2023-04-19, 12:29
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag sa inte att mina exempel gick att jämföra med våld i en nära relation, där kvinnan sitter fast med mannen på grund av att de bor tillsammans, och hon saknar inkomst så att hon inte kan få ett eget hyreskontrakt, eller ännu värre om det finns gemensamma barn, som hon i så fall skulle bli tvungen att lämna ensam med mannen vid hans umgängestillfällen. (Vi har ju sett flera barnamord i den situationen nu i Sverige, bara på den sista tiden. De mammorna önskar nog att de ändå hade stannat i äktenskapet och stått ut med smällarna tills barnen blev tolv år, och polisen inte längre verkställer umgängesbeslut mot barnets vilja.)

Men mina exempel går att jämföra med, vem man inleder en relation eller ett umgänge med ifrån början. Det första mötet, som man om man är street-smart gör till ett icke-möte, genom att springa därifrån så fort man ser hals- och handtatueringarna samt de anaboluppblåsta musklerna. Eller i alla fall efter att ha kollat mannens brottsregister, vilket man bör göra så fort som man vet hans namn och kan hitta honom i registren.

Det händer nästan aldrig, att en man börjar förfölja en kvinna och hoppa på henne på allmänna platser, bryta sig in i hennes lägenhet och misshandla henne och till slut döda henne, efter en first date enbart, om hon gör klart att hon inte vill ha någon kontakt med honom mer efter den dejten. (Ja jag vet att det finns undantag, att det finns galningar som har fått för sig att kvinnan är hans efter bara en enda dejt på ett café. Men jag tror aldrig att det har hänt i Sverige, och hur eller hur var det inte så i Lotta-fallet. Hon hade kunnat dra sig ur i ett tidigt stadium.)

Exakt! Men du glömde det rakade, tatuerade huvudet och huligan-kläderna (trasiga, stentvättade jeans).
Citera
2023-04-19, 12:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag sa inte att mina exempel gick att jämföra med våld i en nära relation, där kvinnan sitter fast med mannen på grund av att de bor tillsammans, och hon saknar inkomst så att hon inte kan få ett eget hyreskontrakt, eller ännu värre om det finns gemensamma barn, som hon i så fall skulle bli tvungen att lämna ensam med mannen vid hans umgängestillfällen.
Jag sa att dina exempel är totalt värdelösa relaterat till våld i nära relationer inklusive psykopati.

Likt som gäller det här rättsfallet.
Citat:
Men mina exempel går att jämföra med, vem man inleder en relation eller ett umgänge med ifrån början. Det första mötet, som man om man är street-smart gör till ett icke-möte, genom att springa därifrån så fort man ser hals- och handtatueringarna samt de anaboluppblåsta musklerna. Eller i alla fall efter att ha kollat mannens brottsregister, vilket man bör göra så fort som man vet hans namn och kan hitta honom i registren.
Du är inte ens i närheten av att vara streetsmart med dina bomullstrosor över naveln och chicka pumps med diskret klack.
Du är snusförnuftig.
Det måste du faktiskt förstå.

För övrigt är det nåt allvarligt fel när du inleder relationer med att slå i register.
Du sitter som om du tror att du är inom Säpo.
Det är inte normalt. Det lutar mer åt paranoia och överdrifter.
Du snokar, skaffar falska konton på Facebook för att nästla dig in hos personer.

För det tredje är hyckleri nära sammankopplat till trovärdighet. Det mesta gick down the drain i och med Madsen.
Speciellt eftersom du nu vill framställs dig som förmer, streetsmart och redig i nivå med en kunglighet.

Detta är viktigt att ha i åtanke i diskussionen eftersom du konstant kör att Lotta är WT.
Att hon tänder på våldsmän.
Att hon ur ett sociokonomiskt perspektiv är mindre värd.

Du lyssnade inte ens på att skuldsatta PM var dömd och hade en bedrövlig historik med hot, samarbetsproblem, bodde i en barack inne en hangar.
Fattar du? Hyckleri. Fattar du?
... Som Möller brukar säga.
Citat:
Men jag tror aldrig att det har hänt i Sverige, och hur eller hur var det inte så i Lotta-fallet. Hon hade kunnat dra sig ur i ett tidigt stadium.
Lotta fastnade för en falsk psykopat.
Likt dig.

Börjar du med en dåres försvarstal om hur fantastisk PM är kommer jag ånyo att kontra.
Hur fantastiskt mer manipulativ han var som du kör med.
Hur han manipulerade dig.

Du var inte manipulerad. Du var fascinerad, möjligen kåt eftersom du mer likt en groupie diskuterade animala lustar via reptilhjärnan.

Alla andra lyckades motstå hans röst. How come?

Lotta var inte groupie.
Fattar du?

För att klassas som psykopat ingår manipulation. Att vara en patologisk lögnare.

