2016-06-08, 18:26
Medlem
Lazeeboys avatar
Är det någon som vet vilken utav "de större bankerna" där det är enklast att få ett vanligt privatlån på 100.000:-?

Har idag Swedbank men nekades ett lån med en månadslön på 18.000:- och bankmannen sa att ett lån är nästintill omöjligt att få med en inkomst på under 20.000:-. Kan det stämma? Vill tro annat.

Sen vet jag att man kan kika via Lendo eller dylikt, men vill ändå ha en okej ränta.
2016-06-08, 18:34
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Vad ska du med pengarna till? Spelar ganska stor roll... Det gäller att höra dig omkring. Någonstans får du napp och sjysta villkor. Men lån är farligt..
2016-06-08, 18:38
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Vad ska du med pengarna till? Spelar ganska stor roll... Det gäller att höra dig omkring. Någonstans får du napp och sjysta villkor. Men lån är farligt..

Vill samla lån och krediter. Har ett lån hos Swedbank idag + kredit och en annan kredit hos Resurs. Men eftersom Swedbank nekar, så vore det skönt att bara betala bort Swedbank, samt Resurs och sen ha ett enda lån. Blir så mycket utgifter varje månad, vilket tär på ekonomin.

Sen är det svårt att höra sig för alltför mycket då de vill göra kreditupplysningar och då försämrar man sina chanser att få lån, då det bara förstör värdigheten i deras ögon. Ju mer man sökt, desto sämre är det ju.

Dessutom rätt svårt att veta vad som är schyssta villkor, egentligen. Mitt privatlån idag hos Swedbank har 6,54% i ränta, vilket känns OK. Vill inte hamna hos en bank där det är en ränta på över 10%, för då har man till slut lånat 100k men måste betala tillbaka 200k (exempelvis) och det känns ovärt.
2016-06-08, 18:57
Bannlyst
handelsbanken
2016-06-08, 19:20
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aestheticrevoluti
handelsbanken

Någon motivering?
2016-06-08, 19:24
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
du traskar på farlig mark med krediter etc. tänk på att varje kreditkort eller kredit hos tex elgiganten räknas som ett lån vare sig du utnyttjat krediten eller ej .

din inkomst suger så det är klart banken drar öronen åt sig .

är du medlem i något fackförbund kanske du kan få förmånligt lån där ? även ica och coop har väl medlemslån.

provat spara till det du ska ha ? klart billigast
2016-06-08, 20:16
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
du traskar på farlig mark med krediter etc. tänk på att varje kreditkort eller kredit hos tex elgiganten räknas som ett lån vare sig du utnyttjat krediten eller ej .

din inkomst suger så det är klart banken drar öronen åt sig .

är du medlem i något fackförbund kanske du kan få förmånligt lån där ? även ica och coop har väl medlemslån.

provat spara till det du ska ha ? klart billigast

Just därför jag vill samla allting till ett enda lån. För nu är det 1000:- per månad på kanske 3 ställen. Blir mycket i längden. Så vore skönt att bara ha en enda utgift för ett enda lån. Sen förstår jag att min inkomst inte är den bästa, men säg att man betalar mellan 1000-1500:- per månad på autogiro för lånet så räcker ju min lön efter skatt gott och väl, vilket borde vara huvudsaken för banken? Är ju det som tjänar in pengar på mig i slutänden pga räntan.
2016-06-09, 05:23
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Vill inte hamna hos en bank där det är en ränta på över 10%, för då har man till slut lånat 100k men måste betala tillbaka 200k (exempelvis) och det känns ovärt.

haha. ursäkta men hur trodde du lån funkade ? att man får låna 100 000kr och betala tillbaka 100 000kr? bara mammor kan ge såna fina lån.

Du har ingen bostad eller en fin bil / båt som är obelånade? eller någon familjemedlem som skulle kunna ta över lånet till en bättre ränta som du sedan får betala till? dock är ju det sista utvägar.
2016-06-09, 11:31
Medlem
Citat:
Vill samla lån och krediter. Har ett lån hos Swedbank idag + kredit och en annan kredit hos Resurs. Men eftersom Swedbank nekar, så vore det skönt att bara betala bort Swedbank, samt Resurs och sen ha ett enda lån. Blir så mycket utgifter varje månad, vilket tär på ekonomin.

Sen är det svårt att höra sig för alltför mycket då de vill göra kreditupplysningar och då försämrar man sina chanser att få lån, då det bara förstör värdigheten i deras ögon. Ju mer man sökt, desto sämre är det ju.

Dessutom rätt svårt att veta vad som är schyssta villkor, egentligen. Mitt privatlån idag hos Swedbank har 6,54% i ränta, vilket känns OK. Vill inte hamna hos en bank där det är en ränta på över 10%, för då har man till slut lånat 100k men måste betala tillbaka 200k (exempelvis) och det känns ovärt.
Just det. Mycket lån ger mycket utgifter, vilket tär på ekonomin.
Du behöver inga nya lån. Du behöver betala tillbaka dina skulder!
2016-06-09, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IraHayes
Just det. Mycket lån ger mycket utgifter, vilket tär på ekonomin.
Du behöver inga nya lån. Du behöver betala tillbaka dina skulder!
Men sluta vara så elak. Klart hen behöver ett lån. Fortsätt å sök hos alla, inklusive Hells Angels, så skall nog solen åter lysa även på dig.
2016-06-10, 01:19
Medlem
Citat:

Skit i att samla lånen och krediterna. Betala av extra på dom med högst räntor och avgifter istället. Själv har jag minskat antalet lån från hiskerliga 7st till 3st ... Vid årsskiftet är dom nere i 1 och jag amorterar mest på den som är dyrast.
2016-06-10, 12:06
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majdoris
Men sluta vara så elak. Klart hen behöver ett lån. Fortsätt å sök hos alla, inklusive Hells Angels, så skall nog solen åter lysa även på dig.

Bra tips.. Verkligen snällt.
Senast redigerad av Lillemannen 2016-06-10 kl. 12:11.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in