2016-06-05, 22:54
Medlem
Har en bekant som är från ett afrikanskt land och vi hade ett samtal för ett par år sedan om hur man skulle kunna skapa svalka i fattiga, Afrikanska länder. Jag föreslog givetvis en fläkt driven med solceller men han skakade på huvudet och sa direkt att dessa genast skulle blir stulna eller förstöras.

Har inte ägnat denna fråga speciellt mycket tid sedan dess men idag fick jag en idé som jag gärna hade velat ha era tankar kring:

Om du (åtminstone här i Sverige) gräver ett hål i marken är temperaturen ca 6 grader C - året runt - på ett djup av 16 dm. (Källa). Även om det troligen är varmare under den stekande solen i Afrika så lär det åtminstone vara kallare än vid ytan. Låt för enkelhetens skull anta att vi vill "hämta vår kyla" från ett djup av 2 meter, där vi antar att temperaturen är 5 grader C.

Hur får man "upp" denna kyla ur marken och kyler husen?

Min första tanke var ett rörsystem med ett kylmedium som pumpades runt och sedan fick luften passera genom en fläns (likt en inverterad variant av kylaren i bilen). Men det känns svårt att realisera med tanke på alla prylar som skulle krävas. Rören bör ju vara åtminstone rostfria och måste svetsas ihop, material som kanske är svåra att få tag i. Vidare behöver vi en pump för att cirkulera kylmediat puls en fläkt att driva luften.

Då slog det mig att man kanske kan skippa kylmedia helt och hållet och istället låta luften passera direkt under marken. Jag tänker mig alltså att man gräver en grop som är 2 meter djup (eller mer) och lägger ut fiberduk eller liknande i botten. Därefter lägger man ett par lager kullersten på. På en sida har man ett inloppsrör och på andra ändan ett utloppsrör. Sedan viker man över duken/väven och gräver igen hålet.

Se bild:
http://i.imgur.com/cRcjan5.jpg

Om man nu med hjälp av en fläkt pumpar luft genom det underjordiska, avkylda utrymmet, bör den inte kylas ganska bra?

Dock kvarstår problemet kvarstår förstås med hur man får luften att cirkulera. Kan tänka mig att de brukar ha ett dieselaggregat eller liknande i byarna som skulle kunna driva ett fläktsystem. Hade annars en tanke på enkla förbränningsmotorer, typ Sterlingmotorer men dessa verkar näst intill omöjliga att få tag på. Sedan kan jag tänka mig att fukt kan vara ett problem.

I vilket fall; någon som har andra förslag eller idéer på detta tema?
Citera
2016-06-05, 23:52
Medlem
sommarlovs avatar
Solkyla, låter som magi, men funkar!

http://www.nyteknik.se/energi/se-varldspremiaren-for-svensk-solkyla-6420618
Citera
2016-06-06, 00:03
Medlem
Gud-Runars avatar
Jag antar att du menar en typ av "Solar Chimney" som redan varit i bruk några århundraden hos människan.
Termiterna var före.
Citera
2016-06-06, 00:10
Medlem
starke_adolfs avatar
Kan man kanske utnyttja solens värme för att skapa konvektionsluftströmmar som driver luften? Då behövs inget extra lull-lull i form av motorer eller likande. https://sv.wikipedia.org/wiki/Konvektion
Citera
2016-06-06, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Solkyla, låter som magi, men funkar!

http://www.nyteknik.se/energi/se-varldspremiaren-for-svensk-solkyla-6420618

Citat:
Budgeten för projektet ligger på 5,5 miljoner kronor.

Det låter lite väl mycket för ett fattig, Afrikansk by, men spännande läsning.

Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Jag antar att du menar en typ av "Solar Chimney" som redan varit i bruk några århundraden hos människan.
Termiterna var före.
Nja, det var inte riktigt detta som tråden var tänkt att handla om även om en sådan skorsten skulle kunna tänkas vara drivkraften som suger luft genom den underjordiska kylanläggningen.
Senast redigerad av oddman84 2016-06-06 kl. 00:44.
Citera
2016-06-06, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Kan man kanske utnyttja solens värme för att skapa konvektionsluftströmmar som driver luften? Då behövs inget extra lull-lull i form av motorer eller likande. https://sv.wikipedia.org/wiki/Konvektion
Ja, man skulle kunna tänka sig ett stort torn (som användaren Gud-Runar nämner) som i sin tur drar luft genom mina föreslagna underjordiska kammare. Då hade man haft en AC-anläggning helt utan några som helst mekaniska delar.
Citera
2016-06-06, 02:55
Medlem
USSR2.0s avatar
Evaporativa kyltorn som används i vissa kraftverk eller sk träskkylare går ju att bygga väldigt billigt men då är kanske problemet för hög luftfuktighet eller tillgången på vatten och el.
Senast redigerad av USSR2.0 2016-06-06 kl. 03:07.
Citera
2016-06-06, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Termiterna var före.
Efter att ha sovit några timmar på saken inser jag att jag snurrat ihop det. Visst är det precis ett sådant passivt system jag är ute efter här (trodde endast det var själva draget från "skorstenen" du var inne på, men jag såg att själva tanken är att få till ett luftdrag just för luftkonditionering).

