2023-04-19, 03:59
  #13033
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
En kvinna som hamnar i en psykopats våld har ingen som helst skuld till sin egen död.

Alla människor har ett eget ansvar för vilka val de gör här i livet.

LR valde att inleda en relation med en nymuckad kåkfarare och tung missbrukare.

Om detta katastrofala felval inte var hennes eget fel så vem ska vi skylla på då? Samhället?
Citera
2023-04-19, 04:20
  #13034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Alla människor har ett eget ansvar för vilka val de gör här i livet.

LR valde att inleda en relation med en nymuckad kåkfarare och tung missbrukare.

Om detta katastrofala felval inte var hennes eget fel så vem ska vi skylla på då? Samhället?
Så du menar att det är Lotta Rudholms ”fel” att hon blev mördad?🤮
Citera
2023-04-19, 04:44
  #13035
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Alla människor har ett eget ansvar för vilka val de gör här i livet.

LR valde att inleda en relation med en nymuckad kåkfarare och tung missbrukare.

Om detta katastrofala felval inte var hennes eget fel så vem ska vi skylla på då? Samhället?
Fast, tror du att Lotta valde att inleda en relation med en "nymuckad tung missbrukare", för att hon ville dö? Suicide by crazy?
Det tror inte jag, hon gjorde slut, han hotade henne, hon kunde inte komma undan, han var ute efter henne. Kunde inte han få henne, skulle ingen annan heller det.

Samhället måste hjälpa utsatta människor, men resurserna räcker inte till.
Det kan du se dagligen, brottsstatistiken som når nya höjder, gällande brott i nära relation, mord, för att inte tala om alla som borde sitta inlåsta iklädda tröjor med fasta lägen. Men dom institutionerna finns inte längre.
Citera
2023-04-19, 09:44
  #13036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Alla människor har ett eget ansvar för vilka val de gör här i livet.

LR valde att inleda en relation med en nymuckad kåkfarare och tung missbrukare.

Om detta katastrofala felval inte var hennes eget fel så vem ska vi skylla på då? Samhället?
Många som blir mördade har gjort många felval i livet.

Valt fel man.
Knarkat.
Valt en kriminell bana...
Vissa har inget val utan är födda in i en gängmiljö.
Gamla människor blir bedragna av sluga bedragare.

Ska vi skylla på eget ansvar då också tycker du?

Jag tycker ditt resonemang att offret(Lotta) har eget ansvar till att hon blev mördad är skrämmande!
Citera
2023-04-19, 10:00
  #13037
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Så du menar att det är Lotta Rudholms ”fel” att hon blev mördad?🤮

Om jag skriver ut på min öppna Facebook där namn och adress framgår (eller adressen är lätt att ta reda på med ledning av de uppgifter och foton som jag lägger ut), att jag kommer att vara bortrest i två veckor mellan 1 och 15 juli, och behöver råd kring hur jag ska få mina krukväxter att överleva under tiden.

Är det mitt fel då, att tjuven kommer..? Inte bara, skulle jag säga, och skulden är alltid tjuvens, men händelsen är en kombination av olyckliga faktorer, där jag kunde ha undvikit att just mitt hus blev länsat, genom att inte skriva ut någonstans offentligt, eller läsa in på telefonsvararen, att jag skulle vara bortrest, och under vilken tidsperiod, och att jag inte ens hade någon som kom och såg efter huset och vattnade växterna.

Jag kommer aldrig att förstå det här, att när det gäller typ alla andra brott där brottsoffret har uppträtt dumt och oaktsamt - så får man säga det. Men just när det gäller vålds- och sexualbrott mot kvinnor, så får man inte ens andas om att kvinnan kunde ha undgått att bli offer, om hon tänkt efter före.
Citera
2023-04-19, 10:47
  #13038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om jag skriver ut på min öppna Facebook där namn och adress framgår (eller adressen är lätt att ta reda på med ledning av de uppgifter och foton som jag lägger ut), att jag kommer att vara bortrest i två veckor mellan 1 och 15 juli, och behöver råd kring hur jag ska få mina krukväxter att överleva under tiden.

