2016-06-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1984FTW
Man blir lite smått illamående av att läsa hans chattar. Går igenom FUP:et nu och det här med att han kallar dem han chattar med för "pappa" är ju sådär lagom mysigt...

FUP är sekretessbelagd, så det är väldigt märkligt att du kan citera den.
Citera
2016-06-16, 18:52
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollypoppet
FUP är sekretessbelagd, så det är väldigt märkligt att du kan citera den.

Älskling, den är upplagd här i tråden!
Citera
2016-06-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Älskling, den är upplagd här i tråden!
Hur är detta möjligt? Förklara för mig, jag är inte så kunnig. Vem har lyckats komma över den, det stod att den var sekretessbelagd.
Citera
2016-06-16, 19:43
Medlem
Citat:
Hur är detta möjligt? Förklara för mig, jag är inte så kunnig. Vem har lyckats komma över den, det stod att den var sekretessbelagd.
När åtal väcks så är FUP-en en allmän handling och kan begäras ut av vem som helst. Att en handling är sekretessbelagd innebär INTE att den inte alls kan begäras ut. Det innebär bara att den måste gås igenom av någon som prövar allt som står i den om just den uppgiften kan lämnas ut. Vanligt är att vittnens personuppgifter, målsäganden osv sekretessmärks och blir överstruket. Men resten är en allmän handling och kan alltså läsas av allmänheten.

Detta är alltså när åtal väcks. Utredningen är klar. Det finns inget någon kan göra för att "sabba" utredningen längre. Många tror att sekretess innebär att en handling är helt hemlig. Det stämmer alltså inte. Det är mycket som är belagt med sekretess men som kan lämnas ut med kanske bara 2-3% av innehållet maskat.
Citera
2016-06-16, 19:49
Medlem
Ok, tack. Jag känner personen ifråga, och det var ledsamt och obegripligt att läsa. Sista personen jag hade förväntat mig göra något så vidrigt. Det är svårt att ta in och jag fattar inte detta. Finns det en möjlighet att han faktiskt kan ha blivit hackad/kapad? Eller är bevisen mot honom säkra? Det är väl mer och mer vanligt att ens konton blir hackade, finns det en möjlighet att det skulle kunna vara så?
Citera
2016-06-16, 19:56
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ok, tack. Jag känner personen ifråga, och det var ledsamt och obegripligt att läsa. Sista personen jag hade förväntat mig göra något så vidrigt. Det är svårt att ta in och jag fattar inte detta. Finns det en möjlighet att han faktiskt kan ha blivit hackad/kapad? Eller är bevisen mot honom säkra? Det är väl mer och mer vanligt att ens konton blir hackade, finns det en möjlighet att det skulle kunna vara så?
Nu jobbar inte jag med IT-säkerhet per se, men utifrån vad jag läste i FUP:en så inte en chans. Grabben är skyldig. Det är förbannat svårt att bortförklara att det ligger barnporr på USB-minnen, på diskar, i hans hemkataloger helt synligt, att det finns chattloggar och googlesökningar m.m. Blir man hackad ser det helt enkelt inte ut så. Nej, det är han som gjort det.
Citera
2016-06-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Nu jobbar inte jag med IT-säkerhet per se, men utifrån vad jag läste i FUP:en så inte en chans. Grabben är skyldig. Det är förbannat svårt att bortförklara att det ligger barnporr på USB-minnen, på diskar, i hans hemkataloger helt synligt, att det finns chattloggar och googlesökningar m.m. Blir man hackad ser det helt enkelt inte ut så. Nej, det är han som gjort det.
Herregud. Det är obegripligt. Han är en av de trevligaste jag känner, enormt social, omtänksam, rolig, osv. Har känt honom länge, han har ett stort nätverk av vänner. Jättegoa föräldrar. Helt vanliga människor. Sista jag kunde tro. Hans karriär kommer att ta slut i höst det är ett som är säkert. Inte många som vet detta nu i stan, men det kommer ju att spridas som en löpeld. Då är det slut. Han är mycket välkänd i operavärlden, väldigt skicklig. Vidrigt och oförlåtligt brott, hoppas han inte förgripit sig sexuellt på någon också.
Citera
2016-06-16, 20:09
Medlem
Citat:
Herregud. Det är obegripligt. Han är en av de trevligaste jag känner, enormt social, omtänksam, rolig, osv. Har känt honom länge, han har ett stort nätverk av vänner. Jättegoa föräldrar. Helt vanliga människor. Sista jag kunde tro. Hans karriär kommer att ta slut i höst det är ett som är säkert. Inte många som vet detta nu i stan, men det kommer ju att spridas som en löpeld. Då är det slut. Han är mycket välkänd i operavärlden, väldigt skicklig. Vidrigt och oförlåtligt brott, hoppas han inte förgripit sig sexuellt på någon också.

Utifrån vad som finns bevisat så har han åtminstone betalat andra för att våldta barn över internet live medan han tittar på.

Hur nära står du honom? Hur reagerar de andra i hans bekantskapskrets?
Citera
2016-06-16, 20:24
Medlem
Citat:

Beklagar. Inte kul att få reda på sånt här. Men det är ett rätt vidrigt brott. Han är förvisso inte dömd än, men FUP:en är ingen vacker läsning.
Citera
2016-06-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ad
Utifrån vad som finns bevisat så har han åtminstone betalat andra för att våldta barn över internet live medan han tittar på.

Hur nära står du honom? Hur reagerar de andra i hans bekantskapskrets?
Ingen vet om det. Har inte hört ett endaste ljud från någon.
Citera
2016-06-16, 20:33
Medlem
Steinarrs avatar
Hmm, snubben såg inte direkt "svensk" ut...
Citera
2016-06-16, 20:34
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1984FTW
När åtal väcks så är FUP-en en allmän handling och kan begäras ut av vem som helst. Att en handling är sekretessbelagd innebär INTE att den inte alls kan begäras ut. Det innebär bara att den måste gås igenom av någon som prövar allt som står i den om just den uppgiften kan lämnas ut. Vanligt är att vittnens personuppgifter, målsäganden osv sekretessmärks och blir överstruket. Men resten är en allmän handling och kan alltså läsas av allmänheten.

Detta är alltså när åtal väcks. Utredningen är klar. Det finns inget någon kan göra för att "sabba" utredningen längre. Många tror att sekretess innebär att en handling är helt hemlig. Det stämmer alltså inte. Det är mycket som är belagt med sekretess men som kan lämnas ut med kanske bara 2-3% av innehållet maskat.

Det stämmer, men det har letat sig in några begrepp som används helt felaktigt.

Uppgifter som kan omfattas av sekretess med stöd i offentlighets- och sekretesslagen kallas sekretessreglerade uppgifter. När någon begär ut handlingen ska det prövas om de sekretessreglerade uppgifterna i det enskilda fallet ska sekretessbeläggas, det vill säga om de ska maskeras i utlämnandet.

En allmän handling är en handling som är förvarad och inkommen eller upprättad på myndigheten. En offentlig handling är en allmän handling som kan lämnas ut utan hinder av sekretess.
En fup kan alltså vara en allmän handling även om inte åtal väckts. När åtal väcks blir den offentlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in