2016-12-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Voice
Ja tyvärr är det ju så men det är ju faktiskt så att samhället och dess medborgare skulle må bäst av att vissa aldrig kommer ut. Personen här i tråden har absolut, enl. min mening förverkat sin rätt att vistas ute i det fria. Om inte annat så för att skydda andre från honom.

Inget samhälle har möjlighet att låsa in alla dårar - helst innan de ens har hunnit slå ihjäl någon. Men vi kunde absolut försöka syssla mer förebyggande istället för att agera först i efterhand.

Omhändertagandet av små barn i knepiga familjer borde öka. Kvällspressen borde också ta sitt ansvar och inte skriva snyfthistorier om sos som "kidnappar" små oskyldiga barn från deras "helt vanliga" svensson föräldrar..

Hade bröderna Jonsson fått normal uppväxt då hade vi kanske sluppit läsa om Lottas död i tidningarna.

Och hade Lotta fått mer normal uppfostran då skulle hon inte ha givit våldsverkaren en andra chans. Då skulle hon aldrig ens ha svarat på hans inviter..

Så förbättringar krävs åt båda hållen.
Citera
2016-12-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inget samhälle har möjlighet att låsa in alla dårar - helst innan de ens har hunnit slå ihjäl någon. Men vi kunde absolut försöka syssla mer förebyggande istället för att agera först i efterhand.

Omhändertagandet av små barn i knepiga familjer borde öka. Kvällspressen borde också ta sitt ansvar och inte skriva snyfthistorier om sos som "kidnappar" små oskyldiga barn från deras "helt vanliga" svensson föräldrar..

Hade bröderna Jonsson fått normal uppväxt då hade vi kanske sluppit läsa om Lottas död i tidningarna.

Och hade Lotta fått mer normal uppfostran då skulle hon inte ha givit våldsverkaren en andra chans. Då skulle hon aldrig ens ha svarat på hans inviter..

Så förbättringar krävs åt båda hållen.

Det skulle gå utmärkt med livstid på livstid. Genom att leasa fängelseplatser i t ex Vietnam eller Indien så skulle det till och med bli relativt billigt. Och dessutom avsrkärckande.
Citera
2016-12-12, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
Tvärtom.
Kvinnor i alla tider har alltid föraktat skötsamma mesar.
Detta gav spänning i tillvaron.
Och,vem vet.Lotta kanske fick ut mer av sin 42åriga liv än vad dom flesta kvinnor för ut av det...

Men behöver inte dessa icke skötsamma män ändå inte vara snygga? Särskilt med tanke på ifall man tänker skaffa barn med vederbörande..

Jag har förstått det så att ex. Svartenbrandt ansågs vara just snygg när han var ung och inte hade hunnit knarka/supa bort sitt utseende än.

Sen måste jag erkänna att jag inte riktigt förstår vad “spänningen” består av.

Är det spännande att man måste använda kontantkort och byta telefonnummer ofta för att farbror polisen inte ska kunna avlyssna ens samtal? Är det spännande att inte veta på vilket humör ens livskamrat är från en sekund till en annan?

Jag skulle förstå en internationell, stenrik ganster som kunde verkligen erbjuda en ett “alternativt liv” I sus och dus. Men Martin som hade bara små knarkpengar att köpa trisslotter med.. Hur kan detta anses vara spännande?

Det är naturligtvis väldigt individuellt vad man vill få ut av livet, men med tanke på att Lotta först tillbringade stora delar av sin ungdom/ungvuxen tid med en alkis, sen en som inte ville erkänna hennes existens och till slut en våldsbrottsling som möblerade om hennes utseende stup I kvarten, så verkar det för mig att Lotta inte hann uppleva särskilt mycket “spännande” här I livet innan den våldsamma döden.

Varför I hela friden väljer man så, när världen står under ens fötter och riktiga äventyr väntar bakom hörnet?
Senast redigerad av sno 2016-12-12 kl. 18:54.
Citera
2016-12-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men behöver inte dessa icke skötsamma män ändå inte vara snygga? Särskilt med tanke på ifall man tänker skaffa barn med vederbörande..

Jag har förstått det så att ex. Svartenbrandt ansågs vara just snygg när han var ung och inte hade hunnit knarka/supa bort sitt utseende än.

Sen måste jag erkänna att jag inte riktigt förstår vad “spänningen” består av.

Är det spännande att man måste använda kontantkort och byta telefonnummer ofta för att farbror polisen inte ska kunna avlyssna ens samtal? Är det spännande att inte veta på vilket humör ens livskamrat är från en sekund till en annan?

Jag skulle förstå en internationell, stenrik ganster som kunde verkligen erbjuda en ett “alternativt liv” I sus och dus. Men Martin som hade bara små knarkpengar att köpa trisslotter med.. Hur kan detta anses vara spännande?