Är det mitt fel då, att tjuven kommer..? Inte bara, skulle jag säga, och skulden är alltid tjuvens, men händelsen är en kombination av olyckliga faktorer, där jag kunde ha undvikit att just mitt hus blev länsat, genom att inte skriva ut någonstans offentligt, eller läsa in på telefonsvararen, att jag skulle vara bortrest, och under vilken tidsperiod, och att jag inte ens hade någon som kom och såg efter huset och vattnade växterna.

Jag kommer aldrig att förstå det här, att när det gäller typ alla andra brott där brottsoffret har uppträtt dumt och oaktsamt - så får man säga det. Men just när det gäller vålds- och sexualbrott mot kvinnor, så får man inte ens andas om att kvinnan kunde ha undgått att bli offer, om hon tänkt efter före.
Tycker du kvinnor som bär kort kjol också har en skuld om dom blir våldtagna?

Detta har jobbats på så mycket på att det till och med lagts över skuld på kvinnor
i domstolar. Kvinnor har en plikt att bete sig anständigt 😂Tack vare att det finns såna som DU som lägger över en viss skuld på offret och hur HON beter sig.

Martin är sjuk!
Martin är drogmissbrukare!
Martin är våldsam!
Martin mördade henne!
Inte Lotta!!
Citera
2023-04-19, 11:07
  #13039
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Tycker du kvinnor som bär kort kjol också har en skuld om dom blir våldtagna?

Detta har jobbats på så mycket på att det till och med lagts över skuld på kvinnor
i domstolar. Kvinnor har en plikt att bete sig anständigt 😂Tack vare att det finns såna som DU som lägger över en viss skuld på offret och hur HON beter sig.

Martin är sjuk!
Martin är drogmissbrukare!
Martin är våldsam!
Martin mördade henne!
Inte Lotta!!

Jag har aldrig använt ordet "skuld". Vi kan ju aldrig arbeta brottsförebyggande, om vi inte får ge råd till människor om hur de ska försöka undvika att bli brottsoffer, om det skulle vara samma sak som att ge dem "skulden" om de inte tar åt sig av råden.

Får man inte rekommendera människor att skaffa godkända lås till ytterdörren?

Får man inte rekommendera människor att låsa bilen när de lämnar den, ta med sig handväskan och inte lämna nyckeln i tändningslåset?

Får man inte rekommendera människor - av båda könen för den delen - att inte gå ensam genom s.k. utsatta områden om nätterna? Eller att i alla fall inte ha på sig åtråvärda saker som stora guldkedjor, dyra dunjackor eller - ja faktiskt - kort kjol, om de nu nödvändigtvis måste göra det?

Får man inte rekommendera svenska killar att låta bli tjejer från hederskultur? (Följden kan bli att killen hedersmördas av flickans bröder.)

Får man inte rekommendera människor som vunnit eller ärvt stora summor, att hålla tyst om detta och inte skylta med rikedomen (annars kan de bli rånade, tvingade att föra över pengar till någon, utsatta för home invasion).

Får man inte rekommendera människor att inte låna pengar av ockrare, som använder okonventionella indrivningsmetoder?

Livet blir så mycket lugnare och lättare och framför allt LÄNGRE, om man är lite street-smart.
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2023-04-19 kl. 11:09.
Citera
2023-04-19, 11:57
  #13040
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Alla människor har ett eget ansvar för vilka val de gör här i livet.

LR valde att inleda en relation med en nymuckad kåkfarare och tung missbrukare.

Om detta katastrofala felval inte var hennes eget fel så vem ska vi skylla på då? Samhället?
Mannen i det här rättsfallet bär skulden.
Han bär skulden till allt hot, våld och mord.

Finns ingen mer än förövaren själv som skulle resonera likt dig och par andra stolpskott.

◼️Du ignorerar således psykopaten Martin Jonssons roll i det hela.

1. Han tog kontakt med Lotta.
Lotta sökte inte upp honom.
Psykopaters uppsökande verksamhet är grooming.

2. Han framställde sig således som nåt han inte är, dvs förvrängde bilden - så schysst, så förstående, så inlyssnande och vänlig.

