2016-08-01, 01:12
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Driver du med mig, han ser ut och beter sig som en jävla tard Alla ungarna var jobbiga, historien med Nancy hade de lätt kunnat kapa för den är lika intressant som tidningen Okej! och överhuvudtaget var skådisarna rätt kassa.

Men.

Jag, inte direkt gillade Stranger Things men det är en milt underhållande 80-tals nostalgitripp som sticker ut en aning i mängden dåligt förtäckta relationsdraman som har stereotyperna staplade på varandra.

Det kan vara så att man som jämnårig stör sig. Grabben är ju galet skön!

Varför ens hugga tag i en serie där halva casten är barn om man stör sig på alla barnskådisar? Verkar vara en grej att alltid hata barnskådisen. Jag har aldrig förstått varför.. Vissa är ju bra och andra inte.
Citera
2016-08-01, 12:52
Medlem
santacls avatar
https://www.youtube.com/watch?v=b18DVktnIxw

STRANGER THINGS (2016) Ending Explained + Season 2 Clues Spoilers !
Citera
2016-08-01, 12:58
Medlem
murtennios avatar
Sett de två första avsnitten, mycket lovande måste jag säga. Får en stark känsla av E.T.

Blir till att fortsätta kolla efter jobbet!
Citera
2016-08-01, 16:14
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Det kan vara så att man som jämnårig stör sig. Grabben är ju galet skön!

Varför ens hugga tag i en serie där halva casten är barn om man stör sig på alla barnskådisar? Verkar vara en grej att alltid hata barnskådisen. Jag har aldrig förstått varför.. Vissa är ju bra och andra inte.
Det var inte jag som ville se den från början och sedan blev jag tillräckligt intresserad för att fortsätta. Som sagt, den är bättre än 75% av alla serier på Netflix just nu men å andra sidan är minst 50% ren skit och av resten är 50% skräp
Citera
2016-08-02, 13:25
Medlem
BigFatCones avatar
Jag vet fan inte. Under tiden så var det spännande och så där men nu när jag har smält alla avsnitten så känns det mest som ett gäng klichéer staplade på varandra. På det stora hela så är det som om herrar King och Spielberg teamade ihop sig på 80-talet och gjorde en serie. Tror att JJ. Abrams skulle gilla att göra ett avsnitt eller två.

Den får sju splliffar av tio möjliga. Bonushit från bongen för att några i teamet uppenbarligen gillar Quantic Dreams spel.
Citera
2016-08-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Kanske. Det är framförallt en suverän pastisch, åttiotalets barnvärld som i Stephen King-böckerna. Allt var ju mycket mycket bättre då, inte minst i USA.

Men serien är nischad på oss som var barn och tonåringar i början till mitten av 80-talet och har läst böckerna och älskade Star Wars, rollspel, superhjälteserietidningar, allt det där. Om man inte får den intensiva nostalgitrippen är storyn ordinär. Den trippen gör att många ärligt ger den 10 på Imdb.

För alla normala människor är det kanske skönt att serien är kliniskt fri (iallafall i de första sex avsnitten) från den social commentary som normalt är obligatorisk i amerikansk populärkultur: teman som ras, homosexualitet,* kvinnors moraliska och kompetensmässiga överlägsenhet saknas helt. (Det lär väl komma i S2, om det går som det brukar.)

*Ungarnas lärare är kanske bög, men det är inte antytt på något annat sätt än att han är lite vek, har det fint i huset sitt och har mustasch. Så som snälla bögar framställdes på 70- och 80-talet!

Jag vidhåller att fatta grejen med serien måste man vara född 1966-1973, man måste läst alla Stephen King böcker i realtid från Carrie till Knackarna, sett alla de filmer som refereras, (Något alla missat är när den svarte killen drog iväg ensam för att kolla efter kraftkällan så klädde han sig som Rambo) Just Rambo blev ett statement i Sverige, alla som mönstrade i Kristianstad åren 1984-1990 fick se First Blood medan man väntade på sin tur.

En av de största inspiatörerna är just Carpenter, det finns ingen annan regissör som gjort det han gjort. Åren 1978 till 1988 har ingen annan regissör gjort så många ikoniska filmer som honom.

78 Alla Helgons
1980 Dimman
1981 Flykten Från New York
1982 The Thing
1983 Christine
1984 Starman
1986 Big Trouble In Little China
1987 Mörkrets Furste
1988 They Live

Sug på den filmlistan ett litet slag, och det finns mängder med refersenser till dessa filmer i både stämning, foto, musik, skådespelarstil, handling, kläder.
Efter detta har han aldrig nått upp till de nivåerna igen.

