2016-06-07, 16:04
Medlem
Hej,
Tag tänker köpa en beggad bil til runt 30-40.000 och får en massa olika svar på vad som är en "bra" mätarställning för en bil från typ 2003-2005. Dieselbil som har gått 38.000 mil är ok säger handlare, nej säger verkstaden (vid 20-25.000 mil är slitaget mer axeptabelt sägs det).

Så vad är rent almänt sant? Vad "bör" en 12-14 år gammal bensinare vs diesel ligga på milmässigt för att slitaget anses normalt, om ni förstår. (För några år sedan hade jag en Volvo 240 och det blev sagt att 30.000 mil var inkörning för en Volvomotor från -88.)
Citera
2016-06-07, 16:08
Medlem
ozznujens avatar
Att alla servicar är gjorda brukar hellre vara en god indikation att bilen är köpvärd. Låter bilen bra i motorn och inga övriga klonk/bonkljud vid körning så är det också 2 bra tecken.

Mätare skruvas det hej vilt på.
Senast redigerad av ozznujen 2016-06-07 kl. 16:10.
Citera
2016-06-07, 16:28
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Stämplar, rost och slitage på t.ex inredning tycker jag säger mer om hur bilen har behandlats än hur många mil den har på mätaren. Googla efter vad man ska kolla extra noga på just den bilen du är intresserad av, finns säkert en komplett guide.
Citera
2016-06-07, 16:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Hur långt är ett snöre? Din fråga är omöjlig att besvara, men ju längre en bil rullat dessto större är sannolikheten för att den snart rullat färdigt. Själv köper jag numera inte bilar som rullat mer än 10000 mil eftersom jag hellre vill köra med dom än ha dom ståendes i verkstaden.

En bra mätarställning är den som visar hur långt bilen rullat.
Citera
2016-06-07, 17:16
Medlem
Provocative2.0s avatar
En dieselmorotor påstås hålla längre än en bensinare. Jag vet inte. Hör ofta om just dieslar som byter motor medan det finns en uppsjö av bilar som gått över 30 000 mil med bensin.

Menvarför stirra sig blind på motorn? Gå ett varv på skroten o du ser vrak utan motor då det just är motorn som var allt av värde för skroten att plocka.
Faktum i dag är att dagens motorer oftast överlever chassiet.
Sedan har vi snacket om hårt körda bilar.
Köpte själv en bil som hade gått 14 000mil o sålde den när den uppnått 26 000. Var mkt bussningar o leder jag fick byta o detta pga att jag körde skiten ur denna bil med 250hkr. Men motorn höll o senast jag kollade så var den fortfarande i trafik, två år senare.

För mig är milen mer viktigt än årsmodell.
Som exempel gav jag 15 000kr för en Volvo V40-00 i vintras. Nu är jag tredje ägare på denna o den har gått 14500 ärliga mil.
Du funderar på att ge det dubbla för en bil som gått mer än det dubbla. Varför?
Jag gissar på att du stirrar dig blind på moderniteter som finns i nyare bilar. Saker du kanske inte ens behöver men gärna betalar för.
I min V40 har jag en turbomotor på ca 160hkr. Jag har behagliga skinnsäten o en fungerande AC. Finns även en färddator som stämmer. Det jag saknar, jämfört med vår andra bil är ordentligt stereoljud.
Men jag kan om jag vill få bra ljud.
Säkerhetsmässigt så har den ABS o airbag även i stolarna. Den saknar antispinn vilket är en fördel när man som jag har ADHD.
Den andra bilen vi äger köptes för 300 000kr o hade gått 1500 mil.
Gissa vilken av dessa två jag anser vara det bästa köpet?
Citera
2016-06-08, 00:48
Medlem
En normal bil går 1.500 mil per år, för en 12-14 år gammal bil blir det 18-20.000 mil.
Har bilen gått runt 13" mil el mindre kan man klassa den som en lågmilare.
Allt slits mer eller mindre på en bil när den går, kupefläkten tex, det är sällan problem med fläkten på en bil som gått normal körsträcka, men när bilarna gått 25" mil el äldre dyker sådana problem upp, och en massa andra saker som rör på sig.

Har själv en bil -03a som gått 26" mil, fullservad och mycket fin, jag tyckte den gick fint tills jag nyligen köpte en likadan -01a som bara gått 13" mil, jäklar vilken skillnad, allt känns tajtare och fräschare, styrning, hjulupphängningar, bromsar, motorn, växellådan, stolarna mm.
Citera
2016-06-08, 12:08
Medlem
Det finns inga "bra" miltal då mycket hänger på skötsel och körstil. Men en tumregel om man ska se till bilprovningens statistik är att det generellt är milen som sliter och inte åldern på bilen. Alltså för den mindre tekniskt kunnige är det mindre risk att köpa en 2005a som gått 12000 mil än en 2010 som gått 22000 mil. Har bilen gått långt krävs det såklart en väldigt noggrann kontroll både vad gäller typfel och allmänt skick. Vissa biltyper och i fall där bilen är dåligt skött kan rentav vara skrotfärdiga vid 22000 mil.
Senast redigerad av tdeimos 2016-06-08 kl. 12:12.
Citera
2016-06-08, 13:05
Medlem
Sen får man tänka på att motormässigt kan en taxi på 50K mil som alltid varit igång och servats väl vara bättre än något på 15K mil som fått en ny skvätt av Rustas billigaste olja var femte år och kallstartats varje dag utan motorvärmare för att köra barnen 500 meter till dagis.....
Citera
2016-06-08, 14:12
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingcab85
Sen får man tänka på att motormässigt kan en taxi på 50K mil som alltid varit igång och servats väl vara bättre än något på 15K mil som fått en ny skvätt av Rustas billigaste olja var femte år och kallstartats varje dag utan motorvärmare för att köra barnen 500 meter till dagis.....

motormässigt kan den kanske vara bättre även fast ditt exempel är rätt extremt.

dock kan ju inredningen och chassi vara rätt slut i en bil som en fet turk rattat i 50k mil och halvsovit i ett halvår medans han väntat på kunder.

en bil med goda vitsord som gått 15-2000 mil per år med väl dokumenterad servicebok bör vara ett bra köp, Men det finns inga garantier med gammal bil.
Citera
2016-06-09, 11:25
Medlem
Anledningen till att dieslar fått ryktet om att hålla längre är att pendlarbilar oftast är dieslar.
En bil som gått 30.000 mil landsväg på 10 år kan vara betydligt mer välhållen än en bil som gått 10.000 mil enbart stadskörning på samma tid. Så miltalet säger egentligen inte jättemycket om man inte ser till helhetsintrycket av bilen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in