Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Fast jag vill ändå inte acceptera idén att kvinnorna i denna typ av situationer är totalt hjälplösa offer för omständigheterna på samma sätt som exempelvis en kvinna i sydsudan som bara kan se på när ett tiotal tungt beväpnade män våldtar hennes sjuåring till döds. Låt vara att kvinnor som Lotta. i någon mån kanske formats under uppväxten i en större uppfattning om vad ett vettigt förhållande är. Och ibland kan det nog också vara en halvt undermedvetet strategi att ge sig in i denna typ av förhållanden där båda är otillräckliga för såväl egna som motpartens behov och möjligheter utan man snarare triggar varandra till sina sämre sidor. Den kvinnliga parten drar ju nästan alltid vinstlott i det att hon vinner oftast sympatierna, även bland mannens vänner och kanske även hans familj då mannen är den som finner sig stå där med att ha gjort just det som ryms inom gärningsbeskrivningen i brottsrubriceringen.
För mig låter det väldigt konstigt om just det att hon ville ha barn skulle vara anledning till att hon nedjusterat krav i vad hon söker i en tänkt partner. Det borde rimligtvis vara tvärtom, att man vore mer kräsen om familjebildning är målsättning med förhållandet.
Som sagt,, denne Martin är för långt från att vara min tekopp så att säga, men hon kanske uppfattade honom som "rätt" och tillräckligt stabil om de umgicks någon tid på kompis i å innan de blev tillsammans som ett par. Han kanske faktiskt betedde sig annorlunda till vad som är "polare" och vad som är "hans tjej"?
Faktumet att Lotta inte "tog tag" och själv tog sig ur det hela är ju inte på något sätt ett bevis på att hon med sunt sinne sökte sig till den här relationen.
Att hon sökte sig till den här mannen, igen och igen, visar ju men klar tydlighet att något inte stod rätt till med Lotta.
Lotta var vek, hon hade psykiska problem och hon hade den enorma oturen att träffa en man med synnerligen allvariga och farliga psykiska problem.
Och jag vill gärna tillägga att ansvaret för Lottas död ligger hos lagstiftaren. Den här mannen borde ju ha hållits inlåst för all framtid sedan långt innan han träffade Lotta.