2016-06-03, 13:18
Medlem
Tja FB!

Visar sig att man ska slita på sig de gröna kläderna och åka ner till Eksjö som GB för sjukvårdssoldaterna. Någon som har erfarenhet om denna utbildning eller som jobbar på FM och ge ett hum om det är hiss eller diss? Någon som vet något om regementet i helhet, bra/dåligt? Börjar närma sig nu och det känns som att det kommer bli kul och jävligt givande!
Citera
2016-06-16, 03:57
Medlem
tuppruskarns avatar
Regementet i sig är rätt litet och trevligt, särskilt om du gillar att fika. Officerskåren är rätt blandad, finns allt ifrån störda stridspittar till gamla likgiltiga överviktiga gubbar.
Soldatkåren tycker jag inte utmärker sig åt vare sig det ena eller andra hållet, bara att de är jävligt kompetenta på sina uppgifter.

Utbildningen du ska på vet jag dock ingenting om.

Regementet är för övrigt det enda sevärda och intressanta i staden, tyvärr.

Återkom gärna efteråt!
Citera
2016-06-18, 23:20
Medlem
Sitter nu på luckan på Ing 2 och muckar på onsdag. bara att fråga så kan jag säkert svara. Men jag är iallafall jävligt nöjd med min utbildning. Mycket bra befäl, några enstaka mindre bra underofficerare, finns de flesta vapensystem att bli utbildad på och mycket fordon.
Citera
2016-06-19, 20:09
Medlem
Inryck 19 sep som motorredskapsförare på Ing 2
Någon som har vet något om befattningen?
Mer än det som står på mil.se "Kulorna slår i plåten på hjullastarens splitterskyddade hytt" osv
Citera
2016-06-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkyWankaren
Sitter nu på luckan på Ing 2 och muckar på onsdag. bara att fråga så kan jag säkert svara. Men jag är iallafall jävligt nöjd med min utbildning. Mycket bra befäl, några enstaka mindre bra underofficerare, finns de flesta vapensystem att bli utbildad på och mycket fordon.

Fan vad trevligt! Vilken utbildning är det du har gjort?
Citera
2016-06-30, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munzter
Inryck 19 sep som motorredskapsförare på Ing 2
Någon som har vet något om befattningen?
Mer än det som står på mil.se "Kulorna slår i plåten på hjullastarens splitterskyddade hytt" osv
Beror väl på din precisa befattning men du kan bli förare på ex en broläggningsbandvagn och fältarbetsmaskiner. Både ombyggda stridsvagnar och hjullastare. Lägga minor bryta minspärrar. Lägga broar genom mer handarbeten typ pontobroar. Närskydd alltså vanligt skytte fast säkert bättre på sprängtjänst etc.
Citera
2016-06-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Beror väl på din precisa befattning men du kan bli förare på ex en broläggningsbandvagn och fältarbetsmaskiner. Både ombyggda stridsvagnar och hjullastare. Lägga minor bryta minspärrar. Lägga broar genom mer handarbeten typ pontobroar. Närskydd alltså vanligt skytte fast säkert bättre på sprängtjänst etc.

Brobandvagn finns inte inom FM överhuvudtaget, (även om det är på g till Ingbat, men lär dröja några år innan de är förbandsatta och förare utbildas.) och varken de eller Ingbv körs av några som kallas motorredskapsförare. Han kommer köra hjullastare, bandschaktare, grävmaskin osv, troligtvis på maskin/brokomp eller mindre troligt köra hjullastare på hjulgående ingkomps maskinpluton.

För övrigt så finns det inga närskyddsförband inom Ingbat eller på regementet och våra "pontonbroar" läggs inte ut för hand. (för jag antar att du syftar på Däcksbro 200)

Det känns mest som att du hittar på och gissar?
Senast redigerad av Bandstarter 2016-06-30 kl. 23:46.
Citera
2016-07-01, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Brobandvagn finns inte inom FM överhuvudtaget, (även om det är på g till Ingbat, men lär dröja några år innan de är förbandsatta och förare utbildas.) och varken de eller Ingbv körs av några som kallas motorredskapsförare. Han kommer köra hjullastare, bandschaktare, grävmaskin osv, troligtvis på maskin/brokomp eller mindre troligt köra hjullastare på hjulgående ingkomps maskinpluton.

För övrigt så finns det inga närskyddsförband inom Ingbat eller på regementet och våra "pontonbroar" läggs inte ut för hand. (för jag antar att du syftar på Däcksbro 200)

Det känns mest som att du hittar på och gissar?
Jag hade uppfattat brobandvagn 120 hade kommit. I övrigt så försökte jag komma på vilka förmågor Ing2 har utöver att vara arméns mest eftersatta förband. Skulle kalla det att slå en däcksbro för "hand" även om jag var otydlig då det är en ganska stor skillnad mot en brobandvagn bro som läggs utan mer än just brobandvagnen.

I övrigt läste jag rubriken Rykten om ing2. Förutom att ni är är fattiga vilken kanske inte är det roligaste att säga om er så antog jag att ni kunde agera stormpionjär. Vilken är det närmaste erfarenhet jag har av FARB
Citera
2016-07-04, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Jag hade uppfattat brobandvagn 120 hade kommit. I övrigt så försökte jag komma på vilka förmågor Ing2 har utöver att vara arméns mest eftersatta förband. Skulle kalla det att slå en däcksbro för "hand" även om jag var otydlig då det är en ganska stor skillnad mot en brobandvagn bro som läggs utan mer än just brobandvagnen.

I övrigt läste jag rubriken Rykten om ing2. Förutom att ni är är fattiga vilken kanske inte är det roligaste att säga om er så antog jag att ni kunde agera stormpionjär. Vilken är det närmaste erfarenhet jag har av FARB

Utveckla.
Citera
2016-07-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munzter
Utveckla.
Har med att när freden kom efter kalla kriget skulle vi inte längre kunna kriga i brigad. Ing2 blev överflödiga och vi pratar att lägga anfallsbroar och lägga minspärrar. Förmågan att slå broar efterfrågades inte. IED personalen var det ända vettiga ing2 hade i den nya världen utan konflikter i stora pansarförband
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in