2016-06-08, 05:36
Medlem
Hej,

Jag är mitt uppe i processen att starta ett företag som kommer erbjuda tjänster.

Verksamheten kommer att behöva vara öppen dygnet runt och någon måste ständigt finnas tillgänglig. Skulle jag heltidsanställa människor för detta så skulle det bli en mycket dyr historia och min ekonomi skulle omöjligt gå runt.

Dock har jag gott om goda vänner. Vänner som gärna hjälper till i utbyte mot att på sikt få ta del av den goda kaka som skapats.

Så här följer lite frågor som jag söker svar på:

1. Är jag skyldig att betala ut en lägsta lön i Sverige? (endast ja eller nej)
2. Finns det kryphål från att behöva betala ut lön?

För att förtydliga den andra frågan så tänker jag. Kan jag sälja en aktie i bolaget till en vän och sedan kalla denna vän för delägare. Sedan arbetar denna delägare med bolaget på samma förutsättningar som jag gör fast med begränsad rösträtt i bolaget. När jag säljer aktien skriver vi ett avtal om att jag när som helst kan köpa tillbaka aktien till ett specifikt pris. Förutsatt att mina goda vänner köper vad vi avtalat, är detta tillåtet?

/ Micke
Citera
2016-06-08, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeroxes
Hej,

Jag är mitt uppe i processen att starta ett företag som kommer erbjuda tjänster.

Verksamheten kommer att behöva vara öppen dygnet runt och någon måste ständigt finnas tillgänglig. Skulle jag heltidsanställa människor för detta så skulle det bli en mycket dyr historia och min ekonomi skulle omöjligt gå runt.

Dock har jag gott om goda vänner. Vänner som gärna hjälper till i utbyte mot att på sikt få ta del av den goda kaka som skapats.

Så här följer lite frågor som jag söker svar på:

1. Är jag skyldig att betala ut en lägsta lön i Sverige? (endast ja eller nej)
2. Finns det kryphål från att behöva betala ut lön?

För att förtydliga den andra frågan så tänker jag. Kan jag sälja en aktie i bolaget till en vän och sedan kalla denna vän för delägare. Sedan arbetar denna delägare med bolaget på samma förutsättningar som jag gör fast med begränsad rösträtt i bolaget. När jag säljer aktien skriver vi ett avtal om att jag när som helst kan köpa tillbaka aktien till ett specifikt pris. Förutsatt att mina goda vänner köper vad vi avtalat, är detta tillåtet?

/ Micke

1. Nej
2. klart du kan ge bort aktier, men kommer ju ge skatteeffekter på sikt det med. Avtala hellre om retroaktiv lön åt de som hjälpt när/om bolaget flyger. (Säljer du aktier för 1kr för att senare köpa tillbaka för 1000kr så kommer ju säljarna få skatta och du kan inte göra något avdrag) lön är ju en kostnad som sänker ditt resultat osv).
Citera
2016-06-08, 10:34
Medlem
DoungAs avatar
I normala fall säger jag alltid:
Kan du inte konkurrera på samma villkor som de andra företagen i ungefär samma storlek(med bra förhållande & villkor för de anställda) så skit i det.

Men du kan ju ta hjälp av dina vänner om ni skriver kontrakt på som tidigare post ovanför nämner att du ska köpa tillbaka aktierna dyrare.
Citera
2016-06-19, 23:47
Medlem
Du kan ha ett AB med 0 anställa ja. Inget som hindrar dig och andra att arbeta gratis för företaget. Att ge bort gratis aktier istället för lön låter som en skattemässigt bra affär för dina vänner/släktingar. Dom får aktier i ditt AB, vilket innebär att dom äger en procentuell andel av företagets kassa/tillgångar. Om företaget inte behöver betala löner och arbetsgivaravgifter så blir det mer pengar som ackumuleras i företagets kassa, som då kommer att växa snabbare. Om det blir en utdelning i framtiden så betalar dom enbart 30% i skatt.
Citera
2016-06-20, 05:25
Medlem
Nennenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Du kan ha ett AB med 0 anställa ja. Inget som hindrar dig och andra att arbeta gratis för företaget. Att ge bort gratis aktier istället för lön låter som en skattemässigt bra affär för dina vänner/släktingar. Dom får aktier i ditt AB, vilket innebär att dom äger en procentuell andel av företagets kassa/tillgångar. Om företaget inte behöver betala löner och arbetsgivaravgifter så blir det mer pengar som ackumuleras i företagets kassa, som då kommer att växa snabbare. Om det blir en utdelning i framtiden så betalar dom enbart 30% i skatt.

