2017-02-22, 21:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.S
Om familjen är missnöjd över att de 50 000 kr betalades ut från fel kassa, borde de ju när Lotta började träffa Martin hoppa över att ha sin hemförsäkring. På så vis skulle ju pengarna betalats ut från brottsofferfonden istället. Då hade ju staten fått betala. Eller det är inte det som är problemet?

Det var en intressant tankegång....
Men som du säger, det är nog inte där problemet ligger.

Lottas syster Camilla bryr sig nog inte alls om varifrån pengarna kommer, bara de kommer till henne.

När anhöriga av GM får skadestånd på 50.000kr vardera, utbetalat i förskott från försäkringsbolag eller Brottsoffermyndigheten, som Martin kommer att få betala igen med ränta framöver, så får man tydligen detta oavsett relationen till BO.
I just Lottas fall hade hon talat om för den andra systern att hon aldrig mer ville ha någon kontakt, blockat systerns telefonnummer och kontaktmöjligheter på nätet. Detta gjorde Lotta tidigare under under våren och därefter hade de ingen kontakt. Men denna syster får ialla fall skadestånd från Martin liksom från Lottas livförsäkring.
Citera
2017-02-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Återigen - staten betalar ingenting. Martin betalar - och någon (försäkringsbolag alt Brottsoffermyndigheten) lägger ut pengarna så länge. Och det är närmare en kvarts miljon vi talar om.

Vi har lagar om frigivning efter 2/3 delar - det är ett regelverk. Vi kan/får inte göra en farlighetsbedömning av alla som kommer ut vilkorligt. Martin hade aldrig mördat förr o inte dömts för grov våldsbrottlighet på 12 år. Vi kan ju inte hålla någon inspärrad för evigt på dessa grunder för att något mord kanske sker.

Vi har massor av mord som begås av någon som aldrig begått något våldsbrott. Ska deras anhöriga då få mindre betalt än anhöriga till någon som har ihop det med Martin...? För att han var farligare?

Vi har fullt med folk som kastar sten, skjuter varandra och andra etc. En del av dem också villkorligt frigivna. Ska vi betala anhöriga till alla dem som slår sina påsar ihop med dessa.
Det är som att köpa en dålig bil med dåliga däck - kör du av vägen har just du valt denna bil. Du kan inte kräva staten på pengar för ditt dåliga omdöme. Dina anhöriga kan inte heller kräva pengar av alla oss skattebetalare för det.

Källa på det.

Du blandar verkligen päron med äpplen. Kasta stenar hände i nutid, Martins framfart har pågått läänge i, numera, dåtid. Med förödande resultat.
Citera
2017-02-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Ja, en väldigt trist diskussion om pengar. Om en anhörig till ett brottsoffer, i det här fallet Camilla, upplever att en privat försäkring inte ger den upprättelsen från staten som hen behöver så är det så. Jag har själv försökt sätta mig in i situationen och kommit till slutsatsen att det är fullt möjligt att jag skulle känna likadant. Det är inte pengarna det handlar om utan en känsla av upprättelse från GM eller statens sida men vi vet vid det här laget att inlevelseförmåga inte är några postares starka sida.
Det är något helt annat som driver dem...
R.I.P Lotta

Helt enig med din uppfattning.

R.I.P. Lotta
Citera
2017-02-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Källa på det.

Du blandar verkligen päron med äpplen. Kasta stenar hände i nutid, Martins framfart har pågått läänge i, numera, dåtid. Med förödande resultat.

Jag kollade på brottsoffermyndigheten, är en relativ säker källa. Där förklaras även gången, dvs att har man fått ut delar eller hela summan från en hemförsäkring, minskas eller så tas det bort. Eftersom man inte kan få dubbla ersättningar.
Citera
2017-02-22, 23:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Källa på det.

Citat:
Ursprungligen postat av S.S
Jag kollade på brottsoffermyndigheten, är en relativ säker källa. Där förklaras även gången, dvs att har man fått ut delar eller hela summan från en hemförsäkring, minskas eller så tas det bort. Eftersom man inte kan få dubbla ersättningar.

Ja det är precis så som postaren S.S skriver.
Postaren Remark önskar källa - det är bara att hänvisa till regelboken eller Brottsoffermyndigheten hemsida. Men det är många sidor....
Försöker därför här igen en sista gång förenklat förklara - så även Remark kanske förstår.

"Martin ska betala skadeståndet. Staten betalar inget skadestånd. Återigen. Staten ska ej betala något skadestånd. Staten har inte stått anklagad eller dömts för mord. Det har Martin gjort.

För att Lottas anhöriga ska slippa vänta hur länge som helst på skadeståndet, går en av två möjliga försäkringarlösningar in och förskotterar pengarna. Dvs betalar åt Martin så anhöriga direkt får sina pengar.