Snudd på identiskt som hans bekantskapskrets inkl A*ngelica beskriver honom. Ett bevis på hans manipulativa förmåga vilket i sig förstärks av iakttagelser från olika personal på Hall.

Problemet är att han är en psykopat.
Citat:
Many with psychopathy have a grooming stage when they are pursuing a new partnership. Grooming is intentional manipulation.
Their kindness, attention, money, time, trips, and presents come with strings attached. They expect their partners to fall in line and repay when the honeymoon stage is over.
https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/intl/blog/neurosagacity/201602/are-you-dating-someone-psychopathy%3famp
Det har inte gått nån förbi att du ägnar sig åt victim blaming:
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och jag hävdar fortfarande att LR har sig själv att skylla för hur det blev och gick till slut.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Titta bara hur det gick tack vare hennes besatthet av en nymuckad fängelsekund som återigen skakar galler för en ny dödsmisshandel.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Kan den moderna svenska kvinnans moraliska undergång beskrivas tydligare än så här?
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Om inte hon fick skylla sig själv för sitt katastrofala felval av pojkvän vem ska vi då skylla på?
◼️Din framfart vittnar om att du har bristande kunskap inom område viktimologi, som är tvärvetenskapligt och det forskas även på brottsoffers status i brottssammanhang (rättspsykologi).

Du är helt fel ute på exakt alla fronter vs vad psykologi och forskning framhäver.
Man får backa flera decennier för att hamna på lika låg nivå som dig.
Det du representerar är en rest - en kvarleva om det ideala offret.
Stereotyper.

De som har en tendens att beskylla offer har via studier visat sig ha en viss syn på hur världen fungerar - att man får det man förtjänar.
Offret har således gjort någonting för att förtjäna det hon/han har utsatts för.

Hon/han borde ha gjort ditten och datten för "jag skulle inte ha gjort si eller så."

En snäv, gammal och stereotyp syn på tillvaron, utgår från sig själv och en hög tendens att även tro på myter.
Föreställningar om hur folk ska reagera, för "så skulle jag reagera".

Den som har självinsikt är medveten om att intryck filtreras genom den egna personen, dvs subjektivitet.
Vad du tror och tycker är en åsikt.
Fakta och forskning är nåt helt annat.

Förutom förlegad kunskapsnivå torde det rimma väldigt väl med den bristande inlevelseförmåga (empati) som ses samtidigt.

Tidigare var offers förväntade reaktion fight och flight.
Alltså instinktivt.
Man såg dock att djur och soldater i skarpt läge även reagerade passivt.

I en undersökning av 300 våldtäktsoffer tog hela 70% en passiv roll.

En svensk studie 2017 visar snarare att denna frysreaktion är en tredje och icke medveten överlevnadsstrategi.
Offret tar en passiv position för att undvika ett eskalerande av våld eller den akuta faran och det bottnat i rädsla.

Den här unga studien är en intressant bas IMO om man funderar kring kvinnors beteende som är utsatta för dödshot och risk för dödligt våld - även om det inte handlar om en total paralys som sker i det direkt urakuta läget.
Många är passiva och många anmäler inte alls.
Många försöker med olika strategier att blidka förövaren, anpassa sig, för att våld inte ska eskalera.

En person som är brottsutsatt riskerar ägna sig åt skuldbeläggning.
Detta beskriver Lotta inför sjuksköterskan.
Det gör att de har svårt att söka hjälp eller anmäla.

Ditt skam- och skyldbeläggande tillför inte ett dugg mer än möjligen egen njutning om du är riktigt störd.

Sekundär viktimisering som du ägnar dig åt är totalt kontraproduktivt.

Samhället har snarare ett stort ansvar att inte skuldbelägga och speciellt inom myndigheter och rättsväsendet är bemötande viktigt.
Det är ett stort steg att öht öppna upp och som sagt redan kopplat till skuld.

När en person öht öppnar upp är det ett stort förtroende som det handlar om att förvalta rätt. I egen takt, att berätta tar tid.
Överdriva reaktioner kan få människan att backa och sluta sig igen likaväl som ytlighet och oengagemang - eller i värsta fall förakt som du visar upp.
De här kvinnorna är inte sällan hypersensibla pga av de trauma de gått igenom.

