2016-10-26, 00:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Livstid är livstid i Sverige. Det är många som inte känner till att det förhåller sig så. För att livstid ska bli någonting annat än livstid så måste den intagne vara aktiv i en process för att få hans straff tidsbestämt. Ingenting kommer att hända om han passivt fortsätter att sitta av sitt straff. När man tidsbestämmer ett straff så följer man ingen lagbok. Man gör en ytterst subjektiv bedömning om varför just den här personen och ingen annan skulle få sitt straff tidsbestämt.
Nej, det är faktiskt inte det. Utan även livstid skall vara tidsbegränsad i Sverige (är grundregeln).

Och dessvärre har du fel. Han kan just bara sitta av sitt straff utan att ställa till med något så kommer han betraktas som "skötsam" -- för att vägra tidsbestämt i längden så krävs att han missköter sig ganska grovt.

Och nej - bedömningen är inte helt subjektiv utan måste kunna försvaras med stöd av andra bedömningar.
Citera
2016-10-26, 00:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Inne på anstalt?
Läst om hans brott, följt lite hans domar, men hade inte uppfattat honom så. Man bedrar sig...
Media älskade den politiska vinklingen - men det handlade inte om det.
Citera
2016-10-26, 00:25
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Övriga som sitter kommer inte att agera för att hämnas "Lotta" -- det fungerar inte så.

(Eller missförstår jag dig?)

Du missförstår mig rätt. Jävla liv i den här tråden att de som sitter ska hämnas, men jag är rätt säker på att han sitter rätt safe där.
Citera
2016-10-26, 00:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej, det är faktiskt inte det. Utan även livstid skall vara tidsbegränsad i Sverige (är grundregeln).

Och dessvärre har du fel. Han kan just bara sitta av sitt straff utan att ställa till med något så kommer han betraktas som "skötsam" -- för att vägra tidsbestämt i längden så krävs att han missköter sig ganska grovt.

Och nej - bedömningen är inte helt subjektiv utan måste kunna försvaras med stöd av andra bedömningar.

Trodde att man var tvungen att ansöka om tidsbestämt straff, gjorde man ingen ansökan skedde ingen tidbestämning utan det bara löpte på...
Man jag hade uppenbarligen fel.
Citera
2016-10-26, 00:27
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ledsen för korkad fråga av mig. Betyder det att de vill skära halsen av honom?

Nej, tvärtom.
Citera
2016-10-26, 00:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Nej, tvärtom.
Tack för info!
Martin är olycklig nu. Men kommer en sådan som han med 12 år på tidsbestämd straffanstalt bl a på Hall att finna sig tillrätta såsmåningom. Är det en miljö han passar in i? Kommer hans förtvivlan nu att blekna o han finna sig tillrätta? Gör man det som livstidare?
Citera
2016-10-26, 00:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Trodde att man var tvungen att ansöka om tidsbestämt straff, gjorde man ingen ansökan skedde ingen tidbestämning utan det bara löpte på...
Man jag hade uppenbarligen fel.
Ja, det måste in en ansökan (förut krävdes dock inte att det kom från den dömde själv - tror inte det ändrats)

Edit:
Ansökan om omvandling

2 § En ansökan om omvandling får göras av den dömde eller, när
det finns särskilda skäl, av Kriminalvården. Kriminalvårdens
beslut att ansöka om omvandling får inte överklagas.
Citera
2016-10-26, 00:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja, det måste in en ansökan (förut krävdes dock inte att det kom från den dömde själv - tror inte det ändrats)

Edit:
Ansökan om omvandling

2 § En ansökan om omvandling får göras av den dömde eller, när
det finns särskilda skäl, av Kriminalvården. Kriminalvårdens
beslut att ansöka om omvandling får inte överklagas.

Aj då, man kan alltså bli utkastad.
Citera
2016-10-26, 00:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Tack för info!
Martin är olycklig nu. Men kommer en sådan som han med 12 år på tidsbestämd straffanstalt bl a på Hall att finna sig tillrätta såsmåningom. Är det en miljö han passar in i? Kommer hans förtvivlan nu att blekna o han finna sig tillrätta? Gör man det som livstidare?
Min erfarenhet är - Ja, det gör de.
Citera
2016-10-26, 00:34
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Både du och jag vet vem han är och han har varit här innan.. Att smågangsters inte repekterar är en sak, men ärligt talat. De större fiskarna väntar på honom och inte en jävel som står och ska skära halsen av honom.
Du vet det också...

Finner det du skriver en aning motsägelsefullt.
De små gangstrarna respekterar inte.
De större fiskarna väntar dock på honom men det är samtidigt ingen som ska skära halsen av honom.
Han har varit här förr, skriver du också.

Jag fattar inte tyvärr?
Citera
2016-10-26, 00:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Aj då, man kan alltså bli utkastad.

Vilket kan ses som straff på straffet för den som trivs och inte vill lämna
Citera
2016-10-26, 00:36
Medlem