Det är naturligtvis väldigt individuellt vad man vill få ut av livet, men med tanke på att Lotta först tillbringade stora delar av sin ungdom/ungvuxen tid med en alkis, sen en som inte ville erkänna hennes existens och till slut en våldsbrottsling som möblerade om hennes utseende stup I kvarten, så verkar det för mig att Lotta inte hann uppleva särskilt mycket “spännande” här I livet innan den våldsamma döden.

Varför I hela friden väljer man så, när världen står under ens fötter och riktiga äventyr väntar bakom hörnet?

Jag har sagt det från början att det är psykopaten som utser ett antal lämpliga offer, sedan använder han sin manipulerande och charmanta sidan och spinner sitt djävulska garn runt sitt offer med allt ökande grad av våld.

Det är många skadade människor som Martin lämnat efter sig. Vi vet inte hur många anmälningar som kan dyka upp när dom kan känna sig trygga med att han förblir inlåst för lång tid.

Martin lämnar man inte för det tillåter han inte som den lättkränkta "lilla" människa han var.
Citera
2016-12-12, 19:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har sagt det från början att det är psykopaten som utser ett antal lämpliga offer, sedan använder han sin manipulerande och charmanta sidan och spinner sitt djävulska garn runt sitt offer med allt ökande grad av våld.

Det är många skadade människor som Martin lämnat efter sig. Vi vet inte hur många anmälningar som kan dyka upp när dom kan känna sig trygga med att han förblir inlåst för lång tid.

Martin lämnar man inte för det tillåter han inte som den lättkränkta "lilla" människa han var.

Men med denna enstående förmåga hos psykopater är det ju konstigt att de inte regerar överallt i världen? Alla barn som föds borde ha psykopatfäder - och mödrar? I vart fall den ena, de skulle ju knappast låta andra än psykopater föröka sig?
Martin med sin manipulativa förmåga borde ju inte ens behöva slå - han kan ju manipulera någon dit han vill, eller? Och varför låter sig denne person, som kan styra andra till den milda grad, överhuvudtaget gripas och åker dit gång på gång?

Nej jag tror inte Martin besitter övernaturliga krafter eller är synnerligen smart. Jag tror att de sugna donnorna som Angelica och Lotta självmant valde just Martin. Angelica fick en någotsånär normal relation till honom när de sågs - trots att hon viste att han hade Lotta - vilket ju är rätt märkligt.
Men det Lotta lät sig utsättas för - bara för att ha umgänge o sex med Martin är absurt. Snacka om den kvinnliga varianten av "a fool led by his dick".
Citera
2016-12-12, 20:01
Medlem
Solglittrets avatar
Det här är en sammanställning av sno på uttalanden av Martins vänner. Kanske en orsak till varför han tycker sig vilja ha tidsbestämt straff. Det är ju inte riktigt den mediabild av honom som presenterats....

Angelika: Martin var jätte trevlig mot folk och gav alltid pengar till uteliggare. Han betalade alltid för andra när de var ute. När Martin var sig själv kände Angelica sig jätte trygg med honom. Enligt Angelica förstod inte Martin hur stor och stark han var och att han ångrade dåliga saker han hade gjort tidigare I sitt liv – typ dödsmisshandeln.

När det gällde sexet var Martin mjuk och försiktig och ville ofta kramas. Han var aldrig våldsam.

Martin var ärlig och berättade öppet om sin bakgrund, om dråpet och narkotikan, så Angelica visste vad hon gav sig in på. Martin sa också att Angelica var en fin tjej som förtjänade någon bättre än Martin, men att han var ledsen för att Angelica inte kunde berätta öppet om deras relation pga hennes föräldrar. Martin själv berättade öppet om valet och kvalet mellan Lotta och Angelica.

Det jobbigaste är att hon fortfarande tycker om honom även om att hela Sverige hatar honom.

Martin (en nära vän till GM Martin, vännen GM lånade lgh av):
Martin var en nära vän. De kallade varandra för “kusiner”. Martin (GM) var en väldigt fin människa och jätte snäll när han var sig själv. När allt var ok I Martins liv var han en väldigt omtänksam person som frågade ofta hur det var med en. Martin var väldigt känslosam och hade en stor vänskapskrets. Han var social och trevlig.

Carina (kände Martin via sin pojkvän): När Martin kom ut ur fängelset började Carina och Martin umgås intensivt. Carina uppfattade Martin som snäll och respektfull – aldrig varken våldsam eller agressiv. Carina tror att Lotta var svartsjuk på Carinas och Martins relation åtminstone I början. Carina uppfattade det också som så att Lotta gillade att göra Martin svartsjuk. Carinas pojkvän hade berättat att när Lotta var ute med Martin och andra vänner, flörtade Lotta och betedde sig utmanande. Carina trodde att Lotta gick igång av att göra Martin svartsjuk och att Lotta inte var ärlig alla gånger. Enligt Carina ville Martin verkligen att det skulle fungera mellan honom och Lotta. Carina uppfattade inte att Martin var hysteriskt svartsjuk och att han hade stor respekt för andra killars flickvänner.