Det jag själv känner igen som finns skildrat här i serien är vardagslivet, jag slungades tillbaka till Movieboxarna, till biokvällarna, till Risk kvällarna då man blev hemskjutsad av äldre syskon, sätta sig i bilen med ett blandband i bilstereon och åka iväg hem i höstmörkret.
Dessutom gick jag i en skola byygd på 1800-talet med Stephen King känsla i huset, korridorerna var som The Overlook. Att vara där ensam vissa sena eftermiddagar när mörkret lagt sig i december var inte kul, vår klass slutade sist på torsdagar, kl 16.15 på eftermiddagarna resten av skolan redan vid 14 tiden, och vi var utspridda i skolan i och med olika gruppindelningar så ofta fick jag gå ensam till skåpen när de två andra i gruppen var sjuka och det var dom ofta.

De som är födda efter 1980 kommer aldrig fatta grejen med serien, det är referenserna som är poängen med serien, inte handlingen, den är underordnad.
Citera
2016-08-03, 13:24
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
De som är födda efter 1980 kommer aldrig fatta grejen med serien, det är referenserna som är poängen med serien, inte handlingen, den är underordnad.
Jag skulle snarare vilja säga att alla som minns 80- och tidigt 90-tal kommer haja grejen. Att dra gränsen vid 80 rakt av blir jättefel.
Citera
2016-08-03, 17:33
Medlem
iters avatar
Citat:
Jag vidhåller att fatta grejen med serien måste man vara född 1966-1973, man måste läst alla Stephen King böcker i realtid från Carrie till Knackarna, sett alla de filmer som refereras, (Något alla missat är när den svarte killen drog iväg ensam för att kolla efter kraftkällan så klädde han sig som Rambo) Just Rambo blev ett statement i Sverige, alla som mönstrade i Kristianstad åren 1984-1990 fick se First Blood medan man väntade på sin tur.

En av de största inspiatörerna är just Carpenter, det finns ingen annan regissör som gjort det han gjort. Åren 1978 till 1988 har ingen annan regissör gjort så många ikoniska filmer som honom. [...]
Det jag själv känner igen som finns skildrat här i serien är vardagslivet, jag slungades tillbaka till Movieboxarna, till biokvällarna, till Risk kvällarna då man blev hemskjutsad av äldre syskon, sätta sig i bilen med ett blandband i bilstereon och åka iväg hem i höstmörkret.
Dessutom gick jag i en skola byygd på 1800-talet med Stephen King känsla i huset, korridorerna var som The Overlook. Att vara där ensam vissa sena eftermiddagar när mörkret lagt sig i december var inte kul, vår klass slutade sist på torsdagar, kl 16.15 på eftermiddagarna resten av skolan redan vid 14 tiden, och vi var utspridda i skolan i och med olika gruppindelningar så ofta fick jag gå ensam till skåpen när de två andra i gruppen var sjuka och det var dom ofta.

Helt enig eller ok: hoppas att yngre även kan uppskatta detta, annars lär det ju inte bli så långlivat. Temamusiken trodde jag först var av Carpenter, men det är visst också en pastisch.

http://www.rollingstone.com/music/features/stranger-things-survive-talk-their-creepy-nostalgic-score-w431789

Se dennna snygga mix med ljudet på (har postats tidigare i tråden):

https://vimeo.com/175929311

Den kopplar vapenscenen med filmen Commando med Schwarzenegger som kom samma år som Rambo 2. (Commando, det var ju ett C64-dataspel också, en av de första shootemups.

https://www.youtube.com/watch?v=Y8ykJuxjOqY)

Men pannbandet är 100% Rambo.

En förlorad värld, försvunnen lycka. Här en artikel om hur avancerat inarbetad nostalgikänslan är i serien:

http://www.vox.com/2016/8/2/12328900/stranger-things-netflix-review-emotions

Citat:
The question their references ask isn’t, "Hey, do you remember watching this?" It’s, "Hey, do you remember the way you felt the first time you watched this?"

Men om det hela ändå bara är nostalgitripp, låt vara bråddjup, för 40-somethings, är det kanske fråga om tittarsiffrorna ska hålla. Netflix har i skrivande stund ännu inte beslutat sig om en S2, även om alla håller det för sannolikt.
Citera
2016-08-03, 17:39
Medlem
Sett hela nu, och det var väl en serie klart bättre än genomsnittet. Handligen kanske inte var den mest spännande, men jag gillar däremot hur de fått till en schysst 80-talskänsla, den var ganska klockren. Bra skådespelare rakt igenom också. Klart sevärd.
Citera
2016-08-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag skulle snarare vilja säga att alla som minns 80- och tidigt 90-tal kommer haja grejen. Att dra gränsen vid 80 rakt av blir jättefel.

