensam.
Citera
2016-06-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Man får räddning om man tankar bilen en gång i månaden med Visa Gold. Helt gratis. Så detta är ett "snåltips" från Kraftfoder! Så strunta i delkasko.

När jag har ny bil: Helförsäkring.
Bilen blir över fem år: halvförsäkring
Bilen blir över tio år: trafikförsäkring.

Mina "tumregler" för bilförsäkringar. Har funkat hittills, och jag har hyfsad erfarenhet.

Vad Visa Gold angår emotses länk eller källa, hittar inget om detta.

Din schablonmässiga uppdelning i övrigt är inte lämplig att följa alls.

Ny bil: Här ingår normalt vagnskadegaranti, så endast halvförsäkring erfordras de första tre åren.
Bilen över tre år: Helförsäkring.
Bilen över tio år: Här får det bedömas efter hur bilen används, vilket värde den betingar och givetvis storleken på premien. På en bruksbil är det sällan som delkasko bör uteslutas dock.
Citera
2016-06-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reedValveFlash
Halvförsäkring p.g.a. stöld och byte av framruta.

Det är väldigt bra att ha helförsäkring, en olycka kommer sällan ensam.

Halvförsäkring på en gammal bil i första hand för räddningsmomentet, men även glas. Stöld mindre vanligt om det är en bruksbil av endast ringa värde.
Citera
2016-06-09, 20:42
Medlem
sparkakamels avatar
Citat:

Ett bra svar i sig men vem är egentligen villig att förlora pengar? Men jag kan sätta ett spann på, en bil som har ett värde på 15000- 70000 kronor?
Citera
2016-06-09, 20:43
Medlem
sparkakamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Mellan halvförsäkring och bara delförsäkring är skillnaden inte så stor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in