• 1
  • 2
2016-06-04, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Nr man ser som vanligt, med gonen, s tolkar vi det som att vi ser saker utanfr oss sjlva.
Nr man ser tankarna s r dom inom oss men r ur samma perspektiv som att se med gonen.

Vad r allt det hr?
Och hur?

Det hr r en riktigt djvla bra frga som hugger ett spett in i vr frstelse om vrlden. Jag har inget bra svar men vill ge en betraktelse ur mina "gon".

Nr ett barn har ftts och ppnat sina gon skapar barnet ordlsa koncept om verkligheten: en "hand", ett "leende", ett "brst". Koncepten existerar ordlsa i barnets hjrna och fr lngt senare namn. Fr att det hr ska fungera krvs kort-tids och lng-tids minne, och minnet mste vara visuellt snarare n verbalt.

Nr vi vuxit upp och absorberat sprk stter vi ord som etiketter p vra bilder; de kompletterar varandra. Ord kan representera abstraktioner vi inte kan se men nd frst. Omvnt kan jag se saker jag inte kan stta ord p. Vi har av evolutionen ftt frmgan att se. Den hr frmgan fregr sprket. Nr vi drmmer (tminstone gller det fr mig) ser jag bilder snarare n ord.

Det hr r mitt korttids och lngtids minne som manar fram exempel p hur verkligheten kan eventuellt vara baserat p tidigare erfarenheter.

Nr jag mediterar med slutna gon kan jag mana fram flera subtila minnen om syn, lukt, hrsel och knsel. Anledningen till det r att jag r ett dggdjur som tidigare endast haft mina sinnen till hjlp. Nu har jag mjligheten att betrakta mina minnen med slutna gon och d r det naturligt att de har ungefrligen samma egenskaper som de gjorde nr jag upplevde dem.

Hur ska jag annars kunna frst verkligheten.
Citera
2016-06-07, 14:29
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Nr en tanke frvandlas till ngot materiellt r vl nr man frst kan se tanken antar jag?

T.ex man har en tanke om att bygga ett hus, det r inte frst efter att huset r byggt som man kan se tanken manifesterad
Citera
2016-06-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Nr en tanke frvandlas till ngot materiellt r vl nr man frst kan se tanken antar jag?

T.ex man har en tanke om att bygga ett hus, det r inte frst efter att huset r byggt som man kan se tanken manifesterad
Tanken r alltid materiell. Tanken uppstr inte i ett vakuum utan som elektrokemiska tillstnd i dina neuroner. Ungefr som nr du stter in pengar p banken. De finns inte lngre i pappersform men vl som ettor och nollor i datorsystemen. Havererar datorsystemen s frsvinner ocks dina pengar, eller om din hjrna havererar s frsvinner dina tankar.
Citera
2016-06-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Tanken r alltid materiell. Tanken uppstr inte i ett vakuum utan som elektrokemiska tillstnd i dina neuroner. Ungefr som nr du stter in pengar p banken. De finns inte lngre i pappersform men vl som ettor och nollor i datorsystemen. Havererar datorsystemen s frsvinner ocks dina pengar, eller om din hjrna havererar s frsvinner dina tankar.

Och vad r drivkraften bakom dessa, om inte energi? Varp jag frgar: r energi ngot materiellt?
Citera
2016-06-07, 22:58
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Och vad r drivkraften bakom dessa, om inte energi? Varp jag frgar: r energi ngot materiellt?
Ja, relationen r vl E=mc?

Energi r vl ur mnga perspektiv det mest primitiva man knner till tror jag. Drivkraften bakom det r energi.

Fast med materiell kanske man menar synlig materia? Ja, det r vl frst d den blir materiell i s fall. Fast vi kan fortfarande mta den ven om vi inte kan se den
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-06-07 kl. 23:02.
Citera
2016-06-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ja, relationen r vl E=mc?

Energi r vl ur mnga perspektiv det mest primitiva man knner till tror jag. Drivkraften bakom det r energi.