1. Har anhöriga en hemförsäkring, hjälper denna anhöriga att få ut Martins pengar i förskott.
2. Har de ingen hemförsäkring agerar Brottsoffermyndigheten som en hemförsäkring och
förskottsutbetalar Martins skadestånd till anhöriga.

Antingen får man förskottet via sin hemförsäkring eller via Brottsoffermyndigheten. Det är enbart ett förskott - både hemförsäkringsbolaget respektive Brottsoffermyndigheten kommer att kräva summan inkl. ränta från Martin i framtiden. Bit för bit.

Har Martin dömts att betala 3 x 50.000kr + begravningskostnaden = knappt en kvarts miljon, kommer Lottas anhöriga på så sätt direkt kunna få dessa pengar utan att behöva vänta på att Martin ska kunna betala.

Det är ett slags skydd/försäkring för att anhöriga inte ska behöva ha med GM och kronofogden i framtiden att göra eller behöva vänta länge/oändligt länge på pengarna. Den biten tar hemförsäkringen hand om det är de som lagt ut pengarna. Eller Brottsoffermyndigheten som förskottsbetalar Martins skadestånd om ingen hemförsäkring finns.

Men man får naturligtvis bara detta skadestånd utbetalat i förskott en gång.
Antingen från sin hemförsäkring eller från Brottsoffermyndigheten - inte från båda. Då skulle man ju få dubbelt så mycket skadestånd. Och Martin skulle ha dubbla summor att återbetala dvs 2 x (begravningskostnaden + 3x50.000kr)."

Kan inte förklara det på ett annat sätt än så här, duger inte det för Remark, måste jag kasta in handduken!
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-23 kl. 00:18.
Citera
2017-02-23, 00:20
Medlem
Citat:
Ja det är precis så som postaren S.S skriver.
Postaren Remark önskar källa - det är bara att hänvisa till regelboken eller Brottsoffermyndigheten hemsida. Men det är många sidor....
Försöker därför här igen en sista gång förenklat förklara - så även Remark kanske förstår.

"Martin ska betala skadeståndet. Staten betalar inget skadestånd. Återigen. Staten ska ej betala något skadestånd. Staten har inte stått anklagad eller dömts. Det har Martin gjort.

För att Lottas anhöriga ska slippa vänta hur länge som helst på skadeståndet, går en av två möjliga försäkringarlösningar in och förskotterar pengarna. Dvs betalar åt Martin så anhöriga direkt får sina pengar.

1. Har anhöriga en hemförsäkring, hjälper denna anhöriga att få ut Martins pengar i förskott.
2. Har de ingen hemförsäkring agerar Brottsoffermyndigheten som en hemförsäkring och
förskottsutbetalar Martins skadestånd till anhöriga.

Antingen får man förskottet via sin hemförsäkring eller via Brottsoffermyndigheten. Det är enbart ett förskott - både hemförsäkringsbolaget respektive Brottsoffermyndigheten kommer att kräva summan inkl. ränta från Martin i framtiden. Bit för bit.

Har Martin dömts att betala 3 x 50.000kr + begravningskostnaden = knappt en kvarts miljon, kommer Lottas anhöriga på så sätt direkt kunna få dessa pengar utan att behöva vänta på att Martin ska kunna betala.

Det är ett slags skydd/försäkring för att anhöriga inte ska behöva ha med GM och kronofogden i framtiden att göra eller behöva vänta länge/oändligt länge på pengarna. Den biten tar hemförsäkringen hand om det är de som lagt ut pengarna. Eller Brottsoffermyndigheten som förskottsbetalar Martins skadestånd om ingen hemförsäkring finns.

Men man får naturligtvis bara detta skadestånd utbetalat i förskott en gång.
Antingen från sin hemförsäkring eller från Brottsoffermyndigheten - inte från båda. Då skulle man ju få dubbelt så mycket skadestånd. Och Martin skulle ha dubbla summor att återbetala dvs 2 x (begravningskostnaden + 3x50.000kr)."

Kan inte förklara det på ett annat sätt än så här, duger inte det för Remark, måste jag kasta in handduken!
Om de uttryckligen fått ut skadeståndet via hemförsäkringen så förstår jag inte heller problemet. Då måste de anhöriga veta att skadeståndet är utbetalt. Vem som betalat det är väl inte det viktigaste utan att det skadestånd som rätten dömt att de ska få har de fått.
Citera
2017-02-23, 00:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Om de uttryckligen fått ut skadeståndet via hemförsäkringen så förstår jag inte heller problemet. Då måste de anhöriga veta att skadeståndet är utbetalt. Vem som betalat det är väl inte det viktigaste utan att det skadestånd som rätten dömt att de ska få har de fått.