Nu ses det via tråden att bakteriehärden du tillhör inte får fäste trots eviga försök i snart sju år. Det säger mer vad du är och vart du befinner dig.
__________________
Senast redigerad av develi 2023-04-19 kl. 12:26.
Citera
2023-04-19, 12:10
  #13041
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har aldrig använt ordet "skuld". Vi kan ju aldrig arbeta brottsförebyggande, om vi inte får ge råd till människor om hur de ska försöka undvika att bli brottsoffer, om det skulle vara samma sak som att ge dem "skulden" om de inte tar åt sig av råden.

Får man inte rekommendera människor att skaffa godkända lås till ytterdörren?

Får man inte rekommendera människor att låsa bilen när de lämnar den, ta med sig handväskan och inte lämna nyckeln i tändningslåset?

Får man inte rekommendera människor - av båda könen för den delen - att inte gå ensam genom s.k. utsatta områden om nätterna? Eller att i alla fall inte ha på sig åtråvärda saker som stora guldkedjor, dyra dunjackor eller - ja faktiskt - kort kjol, om de nu nödvändigtvis måste göra det?

Får man inte rekommendera svenska killar att låta bli tjejer från hederskultur? (Följden kan bli att killen hedersmördas av flickans bröder.)

Får man inte rekommendera människor som vunnit eller ärvt stora summor, att hålla tyst om detta och inte skylta med rikedomen (annars kan de bli rånade, tvingade att föra över pengar till någon, utsatta för home invasion).

Får man inte rekommendera människor att inte låna pengar av ockrare, som använder okonventionella indrivningsmetoder?
Citat:
Livet blir så mycket lugnare och lättare och framför allt LÄNGRE, om man är lite street-smart.
Du Streetsmart?!
Hahahhahaha!

Det är det minsta du visat att du besitter.
Du ägnar sig snarare åt pseudomoral.

Rena stenåldern där du satt dig på höga hästar och snackar bullshit om yttre attribut.

Dina exempel är totalt värdelösa eftersom det givetvis inte går att jämföra med våld i nära relationer eller psykopati.

Du totalt undviker det centrala. Det måtte vara så otroligt viktigt för dig att kränka Lotta att det sker på din egen bekostnad:
Du framstår ju helt off.
Citat:
Får man inte rekommendera människor att låsa bilen när de lämnar den, ta med sig handväskan och inte lämna nyckeln i tändningslåset?
Ring moralkakan Höglund. Redig-Berta ang brottsoffer som ofta tar förövarperspektivet har blivit bestulen i Spanien. Två ggr om jag inte minns fel.

Citat:
Vi kan ju aldrig arbeta brottsförebyggande, om vi inte får ge råd till människor om hur de ska försöka undvika att bli brottsoffer
"Vi"?
Vilka vi?

Du "arbetar" inte brottsförebyggande. Du uppvisar snarare att du är helt okunnig och ägnar dig åt just exakt skuldbeläggande.
Även om du inte använt ordet.

Den enda du torde övertyga vore dig själv, om att så inte är fallet.
Kallas självbedrägeri.

Se inlägg nyss till nicket Lawnmoverman2011.
__________________
Senast redigerad av develi 2023-04-19 kl. 12:17.
Citera
2023-04-19, 12:17
  #13042
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har aldrig använt ordet "skuld". Vi kan ju aldrig arbeta brottsförebyggande, om vi inte får ge råd till människor om hur de ska försöka undvika att bli brottsoffer, om det skulle vara samma sak som att ge dem "skulden" om de inte tar åt sig av råden.

Får man inte rekommendera människor att skaffa godkända lås till ytterdörren?

Får man inte rekommendera människor att låsa bilen när de lämnar den, ta med sig handväskan och inte lämna nyckeln i tändningslåset?

Får man inte rekommendera människor - av båda könen för den delen - att inte gå ensam genom s.k. utsatta områden om nätterna? Eller att i alla fall inte ha på sig åtråvärda saker som stora guldkedjor, dyra dunjackor eller - ja faktiskt - kort kjol, om de nu nödvändigtvis måste göra det?

