2016-06-04, 14:15
Medlem
KpJohans avatar
Hej!
Detta kommer kanske bli en aning långt inlägg men uppskattar verkligen om de skulle läsas igenom och komma med konkreta tips som kan vara till hjälp.
Så börjar vi.
Jag har för en lång tid tillbaka gått och drömt om att att komma igång med ett helt eget märke och stil på träningskläder med funktion och baserat på vad min erfarenhet inom gym, kampsport har "berättat" för mig vill jag rätta till en del saker.
Träningskläderna idag som jag haft fram till idag har jag snubblat över en del brister i olika former som har gjort mig gång på gång frustrerad och irriterad. Om de inte är kvaliteten så är de modellen, former, tyget o.s.v.
Jag har tagit upp detta till diskussion med många av mina kampsports/gymvänner och många där håller med mig och också dom hoppas på en lösning då de gäller detta.
Och jag har nu efter mycket funderande slagit slag i saken och.. Jag ska fan tillverka, designa och ta fram ett eget märke med fokus på dessa brister och rätta till saker som jag funnit irriterande tidigare.
jag har igen pratat med många av träningsvännerna och har fått mycket tips på saker som dessa saknar på plaggen och har kommit fram till en lång lista saker jag vill göra.
Jag sitter just i detta skede och har tagit fram ett namn, jobbar på en liten logga, håller på regga namnet på bolagsverket och fixar F-skattesedel. Företaget är tanken att de ska drivas som Enskild firma till en start men med lite hopp om att saker och ting bli större Men med samma fokus som tidigare.
Allt kommer i start skötas via E-handel/webbshopp

Mitt största problem i dagsläget är att hitta en tillverkare på kläder. I sortimentet ska de ingå Rashguards, kompressionsplagg (över, underdel samt underkläder) Strumpor, Tank tops, T-shirts, Hoodies, Mjukisbyxor, cargobyxor, mössor, kepsar, ja lite sånt. Lite på sidan om kläderna tänkte jag även få med tandskydd, suspensoarer, ankelstöd. proteinshakes, bälten o.s.v.
Men till kläderna igen då.

Vart hittar jag en tillverkade som tar emot min design på plagget och säger "javisst kan vi göra det här" tycker jag har suttit och googlat en hel del, pratat med folk som hänvisar till sidor som resulterar i mer googling. Många tillverkare finns det men med förtiga modeller som man bara smular på sin egna logga på och sen är de klart. Jag letar mera en där man konstruerar upp designen från grund och få med dessa små detaljer som jag har tänkt på. Vart hittar man dessa? Är de någon har tips som har gjort detta tidigare, håller på, eller kanske rent bara vet vart dom finns? jättetacksam för svar!

ursäkta ev stavfel, sitter på jobbet och skriver och är lite småstressigt just nu så blir en del spring fram och tillbaka till datorn.
Citera
2016-06-04, 14:26
Medlem
MrChows avatar
Varför köra det som enskild firma när det kommer att krävas sexsiffriga belopp i R&D och för en första leverans från fabrik på ett par enskilda modeller?

Mitt tips är att åka till t.ex. Frankfurt på rätt mässa och köpa in en del plagg med din logga på genom kontakter du får där. När affärerna börjar rulla på försöker du hålla i pengarna för att senare kunna börja utveckla egna plagg.

Har du inte gott om pengar (egna eller från investerare) kommer det aldrig att gå att utveckla helt egna plagg.
Citera
2016-06-04, 14:58
Medlem
walleyepikes avatar
Har tyvärr inga konkreta tips på företag att vända sig till. Men att gå på lämpliga mässor bör vara ett bra sätt att hitta potentiella producenter.
När jag har letat producenter har jag utgått från de resultat jag fått genom att googla och sedan mailat och ringt dem. Om de inte kan tillverka det du vill ha har de oftast tips om vem du kan vända sig till. Ofta har ju producenterna själva ganska bra koll på vilka andra aktörer som finns.
Citera
2016-06-04, 17:43
Medlem
KpJohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Varför köra det som enskild firma när det kommer att krävas sexsiffriga belopp i R&D och för en första leverans från fabrik på ett par enskilda modeller?
Dels för att tanken är att ha något helt nytt, unikt, utstickande, material finns de för att göra. är bara grejen att kombinera ihop dom rätt. Har ett flertal skisser och modeller som jag tagit fram. är ju DOCK bara skisser så finns inga fysiska modeller av dom ännu. Det som va tanken bakom hela grejen. Att komma med något unikt som inte ännu finns på marknaden Men samtidigt ha kanske plagg som redan finns. Typ hoodie, byxor, träningstights också! Mena en proteinshake är ju inte unikt men är tänkt att finnas med i sortimentet iaf.