Nu ska vi se men det här upplägget räknas väl som förtäckt lön av Skatteverket?

Skatt på aktieutdelning i ett AB är 20% efter att du snällt även har fått betala bolagsskatt på 22%.
Det här är dock inte inkomst, pensions eller sjukpenninggrundande.
Citera
2016-06-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nennene
Nu ska vi se men det här upplägget räknas väl som förtäckt lön av Skatteverket?

Det gör det säkert om SKV får vetskap om det. Men dom inblandade får ersättningen i handen 5-6 år in i framtiden. Samt att trycka upp och ge bort aktier till folk är ju inte förbjudet.

Citat:
Skatt på aktieutdelning i ett AB är 20% efter att du snällt även har fått betala bolagsskatt på 22%.
Bolagskatten betalas ju löpande varje år och är inget som aktieägarna märker av. Om jag jobbar en timme idag och får pengarna utbetalt om 5-6 år så kan man se det som man betalar 20%.

Citat:
Det här är dock inte inkomst, pensions eller sjukpenninggrundande.

Det stämmer, i det här scenariot vi diskuterar så har dom inblandade ett heltidsarbete som huvudförsörjning och jobbar extra på fritiden och helger i en släkting eller väns bolag.
Senast redigerad av Dr.Bong 2016-06-24 kl. 20:40.
Citera
2016-06-25, 20:36
Medlem
Nennenes avatar
Citat:
Det gör det säkert om SKV får vetskap om det. Men dom inblandade får ersättningen i handen 5-6 år in i framtiden. Samt att trycka upp och ge bort aktier till folk är ju inte förbjudet.

Bolagskatten betalas ju löpande varje år och är inget som aktieägarna märker av. Om jag jobbar en timme idag och får pengarna utbetalt om 5-6 år så kan man se det som man betalar 20%.

Det stämmer, i det här scenariot vi diskuterar så har dom inblandade ett heltidsarbete som huvudförsörjning och jobbar extra på fritiden och helger i en släkting eller väns bolag.

Allvarligt talat nu vad yrar du om? Du ger olagliga råd utan att påpeka det för den som ställer frågan.

Trycka upp aktier till folk och dela ut? Är osäker här men du kan inte bara ge bort aktier i ett aktiebolag utan dom måste väl införskaffas till ett värde på något sätt.

22% bolagsskatt är inget man märker av som aktieägare? Du kan se det som vad du vill för du pratade om 30% skatt när det först är 22% bolagsskatt för att sen beskattas ytterligare med 20% vid aktieutdelning. Dom kommer inte heller att kunna ta ut hur mycket som helst i aktieutdelning då det över gränsbeloppet på X kronor varje år är lönebaserat. Tar du inte ut lön i företaget kan du inte ta ut mer än gränsbeloppet. Du kan spara gränsbeloppet för framtida uttag.
Citera
2016-06-26, 12:25
Medlem
Citat:
Du kan ha ett AB med 0 anställa ja. Inget som hindrar dig och andra att arbeta gratis för företaget. Att ge bort gratis aktier istället för lön låter som en skattemässigt bra affär för dina vänner/släktingar.

Ägaren, inte aktiebolaget, kan ge bort aktier gratis som gåva. Dock förutsätter en gåva att ingen motprestation har skett. Om de som får "gåvan" har arbetat i aktiebolaget så kommer med största sannolikhet Skatteverket att betrakta det som lön.

Det finns även en gräns för hur många aktier ägaren kan ge bort innan hen antingen får en minoritetsgrupp eller tappar majoriteten i bolaget.

Citat:
Dom får aktier i ditt AB, vilket innebär att dom äger en procentuell andel av företagets kassa/tillgångar.

Det stämmer inte. Aktiebolaget är en egen juridisk person och äger själv alla sina tillgångar och ansvarar för sina skulder. Det enda som är aktieägarnas är posten Eget Kapital i balansräkningen.

Citat:
Om företaget inte behöver betala löner och arbetsgivaravgifter så blir det mer pengar som ackumuleras i företagets kassa, som då kommer att växa snabbare. Om det blir en utdelning i framtiden så betalar dom enbart 30% i skatt.

