2016-06-02, 13:46
Medlem
tarasuss avatar
Någon som vet vilken firma detta gäller, eller till och med vem mäklaren är?

"Mäklaren arbetade fram till helt nyligen på ett välkänt och seriöst branschföretag i kommunen. Men nu är mäklaren polisanmäld och kommer förmodligen att få sparken från jobbet.
– Den här personen kommer inte tillbaka hit. Jag har tagit tillbaka bilen, nycklarna och spärrat affärskontot, säger mäklarfirmans ägare."

http://www.st.nu/vasternorrland/sundsvall/maklare-i-sundsvall-polisanmald-misstanks-ha-lurat-pensionarer-pa-miljonvinst
Senast redigerad av tarasus 2016-06-02 kl. 13:48. Anledning: La till datum i rubriken
Citera
2016-06-02, 15:38
Medlem
Sdal14s avatar
Jag vet en mäklare norr om Göteborg som för ett par år sedan rekommenderade ett äldre par att sälja sin villa för ett underpris för att själva slippa betala så mycket vinstskatt till staten som argument.
Den nya ägaren har sålt huset sedan och gjort en vinst på över 2 miljoner SEK, efter vinstskatten betalat. Detta är ju inte samma sak men ett fall som jag kom att tänka på.

Men jag vet inte vem mäklaren är i Sundsvall som sagt
Citera
2016-06-02, 19:51
Medlem
Dr Avalanches avatar
Är ganska intresserad av vem detta är också. Är i funderingar på att byta boende, och vill helst inte lägga uppdraget på slika gynnare..
Citera
2016-06-02, 20:58
Medlem
SkepticalHippos avatar
Min uppmärksamma man sa "Jag tror jag vet vem det är, jag såg en annons om den försäljningen i gratistidningen"... och han verkar ha rätt.

Det är troligen Ch*nida Wickh*lm (* = a, o) som arbetade på M*klarhuset (* = ä).

Det som tyder på det:

Enligt tidningen som gällde 22-28 maj 2016 så köpte hon ett hus för just 2500000 kronor från ett par som är 84 och 87 år gamla.

Hon jobbar inte längre kvar på M*klarhuset, vet dock inte exakt när hon slutade:
http://www.maklarhuset.se/hitta-maklare/ch*nida%20wickh*lm (Byt ut stjärnorna i länken mot a och o)

Det finns heller ingen gammal annons på huset att finna. Enligt booli.se har de inte sett några tidigare försäljningar. Annons verkar alltså inte existera. Hur hittar mäklare hus som säljs utan att de annonserat och utan att de vänt sig till mäklare?
Citera
2016-06-02, 21:16
Medlem
Vedklyvens avatar
Åldringar är en attraktiv grupp när det gäller att sko sig.

Det är inte bara Telefonförsäljare o EU-migranter utan även Mäklare som känner sig attraherade.
Citera
2016-06-03, 08:25
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Hur hittar mäklare hus som säljs utan att de annonserat och utan att de vänt sig till mäklare?

De brukar gå omkring och lämna lappar i brevlådor. "Går du i tankar på att sälja, kontakta mig!". Hände mig hela tiden både när jag bodde i stockholm i bostadsrätt samt till mina föräldrars villa.

Blir en totalt skrupellös mäklare uppringd av en dement 90-åring utan arvingar och koll är det lätt hänt att räkna ut vad som kan inträffa.
Citera
2016-06-03, 09:25
Medlem
http://www.st.nu/slakt-o-vanner/fira-o-uppmarksamma/chanida-wickholm-30-ar
Citera
2016-06-03, 19:26
Medlem
autismus-maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
De brukar gå omkring och lämna lappar i brevlådor. "Går du i tankar på att sälja, kontakta mig!". Hände mig hela tiden både när jag bodde i stockholm i bostadsrätt samt till mina föräldrars villa.

Blir en totalt skrupellös mäklare uppringd av en dement 90-åring utan arvingar och koll är det lätt hänt att räkna ut vad som kan inträffa.
Krävs inte att det rör sig om en dement 90åring. Mäklare är riktigt luriga typer som tjänar på tok för mycket. Man kan spekulera i vilken roll mäklarna spelar i Stockholms bostadspriser...
Senast redigerad av autismus-maximus 2016-06-03 kl. 19:27. Anledning: ordet "tjänar" hade tydligen uteblivit
Citera
2016-06-03, 22:35
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie

Jojo, jag förstår, men nu menar jag inte riktigt så. Jag menar att det inte finns så många andra anledningar att en mäklare får reda på att en fastighet, som inte annonserats ut på annat sätt, ska säljas än att de som äger den vill att mäklaren ska mäkla. Jag ser det alltså som ytterligare bevis på att det är hon som jag namnger, åtminstone såvida hon inte är släkt till dem.
Citera
2016-06-03, 22:39
Medlem
Adressen är TROLIGEN bl*mesv*gen 11, å samt ä.
Infon stod i senaste Sundsvalls nyheter
Citera
2016-06-04, 08:55
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jojo, jag förstår, men nu menar jag inte riktigt så. Jag menar att det inte finns så många andra anledningar att en mäklare får reda på att en fastighet, som inte annonserats ut på annat sätt, ska säljas än att de som äger den vill att mäklaren ska mäkla. Jag ser det alltså som ytterligare bevis på att det är hon som jag namnger, åtminstone såvida hon inte är släkt till dem.

Om man läser här:

http://www.st.nu/vasternorrland/sundsvall/forsvarar-husmaklaren-som-anklagas-for-att-ha-lurat-pensionarer-inga-brott-har-begatts

...verkar det som det äldre paret kände mäklaren och ville sälja just till henne. Hon gav ett bud som de accepterade. Huset var förmodligen i bedrövligt skick och därav det lägre marknadspriset. Sedan upptäcktes detta av en god man som ställde till ett jävla liv, kanske då han själv hade sett fram emot att kunna göra en bra affär på huset? "Goda män" är ett jävla släkte för sig, det har jag själv sett när jag jobbat på bank.

Mäklarens chef, som förmodligen själv har en del skit i bagaget (han är ju ändå mäklare) svartmålar snabbt och överdrivet aggressivt mäklaren när detta uppdagas och distanserar sig omedelbart från denne, samtidigt som dokumentförstöraren går varm i arkivet.

Hade anmälan aldrig gjorts hade chefen förmodligen gratulerat mäklaren till en bra "privataffär" och rekommenderat sin kusins inredningsfirma som inte är så noga med pappersfakturor.

Många obesvarade frågor här.
Senast redigerad av mrtowlie 2016-06-04 kl. 09:09.
Citera
2016-06-04, 17:05
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husqvarnan
Adressen är TROLIGEN bl*mesv*gen 11, å samt ä.
Infon stod i senaste Sundsvalls nyheter

Stämmer adressen, så ger det en bild av en vit mexitegelvilla med garage, samt gångavstånd till en av Sundsvalls större arbetsplatser - Sjukhuset. Bra läge och fin utsida på huset i alla fall.

Lite utpekande förnamn på mäklaren som nämns här i tråden, vill hon stanna i Sundsvall så bör hon nog byta förnamn, annars kan det nog bli svårt med nytt jobb. Att blåsa dementa är inte så populärt bland folk i gemen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in