Carina uppfattade det så att Martin ville få ordning på sitt liv, skaffa ett jobb och få det att fungera. Carina var aldrig orolig I Martins närhet.

Adrian (Carinas kille):
Martin var en vän med ett stort hjärta och han var aldrig elak eller hotfull gentemot Adrian. Enligt Adrian var det ömsesidigt och att varken Lotta eller Martin kunde släppa varandra. Adrian fick inte bilden att Lotta skulle ha varit rädd för Martin. Adrian berättar att vid något tillfälle när Lotta hade varit med på krogen med Adrian och Martin hade en annan tjej kommit fram till Martin för att snacka och Lotta hade reagerat på detta. Martin pratade ofta med Adrian om att han ville ha ett städat liv.

Fredrik (en vän):
Fredrik uppfattade Martin som supersnäll och omtänksam. Martin kunde vara svartsjuk – men det kunde Lotta också. Fredrik uppfattade inte Martin som sjukligt svartsjuk utan snarare så att han hade vissa princip. Exempelvis att man inte hade kontakt med sina ex och att man hörde av sig ifall man skulle någonstans. Däremot hade Fredrik fått höra att Lotta hade fått “spel” på krogen när en annan tjej ville prata med Martin.
När Lotta berättade att hon var gravid blev Martin glad.

Fredrik lärde känna Martin som glad, trevlig och omtänksam person som brydde sig om sina vänner och kollade hur de mådde.

Elias (en annan vän):
Uppfattade också Martin som väldigt omtänksam, lugn och gemytlig. Martin ringde kanske en gång I veckan för att höra hur Elias mådde.

Precis som med Lotta har mycket framställts på ett annat sätt. Jag har inga problem med att han döms att sitta inne så länge det går. Men det ska inte utdömas pga en felaktig mediabild...
Citera
2016-12-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men med denna enstående förmåga hos psykopater är det ju konstigt att de inte regerar överallt i världen? Alla barn som föds borde ha psykopatfäder - och mödrar? I vart fall den ena, de skulle ju knappast låta andra än psykopater föröka sig?
Martin med sin manipulativa förmåga borde ju inte ens behöva slå - han kan ju manipulera någon dit han vill, eller? Och varför låter sig denne person, som kan styra andra till den milda grad, överhuvudtaget gripas och åker dit gång på gång?

Nej jag tror inte Martin besitter övernaturliga krafter eller är synnerligen smart. Jag tror att de sugna donnorna som Angelica och Lotta självmant valde just Martin. Angelica fick en någotsånär normal relation till honom när de sågs - trots att hon viste att han hade Lotta - vilket ju är rätt märkligt.
Men det Lotta lät sig utsättas för - bara för att ha umgänge o sex med Martin är absurt. Snacka om den kvinnliga varianten av "a fool led by his dick".

Ser man till brottet river det upp sår på nytt http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/det-nuvarande-systemet-river-upp-sar-hos-utsatta/

Själv säger Anabola snubben att han vill ge igen på en tjej som är 160 cm lång, vikt 59 Kg.
– Hon skulle vara så präktig och duktig och jag ville bara ge igen på något vis, svarar han i det tidigare förhöret.
Tidningen sätter bra text mot händelsen "Under måndagen startar hovrättsförhandlingen om mordet på Lotta Rudholm, som blev slagen till döds av anabolastinna kroppsbyggaren Martin Jonsson, 33, i sin lägenhet morgonen den 4 juni i år". http://www.expressen.se/nyheter/martin-jonsson-i-ny-rattegang--vill-frias/
En stor del av förhören handlar om Martin Jonssons intag av kokain, anabola, ecstasy och benzodiazepiner och det omfattande användandet av anabola.
– Jag tog 36 ampuller. Normal dos är ungefär fyra, säger han om dopningen.
Såg en tråd om intaget av kokain, anabola, ecstasy och benzodiazepiner och det omfattande användandet av anabola. Skulle Martin Jonsson bli räddad av Hatten i Älvsjö?

På stället i Älvsjö sitter tydligen fler som han? Bara slumpen och turen har räddat andra kvinnor som utsatts för liknande tortyr som Martin fördrog att dela ut. Hur skulle han räddas om det bara finns mer Anabola på behandlingshemmet än vad han redan tog?
Citera
2016-12-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Jag håller med dig.

Man är inte särskilt bra manipulatör ifall man måste använda knytnävarna istället för tungan..