Det som i första rummet styr vad som kan delas ut är fritt eget kapital i bolaget. Det är tidigare resultat efter skatt och årets resultat efter skatt. Kassan har inget med det att göra. Efter att man har sett hur mycket man får dela ut tittar man på om det finns så mycket medel (pengar) i bolaget. Där spelar bank och kassa roll. Till sist tittar på man på om en utdelning på ett visst belopp försvagar bolagets finansiella ställning för mycket eller ej. Om den inte gör det kan man dela ut, om den gör det kan man inte dela ut, oavsett hur mycket man har i fritt eget kapital och likvida medel.

Sen är skatten på utdelning inte alltid 30%. I fåmansbolag är den sällan 30% utan mer ofta 20%. Om bolaget varit vilande i 5 år eller mer kan den vara 25%. Så det finns flera skattesatser på utdelning beroende på omständigheterna.
Citera
2016-06-26, 12:31
Medlem
Citat:
Samt att trycka upp och ge bort aktier till folk är ju inte förbjudet.

Det beror lite på det. För att ge ut nya aktier krävs att en bolagsstämma beslutar om antingen en nyemission eller en fondemission. Normalt sett ska dom som får aktierna sedan betala för dom. Om inte säger man ju att värdet av en aktie i bolaget är 0:- , vilket även omfattar de aktier man har sedan tidigare.

Om värdet av aktiekapitalet är 0:- är bolaget likvidationsmässigt.

En emission innebär dessutom att värdet på varje aktie minskar samt att man får nya kvotvärden.

Om du däremot "trycker upp" nya aktier och ger bort dom utan ett bolagsstämmobeslut är det olagligt.
Citera
2016-06-26, 13:03
Medlem
TigerKids avatar
Nu vet jag inte vad affärsidén går ut på... så detta kanske irrelevant. Men går det verkligen inte att börja i mindre skala med mindre "öppettider" eller vad det gäller tills du kommer igång och får intäkter? Är du säker på att det kommer gå runt och bli vinstgivande i framtiden när du betalar ordentligt? Och då kommer du behöva betala OB också...

Låter korkat att fråga, jag borde kanske utgå från att du räknat på detta och att du inte skulle ha bemanning dygnet runt om det inte var absolut nödvändigt.

Jag bara ser för mig att det kan vara svårt att fixa dygnetrunt-bemanning m h a kompisar mer än några dagar. Om de inte får betalt av dig inom närmaste tiden så behöver de ju sköta sina vanliga jobb/studier. Tror det är lättare att t ex få studenter att lägga in tid, t ex programmering och sådant de kan göra när det passar deras schema mot att de får andelar/betalt senare, förutsatt att de tror på produkten och affärsidén och kanske får en intressant/lärorik/meriterande utmaning i arbetsuppgiften.

Att få folk att mot en (osäker) framtida ersättning bemanna en serviceverksamhet dygnet runt - jag vet ju inte hur pass intressant arbetsuppgiften är, så jag kan ha fel. Men tänk igenom detta realistiskt och gå inte på glada försäkringar om att man kommer hjälpa till.

Att fylla ett schema 24/7 helt utan luckor om du inte kan ge personalen reda pengar har sina utmaningar.

Ex, Kalle har lovat att jobba lördag natt, och så blir han bjuden på fest där snygga Felicia som han spanat på halva terminen kommer att vara med... Kalle velar och har ångest, därför dröjer det ända tills lördag e. m. innan han hör av sig (via sms), fast han fick inbjudan en vecka innan. Men sen tjatar hans kompis, han ser Felicias vackra leende för sin inre syn, solen skiner, alla andra roar sig och va fan - man lever bara en gång!

Du å andra sidan står där och ska försöka få in någon samma kväll, en lördag kväll... Var beredd på att göra rätt många av passen själv.

Ex 2, Lisa tänker att jag har ju ändå inget att göra den veckan - lovar att jobba flera dagar. Och så ringer de från Lisas nya extrajobb och vill att hon hoppar in. Dels finns alltid behov av pengar, dels vill Lisa visa framfötterna och ställa upp så hon får mer jobb framöver.

/Olyckskorpen

EDIT: har ändrat lite här och var.
Senast redigerad av TigerKid 2016-06-26 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in