2016-06-03, 13:54
Medlem
tarsiers avatar
Har blivit erbjuden sommarjobb på ett ställe och har nu fått frågan när jag kan börja jobba. Jag har tidigare sagt att jag kan börja jobba i juli och fram till slutet av augusti. Känner dock inte att jag varken vill eller behöver jobba i 8 veckor, 6 v skulle kännas bättre.

Men det känns som att 6 veckor är ganska lite, eller? Är det orimligt att säga att jag bara vill/kan jobba från och med början av juli till mitten av augusti? Planerar inte att stanna där efter sommaren.

Också fått fråga om hur jag vill ha det med ledighet. Hur många dagar ledigt är rimligt om man jobbar 6-8 veckor?

Vet att det såklart varierar men försök bara slänga ur er en ungefärlig siffra. Har inte så mkt arbetslivserfarenhet som ni kanske förstår...
Citera
2016-06-03, 14:44
Medlem
Attacherads avatar
Hur är annonsen utformad? Rimligen stod väl en uppskattad arbetsperiod i annonsen?

Förhåll dig till den, det är din arbetsgivares behov. Tänk på att arbetsgivaren nu kollar om du är intresserad av att arbeta. Om du visar en tillgänglighet som är lägre än vad din arbetsgivare förväntat sig så kommer du förmodligen inte att få arbeta. Var därför tydlig med att lämna önskemål på arbetstider samt ledighet men betona att du står till arbetsgivares förfogande hela den annonserade perioden.
Citera
2016-06-03, 14:50
Medlem
Gurkan100s avatar
8 veckor utan ledighet var en normal period medans jag sommarjobbade. 6 veckor låter lite, dessutom om du dessutom ska begära ledighet under den korta perioden. Fråga vad dom förväntar sig?
Citera
2016-06-03, 14:51
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attacherad
Hur är annonsen utformad? Rimligen stod väl en uppskattad arbetsperiod i annonsen?

Förhåll dig till den, det är din arbetsgivares behov. Tänk på att arbetsgivaren nu kollar om du är intresserad av att arbeta. Om du visar en tillgänglighet som är lägre än vad din arbetsgivare förväntat sig så kommer du förmodligen inte att få arbeta. Var därför tydlig med att lämna önskemål på arbetstider samt ledighet men betona att du står till arbetsgivares förfogande hela den annonserade perioden.
Kommer inte ihåg helt ärligt, det verkar ganska flexibelt överlag. Men jag tror jag kör på dom 8 veckor jag nämnde förut, dom verkade vara OK med det. Men jag har absolut ingen uppfattning om hur mycket ledighet som är lämpligt? Jag ska inte bort eller så men är det orimligt att vilja ha totalt några dagars ledighet?
Citera
2016-06-03, 14:52
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
8 veckor utan ledighet var en normal period medans jag sommarjobbade. 6 veckor låter lite, dessutom om du dessutom ska begära ledighet under den korta perioden. Fråga vad dom förväntar sig?
Jo jag kör nog på 8v som jag sa. Ska fråga det, tack för svaret.
Citera
2016-06-03, 15:50
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Jag ska inte bort eller så men är det orimligt att vilja ha totalt några dagars ledighet?

Du får ju 16 dagar ledigt. Lördag och söndag varje vecka. Räcker inte det? :-)
Citera
2016-06-03, 16:48
Medlem
Är det heltid? Isåfall kommer du va ledig två dagar i veckan. Är det ett "7-16"jobb är du ju ledig varje lördag - söndag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in