Fast med materiell kanske man menar synlig materia? Ja, det r vl frst d den blir materiell i s fall. Fast vi kan fortfarande mta den ven om vi inte kan se den

Jag har inte en aning ang det dr med E=mc

Med materiell s menar jag iaf som du sger ngot som r synligt, ngot man kan ta p osv s jag tycker det ligger ngon sanning i det jag frst sa!

Jag tnker p materia p 2 stt, den man kan se och ta p och sdan man inte kan se och ta p. matter och "fine" matter
Citera
2016-06-08, 00:27
Medlem
Citat:

Du missfrstr WbZV. Han sger att alla mentala tillstnd har en fysisk representation i din hjrna. "Drivkraften" du frgare efter finns inte. Det finns ingen vind som sveper genom kosmos och slumpartat vljer ut just dig att f "medvetande", det r ingen extern energi.

Medvetande r en organisering av information till den grad att den blir "sjlvmedveten". Exakt hur det sker och fungerar vet vi inte nnu men kan p ganska skra grunder utesluta en "gud" eller "gudomlig energi". Det verkar rimligt att det r ett resultat av naturligt urval.

Det finns gott om bevis att en mnniskas mentala tillstnd ocks har en fysisk representation i hjrnans organisation. En av de mest eleganta r fre/efter hjrnskanningar av taxi chauffrer i London som genomgtt utbildningen kallad "the knowledge". De visar en klar frndring av hjrnstrukturen p de som klarat testet.

Dessa taxifrare har en extraordinr frmga att visualisera i sitt inre rutter de inte ens kt baserat p kunskap om rutter de faktiskt kt. Om du ngonsin har chansen att ka med en av dessa gentlemn en kvll i London (jag har) be ngon av dem om en sightseeingtur: Det knns som att ett geni hller i ratten. De vet inte bara alla vgar och adresser i London, utan ven alla barer, museer, hotell, parker, varuhus, historiska byggnader, broar, fretag, enkelriktade gator, bensinmackar, historiska personer (var de bodde och sen flyttade), landmrken, kyrkor, utsikter, genvgar, statyer, tidningskiosker, slott, offentliga byggnader ... och s vidare.

Inget av detta har att gra med "energi". Vi pratar om information som organiserats i en mnsklig hjrna. Visst, du kan argumentera att energi r lika med massa gnger ljushastigheten i kvadrat. Det r ett pstende p en mycket mer fundamental niv och den r sann. Men har inget att gra med det vi pratar om.

Och hr r det mest intressanta: De taxichauffrer som har "the knowledge" beskriver alla att de kan visualisera, med slutna gon, alla vgar i london. Om du inte tror mig s kolla p youtube fr att se dem gra det i praktiken.

Hr r en ny rapport om detta fenomen: https://www.youtube.com/watch?v=dBhgIa32asc

Editering, hr r en till: https://youtu.be/KI6r3HqCk1k

Skt om dig.
Senast redigerad av Proprioception 2016-06-08 kl. 00:44.
Citera
2016-06-08, 00:39
Medlem
Jag vill bara flika in att det gr utmrkt att skapa abstrakta tankar utan ngon synlig koppling till den externa vrlden frutom mrkret och ljuset i sig.
Det gr att mla helt fritt i tanken p premisserna att det r mrkt och ljust blandat.
Senast redigerad av ivanivan 2016-06-08 kl. 00:43.
Citera
2016-06-08, 01:08
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Nr man ser som vanligt, med gonen, s tolkar vi det som att vi ser saker utanfr oss sjlva.
Nr man ser tankarna s r dom inom oss men r ur samma perspektiv som att se med gonen.

Vad r allt det hr?
Och hur?
Hur ser en blind sina tankar d ?
Det var det frsta jag tnkte p.
Citera
2016-06-08, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Hur ser en blind sina tankar d ?
Det var det frsta jag tnkte p.

Har du slagit dig s hrt nn gng att det har blixtrat i huvudet?
Jag tror att alla sinnen gr att omvandla till frg faktiskt.
Ett tolkningsschema i frg.

Jag har sett videos p blinda som anvnder fladdermustekniken och
klickar fr att visualisera omgivningen.

Det tyder ju p att dom har nn typ av minne som dom kan "se" och agera efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in