Får man inte rekommendera svenska killar att låta bli tjejer från hederskultur? (Följden kan bli att killen hedersmördas av flickans bröder.)

Får man inte rekommendera människor som vunnit eller ärvt stora summor, att hålla tyst om detta och inte skylta med rikedomen (annars kan de bli rånade, tvingade att föra över pengar till någon, utsatta för home invasion).

Får man inte rekommendera människor att inte låna pengar av ockrare, som använder okonventionella indrivningsmetoder?

Livet blir så mycket lugnare och lättare och framför allt LÄNGRE, om man är lite street-smart.


Du har 100% rätt, Martin har naturligtvis skulden men Lotta gjorde FEL så in i helvete. Inte mindre än det största FELET i hennes liv. Utan hennes felsteg hade hon levt idag.

Tyvärr talar vi nog för tomma öron, när det gäller främst Balalia och många andra. Dom klarar helt enkelt inte att hålla två tankar samtidigt.
Citera
2023-04-19, 12:21
  #13043
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Du har 100% rätt, Martin har naturligtvis skulden men Lotta gjorde FEL så in i helvete. Inte mindre än det största FELET i hennes liv. Utan hennes felsteg hade hon levt idag.

Tyvärr talar vi nog för tomma öron, när det gäller främst Balalia och många andra. Dom klarar helt enkelt inte att hålla två tankar samtidigt.
Va kul att just du dök upp nu!
Right on time ang SKULD.

MARTIN bär SKULDEN.
Ni tar hans parti och beskyller Lotta.

Talar för tomma öron?
De borde väl höra mer som öronvaxfria.
Citera
2023-04-19, 12:26
  #13044
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du Streetsmart?!
Hahahhahaha!

Det är det minsta du visat att du besitter.
Du ägnar sig snarare åt pseudomoral.

Rena stenåldern där du satt dig på höga hästar och snackar bullshit om yttre attribut.

Dina exempel är totalt värdelösa eftersom det givetvis inte går att jämföra med våld i nära relationer eller psykopati.

Du totalt undviker det centrala. Det måtte vara otroligt viktigt för dig att kränka Lotta att det sker på din egen bekostnad.
Du framstår ju helt off.

Ring moralkakan Höglund. Redig-Berta ang brottsoffer som ofta tar förövarperspektivet har blivit bestulen i Spanien. Två ggr om jag inte minns fel.

Du "arbetar" inte brottsförebyggande. Du uppvisar att du är helt okunnig.
Se inlägg nyss till nicket Lawnmoverman2011.

Jag sa inte att mina exempel gick att jämföra med våld i en nära relation, där kvinnan sitter fast med mannen på grund av att de bor tillsammans, och hon saknar inkomst så att hon inte kan få ett eget hyreskontrakt, eller ännu värre om det finns gemensamma barn, som hon i så fall skulle bli tvungen att lämna ensam med mannen vid hans umgängestillfällen. (Vi har ju sett flera barnamord i den situationen nu i Sverige, bara på den sista tiden. De mammorna önskar nog att de ändå hade stannat i äktenskapet och stått ut med smällarna tills barnen blev tolv år, och polisen inte längre verkställer umgängesbeslut mot barnets vilja.)

Men mina exempel går att jämföra med, vem man inleder en relation eller ett umgänge med ifrån början. Det första mötet, som man om man är street-smart gör till ett icke-möte, genom att springa därifrån så fort man ser hals- och handtatueringarna samt de anaboluppblåsta musklerna. Eller i alla fall efter att ha kollat mannens brottsregister, vilket man bör göra så fort som man vet hans namn och kan hitta honom i registren.

Det händer nästan aldrig, att en man börjar förfölja en kvinna och hoppa på henne på allmänna platser, bryta sig in i hennes lägenhet och misshandla henne och till slut döda henne, efter en first date enbart, om hon gör klart att hon inte vill ha någon kontakt med honom mer efter den dejten. (Ja jag vet att det finns undantag, att det finns galningar som har fått för sig att kvinnan är hans efter bara en enda dejt på ett café. Men jag tror aldrig att det har hänt i Sverige, och hur eller hur var det inte så i Lotta-fallet. Hon hade kunnat dra sig ur i ett tidigt stadium.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in