Citat:
Ursprungligen postat av
Ettrosatangentbord
Har länge varit deprimerad men efter att ha läst här ett tag så insåg jag att det kanske inte varit så allvarligt mot hur andra känner.
Det där är en av mina nyckelpunkter. Att aldrig jämföra med andras problem, eller hur man borde känna jämfört med andra.
Du kanske inte har samma problem som andra, men det du känner är precis lika "allvarligt".
Börja med att ge dig själv lite cred för det, och erkänn att det du känner är värt precis lika mycket som andra oavsett om du tycker du "borde" känna annorlunda. Att hålla på med att värdera din situation mot andras är kanske inte alls behjälpligt för dig och helt onödigt att syssla med då. En del personer blir hjälpta och motiverade, medan jag själv när jag mådde som sämst bara blev förbannad om jag fick höra att "det finns dem som har det värre".
Sen måste du inse att man kan inte sitta hemma och vänta på att förändring ska ske. Förändring kommer den dagen då du gör något annorlunda! Att sitta och vänta på att man ska orka göra något, vilja ringa en vän osv är helt fruktlöst för det kanske aldrig händer.
Det handlar om att man får tvinga sig till att göra annorlunda. Tvinga sig att gå ut vare sig man finner det meningsfullt eller ej. Ringa en vän även om man tycker man inte orkar.
Saker kommer inte till en utan att man jobbar för det. Och ofta får man helt enkelt gå emot sig själv och sina känslor för att starta en förändring.