Mitt tips är att åka till t.ex. Frankfurt på rätt mässa och köpa in en del plagg med din logga på genom kontakter du får där. När affärerna börjar rulla på försöker du hålla i pengarna för att senare kunna börja utveckla egna plagg.
Bra tänkt! Ska googla upp lite mässor och kanske åka iväg på en sån. Borde finnas nått intressant som går att hitta. bra tips! hade helt missat det i tankarna om helt eget plagg nu.

Har du inte gott om pengar (egna eller från investerare) kommer det aldrig att gå att utveckla helt egna plagg.
Jag har en viss summa kapital men letar lite investerare som är villiga att gå in för att hjälpa. Jag har mycket bra folk runtomkring mig som vill hjälpa. Allt från IT folk, marknadsföring, säljare o.s.v. som kan promota, visa upp, sälja in produkt o.s.v.
Citera
2016-06-04, 17:44
Medlem
KpJohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walleyepike
Har tyvärr inga konkreta tips på företag att vända sig till. Men att gå på lämpliga mässor bör vara ett bra sätt att hitta potentiella producenter.
När jag har letat producenter har jag utgått från de resultat jag fått genom att googla och sedan mailat och ringt dem. Om de inte kan tillverka det du vill ha har de oftast tips om vem du kan vända sig till. Ofta har ju producenterna själva ganska bra koll på vilka andra aktörer som finns.
Stort tack för svar! ska sätta mig på mailen och kolla runt! Bara nyfiket. Du nämnde att "när du letat producenter" inom vilken bransch höll/håller du på?
Citera
2016-06-04, 20:55
Medlem
bubblecups avatar
Hej, prova att gå in på alibaba.com, världens största site för att hitta leverantörer annars så kan du besöka canton mässan i kina världens största inköpsmässa, det finns företag som hjälper en att importera typ scandinasian heter ett företag har aldrig använt dem själva dock. Kolla runt på alibaba och snacka med leverantörerna och om du är riktigt intresserad lägg 6-7 tusen på att åka dit och kolla tror jag vore det bästa.
Citera
2016-06-04, 21:07
Medlem
blink21s avatar
Hade jag varit du så hade jag satsat på att kontakta mindre svenska "independent" varumärken inom kläder och frågat dom (helst grundaren) om tips och råd på hur man kommer igång/vidare på bästa sätt. Finns många mindre varumärken och folk i allmänhet brukar vara hjälpsamma så länge du inte är en direkt potentiell konkurrent.

För att inte slänga en massa pengar i sjön på lager som sen inte visar sig sälja kanske det skulle kunna vara aktuellt att köra någon form av crowdfunding på din affärsidé. Då ser du om det finns intresse för dina produkter, har möjlighet att komma upp högre volymer och får marknadsföring.
Citera
2016-06-05, 06:42
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow

Man behöver pengar till marknadsföring också, så utan sjusiffriga belopp blir det extremt svårt att få igång denna affärsidé. Rådet om att köpa in färdiga plagg och sätta på egen logga är mycket bra.
Citera
2016-06-05, 10:02
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Man behöver pengar till marknadsföring också, så utan sjusiffriga belopp blir det extremt svårt att få igång denna affärsidé. Rådet om att köpa in färdiga plagg och sätta på egen logga är mycket bra.

Absolut, jag skulle behöva många miljoner för att få en rörelse som TS siktar på att gå med vinst från scratch.

