2016-06-07, 23:55
Medlem
danne75710s avatar
tjena, det är så att jag håller på att sälja min dator via blocket och det är en snubbe som ska köpa den åt sin kusin säger han som bor i united kingdom, så jag ska alltså frakta den dit. men saken är den att han vill överföra pengar via paypal och då ville han ha mitt namn, paypal email adress och mitt telefon nummer, jag är då väldigt oerfaren med sånt här och kommer använda mig av min polares paypal men går det för honom att få tag på min polares kreditkortsinformation osv tex hacka hans konto och ta pengar från han på något sätt eller är jag helt ute och cyklar.
tacksam för svar.
hade ingen aning vart jag skulle göra detta ämne på för kategori så admin får gärna flytta detta till rätt om jag gjort fel.
Citera
2016-06-08, 00:05
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Det som kommer att hända är att "köparen" kommer att skicka ett fakemail som ser ut att komma från PayPal.
Citera
2016-06-08, 00:07
Medlem
danne75710s avatar
okej, skulle du kunna utvecka lite mer, har som sagt ingen koll alls på paypal betalningar
Citera
2016-06-08, 00:13
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Bedragaren slickar ett mail som ser ut att komma från PayPal. Antingen för hela summan och ber dig skicka varan.
Eller så är bedragaren fräck och skickar ett bluffmail där han skickar för mycket pengar, nu ber han dig skicka varan samt att sätta över pengarna han råkade skicka för mycket.

Köparen kanske till och med är generös och tänker skicka datorn till sin kusin i Nigeria och "skickar" pengar för att täcka frakten.

https://www.paypal-community.com/t5/Selling-on-eBay/eBay-Nigeria-scam/td-p/576358?profile.language=en-gb
Citera
2016-06-08, 00:14
Medlem
Polyklorfenols avatar
Kortversionen: Det är en BLUFF!
Citera
2016-06-08, 00:21
Medlem
danne75710s avatar
okej förstår, tack så mycket för snabba svar
Citera
2016-06-08, 00:24
Medlem
Micke7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne75710
tjena, det är så att jag håller på att sälja min dator via blocket och det är en snubbe som ska köpa den åt sin kusin säger han som bor i united kingdom, så jag ska alltså frakta den dit. men saken är den att han vill överföra pengar via paypal och då ville han ha mitt namn, paypal email adress och mitt telefon nummer, jag är då väldigt oerfaren med sånt här och kommer använda mig av min polares paypal men går det för honom att få tag på min polares kreditkortsinformation osv tex hacka hans konto och ta pengar från han på något sätt eller är jag helt ute och cyklar.
tacksam för svar.
hade ingen aning vart jag skulle göra detta ämne på för kategori så admin får gärna flytta detta till rätt om jag gjort fel.
Garanterat bluff! Har råkat ut för samma sak! Dom har snott loggan och allt från paypal! Sidan ser ut att vara äkta. Skicka ingenting! När du får fejkmeilet, kan du vidarebefordra det till PayPal och berätta om scammet för dom.
Citera
2016-06-08, 00:48
Medlem
Sereenas avatar
Mycket välkänd "Scam" (köpare vill få grejjen skickad utomlands av nån anledning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in