2005-11-27, 20:13
Medlem
Vad skulle ni bjuda på/vilja bli bjudna på om ni tänker er en romantisk middag. Tänkte överraska min pojkvän med en fin middag. Inte alldeles för komplicerad. Några förslag?
Citera
2005-11-27, 20:52
Medlem
gourmetkockens avatar
Oxfile. saltad och pepprad.. brynd och sedan instoppad i ugnen till tempen visar 58 grader... låt vila en kvart och skiva den sedan...

Till detta potatisgratäng... gjord på endast grädde , inte mjölk...
Sallad med oliver och fetaost i...
stek champinjoner och en finhackad rödlök i det som blev kvar efter oxfilen i stekpannan, i med mycket dragon.. sen några skvättar balsamvinäger.. en trea grädde , salt och peppar, red med maizena.
till detta ett Rödvin... fan nu kurrar det ordentligt i magen
Citera
2005-11-27, 20:53
Medlem
m68s avatar
Jag personligen tycker inte själva rätten e romantisk i sig däremot tanken. Så allt du vet han tycker är gott borde ju funka. Nu är ju jag tjej så jag kanske inte ska uttala mig. Vi får se vad pojkarna säger.
Citera
2005-11-27, 20:57
Medlem
Deannas avatar
Laga hans älsklingsrätt, även om det nu skulle vara fiskpinnar och makaroner, sånt uppskattar man mer än någon halvseg köttbit som man gillar sådär..
Duka fint och ha ljus.
Citera
2005-11-28, 10:21
Medlem
Dennos avatar
Allt är romantiskt om det lagas med en kärleksfull tanke.

Det är lika mycket omgivningen med levande ljus och kanske gott vin som gör middagen mysig.

Jag tror fan jag skulle kunna få Makaroner och köttbullar att bli romatiskt om jag bara försökte.

God pasta är ju alltid trevligt. Annars som sades tidigare, hans favvo rätt.
Citera
2005-11-28, 10:30
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Förätt: skagen toast.
Huvudrätt: Inbakad oxfilé, sallad och potatisgratäng.
Efterrätt: Choklad kladdkaka.

Så brukar menyn se ut om jag vill romantisera middagen hemma.
Citera
2005-11-29, 05:29
Medlem
så här brukar jag göra, stek upp en rejäl köttbit medium. skivad potatis med lite timjan i ugnen eller en potatisgratäng med vitlök, grädde och ost ungeför..gör en schysst sallad, jag brukar skära upp tomater, körsbärstomater ibland det beror på, ibland är vanliga tomaterna hyffsat goda hos den lokala icahandlarna ibland smakar dom just ingeting, sen tar jag lite av varje som jag har hemma i salladen eller om jag har handlat speciellt med tanke på salladen, fetaost är alltid gott i sallad. salladen kryddas lagom med lite flingsalt å peppar och typ vinäger och kanske en skvätt olivolja. Till detta serveras en

bea sås jag gör den själv men allt utom färdiga-pulver-såser funkar .. Beasås tycker jag funkar allra bäst till kött men vill du verkligen styla ska du förstås flambera köttet i konjak å göra sås av de som blir kvar...champinjoner sås e också gott...gör som killen ovanför beskriv de blir skitbra, om du vill så kan du även skvätta i portvin, passar mycket bra tillsammans.

att dricka till vet du kanske bäst va han å du gillar, jag gillar rödvin till detta eller kanske ännu hellre några goda öl . efterrätt behövs inte så mycket om man kör på ovan meny, blir ganska stabilt med en rejäl köttbit och smörsås men kaffe, kanske konjak till och kanske en kaka skulle jag köra på. fan va hungrig jag blir =/...

Lycka till!!
Citera
2005-12-01, 14:22
Medlem
Frejuss avatar
Skulle jag bli serverad en mustig fisksoppa med saffran och vitt vin i så vore jag lycklig. Ställer hon även fram en god flask Alsace så är jag redo att göra vad som helst
Citera
2005-12-01, 14:41
Medlem
*Lurking_Eyes*s avatar
Förätt:Toast med en röra bestående av rödlök, räkor, stenbitstrom, gräddfil, majonäs, cremé fraische, lite lime och böcklingpastej.

Varmrätt: stekta lövbiff-rullader med en fyllning av vitlöksfärskost. Till det bakpotatis med hemgjort vitlökssmör.

Exaktare recept kan jag inte ge, bara en idé. Det var min flickvän som bjöd mig på det här.
Citera
2005-12-01, 23:05
Medlem
tack!

Tack för alla bra tips. Kommer nog bli en lyckad middag. Hoppas han blir glad i alla fall
Citera
2005-12-02, 01:10
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gourmetkocken
Oxfile. saltad och pepprad.. brynd och sedan instoppad i ugnen till tempen visar 58 grader... låt vila en kvart och skiva den sedan...

Till detta potatisgratäng... gjord på endast grädde , inte mjölk...
Sallad med oliver och fetaost i...
stek champinjoner och en finhackad rödlök i det som blev kvar efter oxfilen i stekpannan, i med mycket dragon.. sen några skvättar balsamvinäger.. en trea grädde , salt och peppar, red med maizena.
till detta ett Rödvin... fan nu kurrar det ordentligt i magen

Jag måste också slå ett slag för oxfilen och potatisgratängen. Jag gjorde denna till killen jag träffar för två veckor sen han avgudar mig fortfarande.

Jag gjorde dock salladen på avocado, körsbärstomater, rödlök och fetaost. och såsen på rödvin och grädde.

Sås
Det som blev kvar efter stekningen
Finhackad charlottenlök
ett litet glas rödvin
liten bujongtärning
3 dl grädde
svartpeppar
och en skvätt soya för färgens skull

Gillar han inte kött är ju denna ingen höjdare. Det bästa är nog ändå att laga hans favoriträtt.

Ananrs är ju en idé att öppna dörren när han kommer enbart iklädd ett förkläde. Fast då ska man förståss ha mat som inte blir förstörd över att vänta lite...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in