Exakt allt detta förmår MJ.
Han har dock inte Madsens grad av narcissisism. Han agerar på en mindre arena.
Han är inte lika overt.
Han är inte nån supermästermanipulatör som du - löjligare och mer omoget än en fjortis - brukar överdriva.

Fattar du öht skillnaden på narcissism?
Likaväl som att alla psykopater är manipulativa så har alla psykopater kvalat in på narcissism.

Det är inte ett smörgåsbord att välja karaktärsdrag. Det är en mycket snäv form av p-störning.

Att tona ner MJs psykopati vittnar om att du tar förövarperspektivet. För att du just exakt vill skuldbelägga Lotta.
Senast redigerad av develi 2023-04-19 kl. 13:01.
Citera
2023-04-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Du har 100% rätt, Martin har naturligtvis skulden men Lotta gjorde FEL så in i helvete. Inte mindre än det största FELET i hennes liv. Utan hennes felsteg hade hon levt idag.

Tyvärr talar vi nog för tomma öron, när det gäller främst Balalia och många andra. Dom klarar helt enkelt inte att hålla två tankar samtidigt.
Om Martin inte funnits på denna jord så hade hon också levt idag!!!
Thats the point!!!
Citera
2023-04-19, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Fast, tror du att Lotta valde att inleda en relation med en "nymuckad tung missbrukare", för att hon ville dö? Suicide by crazy?
Det tror inte jag, hon gjorde slut, han hotade henne, hon kunde inte komma undan, han var ute efter henne. Kunde inte han få henne, skulle ingen annan heller det.

Samhället måste hjälpa utsatta människor, men resurserna räcker inte till.
Det kan du se dagligen, brottsstatistiken som når nya höjder, gällande brott i nära relation, mord, för att inte tala om alla som borde sitta inlåsta iklädda tröjor med fasta lägen. Men dom institutionerna finns inte längre.

Hur menar du här? Ska ”samhället” styra upp så att kvinnor inte väljer vissa män? Eller ska individen själv antas kapabel om inget annat framkommit?
Ska ”samhället” övervaka privatlivet?

I efterhand har ju ”samhället” dels faktiskt haft markering på Martin. Där kan man tycka att det är lite valhänt att frivården låter en av hans typ nyttja allsköns droger dygnet runt.

”Samhället” gjorde det som förväntades när Lotta vände sig till rätt instans. Polisanmälan och skyddat boende.
Men vad ska de göra åt Lottas val att släppa anmälan, tacka nej till boende och kontakta Martin igen? Det var ju återigen hennes eget val. Både att anmäla och dra tillbaks den.

Man kan önska att ”samhället”, vården skulle ha gjort annat än att skicka hem en våldsam, missbrukande idiot med vanföreställningar. Tre gånger. Han blev till och med portad av mottagningen han blev ombedd att vända sig till.
Citera
2023-04-19, 13:02
Medlem
Citat:
Om jag skriver ut på min öppna Facebook där namn och adress framgår (eller adressen är lätt att ta reda på med ledning av de uppgifter och foton som jag lägger ut), att jag kommer att vara bortrest i två veckor mellan 1 och 15 juli, och behöver råd kring hur jag ska få mina krukväxter att överleva under tiden.

Är det mitt fel då, att tjuven kommer..? Inte bara, skulle jag säga, och skulden är alltid tjuvens, men händelsen är en kombination av olyckliga faktorer, där jag kunde ha undvikit att just mitt hus blev länsat, genom att inte skriva ut någonstans offentligt, eller läsa in på telefonsvararen, att jag skulle vara bortrest, och under vilken tidsperiod, och att jag inte ens hade någon som kom och såg efter huset och vattnade växterna.

Jag kommer aldrig att förstå det här, att när det gäller typ alla andra brott där brottsoffret har uppträtt dumt och oaktsamt - så får man säga det. Men just när det gäller vålds- och sexualbrott mot kvinnor, så får man inte ens andas om att kvinnan kunde ha undgått att bli offer, om hon tänkt efter före.
Jag hoppas inte du har egna döttrar med denna skeva inställning vad kvinnor ska och inte ska.
Ingen kan hjälpa att man träffar på en manipulativ våldsbenägen psykopat.
Inte ens om dom får "din uppfostran"
Citera
2023-04-19, 13:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Om Martin inte funnits på denna jord så hade hon också levt idag!!!
Thats the point!!!

Det är faktiskt inte så säkert. Hon kunde ha inlett något med något annat okontrollerat anabol-muskelberg, t.ex. på gymmet där hon tränade. Vi vet ju att hon saknade människokännedom och omdömesförmåga.
Citera
2023-04-19, 13:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Jag hoppas inte du har egna döttrar med denna skeva inställning vad kvinnor ska och inte ska.
Ingen kan hjälpa att man träffar på en manipulativ våldsbenägen psykopat.
Inte ens om dom får "din uppfostran"

Jodå, det kan man hjälpa om det syns tydligt på honom vid första mötet, om han har en farlig utstrålning, eller om han redan finns i brottsregistret (som man bör kolla upp, nu när det är så lätt att göra det via nätet också, innan man inleder något).

