Citat:
Ursprungligen postat av
Helgon1891
Till skillnad mot dig anser jag att alla människor har ett människovärde och bör bemötas som man själv vill bli bemött.
Vad skulle det tillföra debatten menar du om jag skulle berätta om hans svårigheter i uppväxten? Du och flesta andra har ju redan dömt honom.
Men alla vill vi känna kärlek och uppskattning. Får vi inte den från familjen finns det fullt med mindre laglydiga personer som finns där istället. Så är det mkt i detta fall. Detta späda ju även på då storebröder inte haft bästa leverne och kompisar
Spelar ingen roll om vederbörande haft en shitty uppväxt. Som vuxen är man ansvarig för sina handlingar. Det står klart i lagboken att man inte får våldföra sig på andra människor, särskilt inte döda en värnlös kvinna.
Det finns bara ett straff. Livstids fängelse. Bara att kasta bort nyckeln. Han har bevisat lite för många gånger med all tydlighet att han inte har något att göra ute i samhället.
Enkelt:
15 år = straffmyndig. -> Du är tillräckligt mogen för att veta vad som är rätt och fel.
18 år = Myndig-> Du är vuxen nu och får ta fullt ansvar för dina handlingar.
Inte svårt...personligen har jag svårt för ungdomsrabatten när det handlar om upprepade brott.