2016-06-06, 11:57
Medlem
Hej.

Skall ansöka om bolån i slutet på denna månad, då jag har en anmärkning som försvinner den 18.de, när den är borta så har jag inga anmärkningar, skulder eller lån, tanken är att köpa ett hus för ca 2 miljoner eller en bostadsrätt för ca 1 miljon, vill helst köpa hus men om jag inte får låna tillräckligt så nöjer jag mig med en bostadsrätt.

Jag har nu swedbank som bank och har tyvärr inte mer än ca 80 000 kr sparade, jag har en lön på ca 36 000 kr efter skatt, vad tror ni om mina chanser om att få ett lånelöfte på ca 2 miljoner med insats på 80 000 kr och privatlån på resterande av det obligatoriska 15 procenten?

Kan ni rekommendera någon annan bank som tillåter att man lånar till kontantinsatsen?
Citera
2016-06-06, 12:11
Medlem
chanserna hos Swedbank är mkt små, i det närmaste obefintliga,

sen talar man inte om lön efter skatt utan alltid före skatt,

Swedbank är utan tvekan den sämsta banken i Sverige,

du har bättre chans hos SBAB där du endast behöver 5% resten kan du ta i privatlån,.

bojkotta Swedbank,
Citera
2016-06-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggmastaren
chanserna hos Swedbank är mkt små, i det närmaste obefintliga,

sen talar man inte om lön efter skatt utan alltid före skatt,

Swedbank är utan tvekan den sämsta banken i Sverige,

du har bättre chans hos SBAB där du endast behöver 5% resten kan du ta i privatlån,.

bojkotta Swedbank,

Nja, det intressanta för mig är vad jag får i plånboken varje månad och traktamenten och reseersättningar höjer upp min lön rätt rejält.

Jo Swedbank har väl inget bra rykte direkt, finns det något annat bra alternativ än SBAB?
Citera
2016-06-06, 12:33
Medlem
Reseräkningar och traktamente kan variera.. Vill påstå att man kollar tillbaka på tidigare årsinkomster brutto och även dagens lön brutto.
Citera
2016-06-06, 12:35
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Reseräkningar och traktamente kan variera.. Vill påstå att man kollar tillbaka på tidigare årsinkomster brutto och även dagens lön brutto.
2-3år bakåt samt senaste månadernas inkomst.
Citera
2016-06-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz

Visst kan dom, men jag har haft samma traktamenten och reseersättningar de senaste 8 månaderna, jobbar på ett större bygge.
Citera
2016-06-06, 13:06
Medlem
Xer0s avatar
Det borde väl kunna gå at få lån 2 miljoner.
Om du lånar till allt så blir det dock ganska mycket amoretingskostander på ditt lån.

Första året blir amoretringar (2%) ca 3333 på en månad, plus ränta (1.47%) 2450. Sen har du avgift 3000 kr?

Så månadskostnad bara för kapital och avgift: 8783 kr.
Det har du råd med, men det kommer kännas i plånboken.

Jag blev själv erbjuden att låna till kontantinsatsen via Swedbank, men tackade nej då jag i förebyggande syfte ökat på mitt bolån i stället. Det var en bra affär för mig.

Edit: såg nu att du skulle köpa hus. Då tillkommer andra kostnader, men ingen avgift.
Senast redigerad av Xer0 2016-06-06 kl. 13:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in