Det beror på hur gammal man var just åren kring 1981-1984 för det är dessa år som majoriteten av alla referenser finns, var man 4-5 år så är man förlorad på det sättet, var man 12-15 år är man helt rätt i det här, var man 25-30 dessa år är man för gammal.

Jag har ju sett hur många som helt missat grejen med Elevens utseende, den som inte fattar det är förlorad delvis för serien.
Jag vidhåller man måste dessa år läst alla Kings böcker i realtid då de var nya och sett filmerna då de var nya.
Jag läste Varsel 1981 och då fanns bara Carrie ute och denna, sedan 1982-1983 började fler böcker komma och från 1985 exploderade utgivningen, allt nytt han skrev kom ut samt alla novellsamlingar.
Jag älskade King fram till Knackarna, sedan började det gå neråt, Knackarna var något sämre och där började nergången lite.

Det är alltid så med ett decenium att var man mentalt inte med i deceniumet så var man inte med.
Jag känner folk som inte såg dessa filmer eller läste King och liknande och de är lika gamla som mig, de hörde inte på hårdrock eller new Wave utan på den musik Okej skrev om, det vill säga hitlåtarna och den svenska Schlagern, de såg inte på TV särskilt mycket och jag vidhåller, de var inte med om 80-talet, de levde i ett extremt förlängt 70-tal i någon form av frikyrklig stämning.

Att minnas ett decenium betyder inte om man var med eller inte, det sägs om 1967, den som minns 1967 var aldrig med om det, och då menar jag Hippietiden i San Francisco.
Citera
2016-08-03, 19:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det beror på hur gammal man var just åren kring 1981-1984 för det är dessa år som majoriteten av alla referenser finns, var man 4-5 år så är man förlorad på det sättet, var man 12-15 år är man helt rätt i det här, var man 25-30 dessa år är man för gammal.
Bullshit. Jag är född 1981 och hade inga som helst problem med att plocka dom flesta referenserna. Däremot så upplevde jag ju inte det i "realtid" som enligt dig verkar vara viktigt för att man ska fatta serien.

Citat:
Jag har ju sett hur många som helt missat grejen med Elevens utseende, den som inte fattar det är förlorad delvis för serien.
Hon ser ut som ett experiment alternativt en mentalpatient tycker jag, tänkte inte så mycket mer på det men delge gärna oss som har missat det här som är så bärande för att man ska förstå serien.

Citat:
Jag vidhåller man måste dessa år läst alla Kings böcker i realtid då de var nya och sett filmerna då de var nya.
Att ha läst dom och eventuellt ha sett filmerna är absolut en fördel. Att man skulle göra det i "realtid" är bara larv.

Citat:
Det är alltid så med ett decenium att var man mentalt inte med i deceniumet så var man inte med.
Jag känner folk som inte såg dessa filmer eller läste King och liknande och de är lika gamla som mig, de hörde inte på hårdrock eller new Wave utan på den musik Okej skrev om, det vill säga hitlåtarna och den svenska Schlagern, de såg inte på TV särskilt mycket och jag vidhåller, de var inte med om 80-talet, de levde i ett extremt förlängt 70-tal i någon form av frikyrklig stämning.
Fast för att kunna förstå och känna igen själva stämningen så räcker det att man var typ 5-6 år eller något åt det hållet. För att förstå hela grejen med hur samhället var innan den digitala revolutionen så går det utmärkt att vara född ganska sent in på 80-talet.

Citat:
Att minnas ett decenium betyder inte om man var med eller inte, det sägs om 1967, den som minns 1967 var aldrig med om det, och då menar jag Hippietiden i San Francisco.
Jag får väl tacka min lyckliga stjärna för att jag lyckas förstå serien och känna igen referenserna. Trots att jag är född för sent och inte läste Kings böcker i realtid.
Citera
2016-08-03, 22:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Bullshit. Jag är född 1981 och hade inga som helst problem med att plocka dom flesta referenserna. Däremot så upplevde jag ju inte det i "realtid" som enligt dig verkar vara viktigt för att man ska fatta serien.

...
Saken är ju den, bara för det är gammalt.
Betyder inte att man inte kommer kolla på det.
På Mr-Mr så verkar det som om att man inte ser det "live", så är det kört och titta och greppa denna period.
Vilket det knappast är.

En annan som född början på 70-talet, så reagerar jag inte speciellt mycket över 80-tals referenser.
Känns rätt normalt känner jag för min egen del, sen reagerar man mer på utseende som mode och hår än alla referenser de har.
Men det är jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in