2016-06-07, 23:31
Medlem
eversflumms avatar
Som rubriken lyder blev jag fotad av en fartkamera på 30väg, var på kvällen och det var inte en bil eller människa i närheten. Sen passerar jag en "skärm" där det står "du kör" sen ser jag att det står 52 och så blir jag fotad.

Visste inte ens att det fanns kameror i dom där skärmarna..

Så vad händer nu? Får man hem en bot på högsta belopp eller torskar jag körkortet? Är för övrigt inte jag som står på bilen men dock en släkting så blir nog inte så svårt för dom att lista ut. Men måste dom inte ta en på bar gärning för att kortet ska ryka🤔?
Citera
2016-06-07, 23:36
Medlem
franges avatar
21-30 km/h över på 30-väg brukar vanligen innebära återkallat körkort i 2 månader, grattis!

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151005/fortkorning-boter-belopp-botesbelopp-straff-indraget-korkort#indraget_korkort_30_vag
Citera
2016-06-07, 23:41
Medlem
eversflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
21-30 km/h över på 30-väg brukar vanligen innebära återkallat körkort i 2 månader, grattis!

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151005/fortkorning-boter-belopp-botesbelopp-straff-indraget-korkort#indraget_korkort_30_vag

Om dom kan identifera en ja, kan väl bara blåneka? Men om så är fallet är det isf värre. Har fortfarande prövotid.
Citera
2016-06-07, 23:45
Medlem
MADs avatar
Du kan själv kolla när fotot dyker ned i brevlådan. Min pappa åkte dit i höstas på natten och fotot var oväntat skarpt, fanns inte en chans att komma undan. Nu blev det iofs bara böter för honom.
Citera
2016-06-07, 23:55
Medlem
eversflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Du kan själv kolla när fotot dyker ned i brevlådan. Min pappa åkte dit i höstas på natten och fotot var oväntat skarpt, fanns inte en chans att komma undan. Nu blev det iofs bara böter för honom.

Hur lång tid brukar det ta för fotot att komma?
Citera
2016-06-07, 23:59
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eversflumm
Som rubriken lyder blev jag fotad av en fartkamera på 30väg, var på kvällen och det var inte en bil eller människa i närheten. Sen passerar jag en "skärm" där det står "du kör" sen ser jag att det står 52 och så blir jag fotad.

Visste inte ens att det fanns kameror i dom där skärmarna..

Så vad händer nu? Får man hem en bot på högsta belopp eller torskar jag körkortet? Är för övrigt inte jag som står på bilen men dock en släkting så blir nog inte så svårt för dom att lista ut. Men måste dom inte ta en på bar gärning för att kortet ska ryka🤔?
Alltså...var hände detta? Jag har aldrig hört talas om hastighetsdisplayer med inbyggd kamera.
Det borde isf ha suttit en vanlig fartkamera i närheten. Är du säker på att den var inbyggd?

Citat:
Hur lång tid brukar det ta för fotot att komma?
Det tar vanligtvis 1-3 veckor.
Citera
2016-06-08, 00:04
Medlem
eversflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Alltså...var hände detta? Jag har aldrig hört talas om hastighetsdisplayer med inbyggd kamera.
Det borde isf ha suttit en vanlig fartkamera i närheten. Är du säker på att den var inbyggd?

Det tar vanligtvis 1-3 veckor.

Så heter det.. Hastighetsdisplay.. Nej inte jag heller förens nu. På djurgården, där pengarna pch resuerna finns antar jag. Stod ingenting om fartkameror på den sträckan heller. Måste dom inte varna om det? Ja alltså det blixtrade ju till så då måste den väl varit inbyggd?
Citera
2016-06-08, 00:09
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Så heter det.. Hastighetsdisplay.. Nej inte jag heller förens nu. På djurgården, där pengarna pch resuerna finns antar jag. Stod ingenting om fartkameror på den sträckan heller. Måste dom inte varna om det? Ja alltså det blixtrade ju till så då måste den väl varit inbyggd?
Jo, de måste varna om det. Men det räcker med att de varnar för att det finns kameror under en viss sträcka, och den kan vara milslång. Eller vid infarten till ett specifikt område, då gäller det att vara uppmärksam.
Åker du förbi där igen? Kolla gärna det där igen, båda ang skyltning och om den är inbyggd.
Foto på den vore kanon. I rent utbildningssyfte alltså.
Citera
2016-06-08, 00:12
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Jo, de måste varna om det. Men det räcker med att de varnar för att det finns kameror under en viss sträcka, och den kan vara milslång. Eller vid infarten till ett specifikt område, då gäller det att vara uppmärksam.
Åker du förbi där igen? Kolla gärna det där igen, båda ang skyltning och om den är inbyggd.
Mobila fartkameror skyltas för det mesta inte, mig veterligen finns det inget krav på det heller.

Så det skulle kunna vara en sådan TS blivit tagen av då i så fall.

Men TS, det är väl bara att du ger dig ut dit och kollar om det sitter något kamera där?
Citera
2016-06-08, 00:13
Medlem
eversflumms avatar
Citat:

Om jag får behålla mitt körkort åker jag förbi där igen!
Citera
2016-06-08, 00:18
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Mobila fartkameror skyltas för det mesta inte, mig veterligen finns det inget krav på det heller.
Jodå, det är krav på det. Men då precis innan skåpet eller i absolut närhet:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-lag-om-varning-for-fartkamera-34348
Citera
2016-06-08, 00:21
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Om jag får behålla mitt körkort åker jag förbi där igen!
Det vore fint. Bor du i närheten så borde du hinna. Räkna tre veckor tills brevet kommer, sedan ev erkännande och därefter ett beslut. Nekar du så tar det ännu längre tid och det blir varken dyrare eller värre straff för det. Du har inget att förlora på att neka så sett.
Dessutom var ju bilen lånad. Då är mitt tips att din släkting får en minneslucka ang vem som hade fordonet den dagen. Ibland orkar inte ens myndigheter forska i sånt...
Senast redigerad av Skrik & Panik 2016-06-08 kl. 00:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in