2016-06-05, 19:48
Medlem
storytellers avatar
Saxat från http://www.morningstar.se/Articles/C...-ppm-utomlands

"- Ett starkt argument för att ändå placera en stor del av sparandet i ett visst land är om du planerar att flytta dit som pensionär helt eller delvis, så att mycket av din framtida konsumtion kommer att ske i det landet. Poängen är att prisnivån i ett land och dess aktiemarknad till stor del följs åt, vilket beror på att går det bra för landet så stiger både priser och aktiekurser mer. Alltså minskar risken att pensionskapitalet inte räcker till om sparandet sker i samma land som den framtida konsumtionen."

Hur tänker ni övriga på FB kring detta? Jag har funderat på att ändra lite i PPM med utgångspunkt från detta. Jag är runt 30 men är redan ganska säker på i vilken region av världen jag vill bo som pensionär. Håller ni med Lindmark? Är det idé att lägga övervikt på just den regionen, oberoende av hur mycket man tror på regionens aktiemarknad i övrigt?
Citera
2016-06-05, 20:14
Medlem
Det finns inga fördelar vad jag kan se på att spara utomlands.
Skatteverket har sina tentakler överallt och du får ändå skatta här i Sverige.
Att följa hemmamarknaden är dessutom enklare än att försöka sätta sig in i land X och hur det kommer att utvecklas.
Här har man dessutom oftast en insättningsgaranti som gör att du inte kan förlora dina pengar om banken skulle gå omkull eller liknande.
Vem vet vad som händer med dina pengar i Thailand?

Att pensionsspara är för övrigt värdelöst. Det är bättre att spara pengarna privat i en egen fond eller aktiepapper.
Jag sparar massa pengar i pensionsfonder för att kunna gå i pension när jag fyller 55 år.
Men från och med 2017 så kommer lägsta pensionsålder höjas från 55 år till 62 år. Alltså kan jag inte ta ut mina pengar som jag hade räknat med.
Tji fick jag.

2050 eller när ni går i pension kommer lägsta ålder för pensionsuttag vara 69 år. Pengarna är bundna fram tills dess.
Om ens pensionen finns kvar.

Nä, så spara pengarna så man kan ta ut dem när som helst är bättre. Betala på huslånet är också bättre än att spara dem.
Citera
2016-06-06, 15:03
Medlem
Finans.killens avatar
Ja, argumentet som görs låter ju rimligt. Om man vet att man ska flytta någonstans så är det ju dumt om priserna i landet drar iväg och du inte är med på tåget så att du inte längre har råd att flytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in