Ja precis så är det! Du har förstått det rätt!

Det är just detta som finns beskrivet när skadeståndetskraven från Lottas anhörig refereras på Brottsoffermyndighetens hemsida - att Lottas anhöriga redan fått skadeståndet + begravningskostnaden utbetalt.
Och ändå skriver systern Camilla att hon inte fått några pengar....
För hon vill ha sympati och mer pengar förstås.
Och trodde inte att sanningen skulle komma fram.
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-23 kl. 00:45.
Citera
2017-02-23, 07:28
Avslutad
Det är väldigt sorgligt att läsa om hur systern till Lotta pratar mest om pengar.
Som om pengar kan lindra sorgen?
Som om pengar kan göra sorgen lättare?
Betala ett pris för att mista någon?
Stackars människa som inte tar tag i sin sorg via psykolog och går vidare i livet.
Vilken människa skulle vilja att ens syskon ville ha mer pengar om jag är död?
Vila i frid Lotta.
Citera
2017-02-23, 09:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag är beredd att hålla med - det var fel av bolaget som hade en livförsäkring tecknad på Lotta att betala ut pengar till anhöriga.

Hennes riskbeteende med att upprepade gånger umgås med den som misshandlade henne, att bli ihop med en pundande kåkfarare och knarka ihop med honom, ljuga för sjukvården om hur skador uppkommit, tacka nej till polishjälp etc - borde gjort hennes livförsäkring ogiltig.
Framför allt narkotikabruket borde uteslutit att den gällde.

Var det därför det var så viktigt för anhöriga att i början låtsas att Lotta var så skötsam...?
Med Camillas avslöjade pengasug idag kan man ju inte låta bli att tro att hon kan göra vad som helst för pengar. Hon ljuger ju här...
Du kan ta livet av dig och ersättningen betalas ut till förmånstagarna.
Karenstiden i FAL är 12 mån, tidigare var den 24 mån.
Så varför skall de nekas pengar för hon hade fel pojkvän?
Citera
2017-02-23, 09:48
Medlem
grey.eagles avatar
Borde det inte gå att stämma frivården för försumlighet som inte höll bättre koll på den de släppt ut i förtid?
Citera
2017-02-23, 13:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du kan ta livet av dig och ersättningen betalas ut till förmånstagarna.
Karenstiden i FAL är 12 mån, tidigare var den 24 mån.
Så varför skall de nekas pengar för hon hade fel pojkvän?

Jag är inte försäkringsjurist, har bara läst grundkraven för att kunna teckna en livförsäkring i några bolag. Där anges att vissa riskbeteenden utesluter möjligheten att få ersättning. Det gäller ex missbruk.Det står också att det bedöms från fall till fall. Vad som gäller vid suicid har jag ingen aning om.

Men rent allmänt, som riskbeteende eller delaktig i att något händer, brukar man ju t ex inte betala ut ersättning för inbrott om man glömt att låsa dörren. Man har inte gjort något för att avvärja faran då. Precis som om man börjar gosa med kobraormar hemma.

Jag tycker dock att någon som väljer att umgås med och upprepade gånger låter sig misshandlas gul och blå med knäckta revben av en anabolstin kåkfarare som man missbrukar tillsammans, med utsätter sig för en extrem fara. Något som kanske inte skulle täckas av en livförsäkring. Men det är min egen åsikt.
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-23 kl. 14:11.
Citera
2017-02-23, 14:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag är inte försäkringsjurist, har bara läst grundkraven för att kunna teckna en livförsäkring i några bolag. Där anges att vissa riskbeteenden utesluter möjligheten att få ersättning. Det gäller ex missbruk.Det står också att det bedöms från fall till fall. Vad som gäller vid suicid har jag ingen aning om.

Men rent allmänt, som riskbeteende eller delaktig i att något händer, brukar man ju t ex inte betala ut ersättning för inbrott om man glömt att låsa dörren. Man har inte gjort något för att avvärja faran då. Precis som om man börjar gosa med kobraormar hemma.

Jag tycker dock att någon som väljer att umgås med och upprepade gånger låter sig misshandlas gul och blå med knäckta revben av en anabolstin kåkfarare som man missbrukar tillsammans, med utsätter sig för en extrem fara. Något som kanske inte skulle täckas av en livförsäkring. Men det är min egen åsikt.
Fast att hoppa fallskärm och bungyjump är medvetet risktagande, bli ihop med en psykopat är det inte.
Det normala är inte att bli ihjälslagen även om du blir misshandlad i ett förhållande, och det normala är inte att bli slagen öht i ett förhållande. Hon räknade knappast med att åka på stryk när hon träffade charmknutten första gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in