Men har man känningar i branschen (som TS påstår sig ha) så kan man givetvis ha tur med dagens direktkanaler ut till likriktade som t.ex. Instagram. Men då måste man ju känna några på ganska hög nivå. Kalle och Kajsa som ser ut som gladiatorer fast bara hållit till på det lokala gymmet räcker ju inte långt ur marknadsföringssynpunkt.
Citera
2016-06-05, 20:28
Medlem
KpJohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubblecup
Hej, prova att gå in på alibaba.com, världens största site för att hitta leverantörer annars så kan du besöka canton mässan i kina världens största inköpsmässa, det finns företag som hjälper en att importera typ scandinasian heter ett företag har aldrig använt dem själva dock. Kolla runt på alibaba och snacka med leverantörerna och om du är riktigt intresserad lägg 6-7 tusen på att åka dit och kolla tror jag vore det bästa.
jag satt faktiskt och tittade lite på den bara nu igår och idag. Hittade mycket saker som kulle nog kunna funka! MEN åter igen har inte den blekaste om kvalitet på tyg o.s.v. nog för att många där är ju sjukt lik Nike, Reebok, under Armor o.s.v. står ju "made in taiwan" på allt idag så inte de minste brydd på om Under armor gör sina grejor på samma fabrik som på dessa men att kanske kvaliteten kan dippa en aning under tillverkning efter stängning om du förstår vad jag menar. Jag har prövat maila några av dom tillverkare av artiklar jag fann intressant, dom lär kanske ha helg dom som vi så får se till veckan om jag får svar. Men har hittat nästan hälften av dom artiklar jag finner intressant
Ett plus är ju också att på många av säljarna så är de ju väldigt "customized" vänligt på både modeller, loggor och färger o.s.v.
Och det andra så sitta jag och googlar efter mässor om just träningskläder, Just på det området vad gäller mässor har jag otroligt dålig koll så tips mottages gärna där tack!
Citera
2016-06-05, 20:34
Medlem
KpJohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Hade jag varit du så hade jag satsat på att kontakta mindre svenska "independent" varumärken inom kläder och frågat dom (helst grundaren) om tips och råd på hur man kommer igång/vidare på bästa sätt. Finns många mindre varumärken och folk i allmänhet brukar vara hjälpsamma så länge du inte är en direkt potentiell konkurrent.

För att inte slänga en massa pengar i sjön på lager som sen inte visar sig sälja kanske det skulle kunna vara aktuellt att köra någon form av crowdfunding på din affärsidé. Då ser du om det finns intresse för dina produkter, har möjlighet att komma upp högre volymer och får marknadsföring.

Det är också en ide! ska sätta mig och maila runt lite angående det och se hur pass tillmötesgående många är. Jag håller i dagsläget på pratar med en som har en liten webbutik som säljer kläder. Dock inte träningskläder så klampar han inte på tårna genom att fråga ut honom men! problemet är att han har skrivit kontrakt med bolaget att vara tyst om vem som förser dom med varor, fabriken. Vet vart fabriken finns men inte vad själva fabriken heter. så de sög ju lite....

Jag har gjort en typ av sådan! jag har presenterat dom plagg jag tänkt göra för många runt mig. nu snackar vi kanske inte flertal 100 - 1000 st. Men jag tänker som att alla dom jag frågat är tränande människor som både kör seriöst och mindre seriöst. Och om intresset finns hos dom borde de finnas jos flera som gör samma sak som dom tänker jag, men det är en bra tanke! ska sträcka ut mig till lite mer folk och göra en större marknadsundersökning. Som sagt det är ju inte något helt extremt revolutionerande jag kommer med men det får många att reagera själva funktionen bakom plaggen jag har presenterat.
Citera
2016-06-05, 20:41
Medlem
KpJohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
stort tack! ja min budget är just nu väldigt snål så marknadsföring kommer gå allt via gratis sociala medier, typ FB instagram, Twitter o.s.v.! se till att folk delar och sprider. Ska se till att trycka upp visitkort som man kan dela ut vilket kan bli ganska billigt. Känner en del folk på gym som man kanske få annonsera lite i. Stripa upp bilen tänkte jag. Svårast är ju att nå ut utanför stadens område så där till en början måst tejag förlita mig lite på internet. har ingen aning om vad google vill ha för att sökoptimera sidan men antar att de lär va en hel del så det är inte inom räckhåll i dagsläget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in