Frågan är då bara hur den underjordiska delen skall se ut. Skulle kan kunna tänka sig något i stil med det jag föreslog tidigare? Eller måste man ha ett rörsystem?

Sedan kan det kanske vara svårt att bygga själva skorstenen så att den blir effektiv nog.
Citera
2016-06-06, 10:56
Medlem
Intressant

Jag kan se att din apparat skulle fungera - ta kyla från underjorden och ha ett svart plåtrör som skorsten / drag - Under marken kan det ibland vara mycket fuktigt, men om luften får gå genom något plast eller plåtpaket - kan man undvika att få in all fukten i huset.

Det finns ett annat budget sätt att skapa kyla också - Om man har tillgång till vatten - och torrt klimat - Då kan man fukta en porös yta till ex tyg, och när vattnet avdunstar så sjunker temperaturen. (jag brukar tillämpa det själv när det är högsommar - genom att lägga en blöt handduk över matboxen och placera i skuggan - gärna om det finns lite vinddrag) Då sjunker temperaturen cirka 4-5 grader. (ibland tillämpar jag det på mig själv genom att ha en flaska vatten som jag blöter hår och t-shirt med) 4-5 grader låter inte så mycket men det är stor skillnad när man plågas av hettan...

En kompis for till Brasilien för ett antal år sen. Han besökte en storstad utmed kusten - och berättade att det var fruktansvärt varmt. Och även hög luftfuktighet eftersom det var precis vid havet. Jag funderade om man inte kunde ta kyla från havet. Havet är riktigt kallt en bit under ytan - obegränsade mängder med kallt vatten skulle kunna pumpas in i ett centralt kylsystem och distribueras i en sådan stad. På djupet är det riktigt kallt! Funderade mest - Men så för ett par år sen fick jag se att det var ett hotell på någon ö i Stilla havet som börjat praktisera detta - Får sin ac från havet precis som jag tänkt.. Antar att det är fler som kommer ta efter nu.
Senast redigerad av Pejjninthuess 2016-06-06 kl. 11:06.
Citera
2016-06-06, 17:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Det går bra att kyla tilluften till en lokal genom att låta den gå nere i marken först. Så var det gjort i en byggnad där jag gick i högskolan kommer jag ihåg, en viss värmning vintertid och gratis kyla sommartid. En viss tid av året är det förmodligen bättre att ta luften direkt utifrån och då är det ju bara att öppna/stänga ett par spjäll.

En fördel med vätskeburet system är att man kan ha ett borrhål till flera byggnader inom ett område då vattenrör är små och billiga att dra medan om hela rackarns luftmängden ska gå någon längre sträcka medför väldigt dyra rör då flödet är så himla mycket större.

Frågan är vilken temperatur det är en bit ner i marken i varma länder. Jag tror den är ungefär som luftens årsmedeltemperatur. Det kommer ju trots allt värme från jordens inre även om man måste ner en bra bit innan det märks men det finns ju inget som slukar värme där heller. Är luften varm året om så är det nog rätt varmt även i marken oavsett djup men det kan ju ändå ge svalka när det är som djävligast mitt på dagen.
Citera
2016-06-07, 21:26
Medlem
Gud-Runars avatar
Personligen skulle jag hellre som urfattig gräva en typ jordkällare att vistas i när det blev för varmt än att göra en stenkista och dra rör.

http://livinggreenmag.com/wp-content/uploads/2013/07/passive1.jpg
Citera
2016-06-08, 02:46
Medlem
Pre 1914s avatar
Tror ytorna i jord/cementtunneln snabbt blir torra och uppvärmda, och kommer tyvärr att bidra minimalt med kyla till huset. Bättre blir det om tunneln dryper av grundvatteninträngning, då tillförs hela tiden mer kyla.
Så kan man få ner tunneln tio meter eller så blir effekten bättre, bedömmer jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in