2016-06-07, 20:16
Medlem
Uppgift från Heurekaboken fysik 2:
En energisk geofysiker har borrat ett hål från nordpoolen till sydpoolen. (Onda tungor gör gällande att hon helt enkelt drog ut jordaxeln). Hon släpper ner en sten i hålet och sätter sig att vänta på att den kommer tillbaka. Man kan anta att kraften på stenen är proportionell mot dess avstånd till jordens medelpunkt.
a) Hur länge får hon vänta? Bortse från friktionskrafter
b) Beräkna stenens högsta fart

Ja, vad jag kan konstatera är att svaret i uppgift a) ska bli T och svaret i uppgift b) ska bli v_max
Kan också konstatera att A = jordens radie. Sedan har jag ingen aning hur jag ska fortsätta.
Facit säger att m∙g = k·r men har ingen aning om vart k·r kommer ifrån. Skulle det vara faktorer till A?

Harmoniska svängningar är Inte min starka sida och detta gör mig galen
Senast redigerad av hp15 2016-06-07 kl. 20:19.
Citera
2016-06-07, 20:26
Medlem
propertionellt mot avståndet betyder att det är en konstant (k) multiplicerat med avståndet (r) så kraften blir F(r) = kr.
Sen vet du ju att på ytan (om man låter den ligga still brevid hålet) så påverkas kraften av gravitationen och F(R) = kR, där R är jordradien. Detta sammanbandet ger att man kan beräkna värdet på "k".
Citera
2016-06-07, 20:28
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hp15
Uppgift från Heurekaboken fysik 2:
En energisk geofysiker har borrat ett hål från nordpoolen till sydpoolen. (Onda tungor gör gällande att hon helt enkelt drog ut jordaxeln). Hon släpper ner en sten i hålet och sätter sig att vänta på att den kommer tillbaka. Man kan anta att kraften på stenen är proportionell mot dess avstånd till jordens medelpunkt.
a) Hur länge får hon vänta? Bortse från friktionskrafter
b) Beräkna stenens högsta fart

Ja, vad jag kan konstatera är att svaret i uppgift a) ska bli T och svaret i uppgift b) ska bli v_max
Kan också konstatera att A = jordens radie. Sedan har jag ingen aning hur jag ska fortsätta.
Facit säger att m∙g = k·r men har ingen aning om vart k·r kommer ifrån. Skulle det vara faktorer till A?

Harmoniska svängningar är Inte min starka sida och detta gör mig galen

Börja med att läsa artikeln om harmonisk svängning. Du har ju att kraften är maximal vid jordytan, och att kraften är proportionell mot avståndet till jordens centrum.

När man betecknar jordradien med r så gäller alltså k*r = m*g eftersom g är gravitationsaccelerationen vid jordytan. Här är k alltså ekvivalent med fjäderkonstanten. Även för fjädrar så har man ju modellen att kraften är proportionell mot avståndet till det neutrala läget.

Man får alltså ut att k = m*g/r och med hjälp av artikeln så kan du alltså lösa ut ett värde på ω ur sambandet ω = √(k/m). I ditt fall alltså ω = √(m*g/(r*m)) = √(g/r). Sedan använder du att ω = 2π/T så kan du lösa ut värdet på T.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in