Man måste också undra varför en manipulationsmästare skulle sitta inne – när alternativet var att manipulera sig fri från alla anklagelserna.. Eller sätta dit någon annan oskyldig..
Citera
2016-12-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galaboxaren
Ser man till brottet river det upp sår på nytt http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/det-nuvarande-systemet-river-upp-sar-hos-utsatta/

Själv säger Anabola snubben att han vill ge igen på en tjej som är 160 cm lång, vikt 59 Kg.
– Hon skulle vara så präktig och duktig och jag ville bara ge igen på något vis, svarar han i det tidigare förhöret.

Tidningen sätter bra text mot händelsen "Under måndagen startar hovrättsförhandlingen om mordet på Lotta Rudholm, som blev slagen till döds av anabolastinna kroppsbyggaren Martin Jonsson, 33, i sin lägenhet morgonen den 4 juni i år". http://www.expressen.se/nyheter/martin-jonsson-i-ny-rattegang--vill-frias/
En stor del av förhören handlar om Martin Jonssons intag av kokain, anabola, ecstasy och benzodiazepiner och det omfattande användandet av anabola.
– Jag tog 36 ampuller. Normal dos är ungefär fyra, säger han om dopningen.
Såg en tråd om intaget av kokain, anabola, ecstasy och benzodiazepiner och det omfattande användandet av anabola. Skulle Martin Jonsson bli räddad av Hatten i Älvsjö?

På stället i Älvsjö sitter tydligen fler som han? Bara slumpen och turen har räddat andra kvinnor som utsatts för liknande tortyr som Martin fördrog att dela ut. Hur skulle han räddas om det bara finns mer Anabola på behandlingshemmet än vad han redan tog?

Du missförstod texten. Läs den igen:

Vid ett tillfälle frågas han ut om varför han ringde Lottas arbetsgivare och smutskastade henne med anklagelser om narkotikamissbruk?
Citera
2016-12-12, 20:47
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Martin Jonsson satt med nedböjt huvud i rättssalen
https://www.youtube.com/watch?v=xDIdYYJwOt8

Martin vägrade gå in vid en paus och dom ropade flera gånger, men efter ett snack med advokaten så gick han till slut in. Grön fleece dräkt passar honom bra, och hans groteska tatuering syns igen efter han snaggat sig. Nu gäller det för honom att tala inför HR om sin inställning till den här brottet, men det ser inte ut som att det tillkommit något nytt till den här förhandlingen.
Njutningen just nu ligger i att betrakta avskrädet till människa i handboja och att han aldrig sätter sin fot ute i det fria igen. Han ser faktiskt kränkt ut i denna korta filmsnutt från dagens förhandling.
Inte lika lätt att manipulera efter ett livstidsstraff där man slagit ihjäl en 59 kilos tjej då han själv vägde 115 kilo minst. Hon låg eller satt hukad enligt blodbildsanalysen vilket är så fegt och omänskligt att han kan jämföras vid ett monster. Hon var chanslös helt enkelt. Det gnager i mig att det sprätter omkring sånt här slödder på gatorna, och att man tillåtit detta kadaver villkorlig frigivning varenda gång.
Citera
2016-12-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Martin vägrade gå in vid en paus och dom ropade flera gånger, men efter ett snack med advokaten så gick han till slut in. Grön fleece dräkt passar honom bra, och hans groteska tatuering syns igen efter han snaggat sig. Nu gäller det för honom att tala inför HR om sin inställning till den här brottet, men det ser inte ut som att det tillkommit något nytt till den här förhandlingen.
Njutningen just nu ligger i att betrakta avskrädet till människa i handboja och att han aldrig sätter sin fot ute i det fria igen. Han ser faktiskt kränkt ut i denna korta filmsnutt från dagens förhandling.
Inte lika lätt att manipulera efter ett livstidsstraff där man slagit ihjäl en 59 kilos tjej då han själv vägde 115 kilo minst. Hon låg eller satt hukad enligt blodbildsanalysen vilket är så fegt och omänskligt att han kan jämföras vid ett monster. Hon var chanslös helt enkelt. Det gnager i mig att det sprätter omkring sånt här slödder på gatorna, och att man tillåtit detta kadaver villkorlig frigivning varenda gång.

Men det är ju dessa lottas och angelicas som han "manipulerar" med sin pinne.. Det kommer att vara precis lika lätt som hittills.

Jag törs slå vad om att vi inom en relativt kort period kommer att få läsa i tidningen om den häftiga förälskelsen som drabbar någon "lotta" som har brevväxlat med Martin på Hall/Kumla.
Citera
2016-12-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Helt enig med dig. Sådana monster skall inte vara på fri fot alls.

Ser fram emot att Hovrätten fastställer livstidsdomen.

Även så ser jag fram emot den specialgranskning som nu görs av hela handläggningen av ärendet.

Som Ygerman sa att det var ett misslyckande och det skall vi lära oss av, så att det inte upprepas i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in