Men sedan finns det förstås fall, där det inte har synts på mannen att han har en sådan sida, och han bara har visat den sidan mellan hemmets fyra väggar, och omgivningen har sagt att "vi hade aldrig kunnat tro något sådant om honom". DET är svårare att skydda sig emot, även om man kan lära sig att se tecknen där också. T.ex. att det går alldeles för fort, om han vill flytta ihop och gifta sig och skaffa barn på en gång (män brukar ju tvärtom vilja dra på alla sådan beslut), vill veta allt om en, börjar kontrollera vem man umgås med, försöker få en att bryta med vänner och släktingar, vill att man ska sluta jobba så att man blir beroende av hans inkomst, är sjukligt svartsjuk och vill att man ska vara tillgänglig över mobilen och texta tillbaka på en gång när han textar... sådana saker.

Det bästa är att inte bränna några broar, inte lämna sin lägenhet (kanske hyra ut den i andra hand ett år), inte sluta jobbet utan se till att man har en egen inkomst, inte bli med barn o.s.v.. Absolut inte flytta till hans stad eller land, där man blir helt utlämnad till honom med släkten långt borta. Förrän man känner honom mycket väl, och då snackar vi minst ett par års regelbundet umgänge.
Senast redigerad av Merwinna 2023-04-19 kl. 13:12.
Citera
2023-04-19, 13:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvadratiskcirkel
”Samhället” gjorde det som förväntades när Lotta vände sig till rätt instans. Polisanmälan och skyddat boende.
Men vad ska de göra åt Lottas val att släppa anmälan, tacka nej till boende och kontakta Martin igen? Det var ju återigen hennes eget val. Både att anmäla och dra tillbaks den.
Rättsväsendet har granskat och kritiserat sig själva, ändrat rutiner.

Så ditt snack har ingen bäring.
Citat:
Man kan önska att ”samhället”, vården skulle ha gjort annat än att skicka hem en våldsam, missbrukande idiot med vanföreställningar. Tre gånger. Han blev till och med portad av mottagningen han blev ombedd att vända sig till.
Vad skulle han läggas in på för indikationer?

Lägg ner bultens blufförsök om vanföreställningar. Det lönar inte.

Den som också värnat om psykoser är Solglittret, men gick visst upp i rök efter senaste omgången av drama och vrålande av lögner angående både psykoser och rättsintyg.
Citera
2023-04-19, 13:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Så du menar att det är "LR:s fel” att hon blev mördad

Vem har påstått det?

Däremot var hon själv ansvarig för sitt val att bjuda in MJ i sitt liv trots att hon visste att han suttit 12 år i fängelse för olika våldsbrott.

MJ har knappast lurat sig in i hennes liv med föreställningen att han var en skötsam grabb utan skelett i garderoben, i själva verket hade han tillbringat 1/3 del av sitt liv i fängelse.

Om du vill propagera för att det är alla kvinnors rätt att kunna välja våldsamma kåkfarare och tunga missbrukare till pojkvänner så visar nog det bara på hur vilsen du är. MJ är precis den typ av kille som alla mammor och pappor varnat för i många år.
Citera
2023-04-19, 13:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är faktiskt inte så säkert. Hon kunde ha inlett något med något annat okontrollerat anabol-muskelberg, t.ex. på gymmet där hon tränade. Vi vet ju att hon saknade människokännedom och omdömesförmåga.
Någon annan på gymmet groomade inte Lotta.

Martin gick via en träningsgrupp och tog kontakt.
Där börjar manipulationen.

Du ska absolut inte nämna människokännedom. Just saying.
Citera
2023-04-19, 13:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Så du menar att det är "LR:s fel” att hon blev mördad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vem har påstått det?
Det är exakt vad du påstår så lägg ner dina patetiska försök att slingra dig:
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och jag hävdar fortfarande att LR har sig själv att skylla för hur det blev och gick till slut.
Citera
2023-04-19, 13:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har aldrig använt ordet "skuld".
Vi kan ju aldrig arbeta brottsförebyggande, om vi inte får ge råd till människor om hur de ska försöka undvika att bli brottsoffer, om det skulle vara samma sak som att ge dem "skulden" om de inte tar åt sig av råden.
Sekundär viktimisering som du konstant ägnar dig åt är totalt kontraproduktivt.
Du har aldrig agerat preventivt.

Du har snarare alltid ägnat dig åt att skjuta skuld på Lotta.

Vilka är "Vi"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in