2016-06-01, 22:14
Medlem
Hej,

tar sertralin+buspiron mot ångest. Tar sertralin varje dag, men det känns som att buspironet avtar i effekt om jag tar det varje dag. Har provat mig fram till att ta buspiron en dag, sedan uppehåll i ca 3 dagar och sedan ta den igen. På detta sätt känner jag av buspiron nästan varje gång, och ibland blir det liten förbättring och nån gång har det blivit stor förbättring. Känns som det borde finnas en logisk förklaring till att det ibland blir förbättring och ibland inte. Hade varit ytterst tacksam ifall någon kunnig kunde diskutera det här?

mvh
Citera
2016-06-02, 08:30
Medlem
jannestungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelsten1
Hej,

tar sertralin+buspiron mot ångest. Tar sertralin varje dag, men det känns som att buspironet avtar i effekt om jag tar det varje dag. Har provat mig fram till att ta buspiron en dag, sedan uppehåll i ca 3 dagar och sedan ta den igen. På detta sätt känner jag av buspiron nästan varje gång, och ibland blir det liten förbättring och nån gång har det blivit stor förbättring. Känns som det borde finnas en logisk förklaring till att det ibland blir förbättring och ibland inte. Hade varit ytterst tacksam ifall någon kunnig kunde diskutera det här?

mvh
Buspiron är "trubbig" farmaka och skrivs ut till lite allt möjligt: ångest, sömnproblem, overklighetskänslor etc. Mitt råd är att du tar den innan du ska sova, nätter innan du vet att du kan bli extra orolig.
Citera
2016-06-02, 08:54
Medlem
Fiskfjolls avatar
Jag stod på buspiron, men liksom du så försvann effekten.
Citera
2016-06-02, 09:02
Medlem
jannestungas avatar
Buspiron skrivs lite "fult" ut som ångestdämpande att ta vid behov, men det är egentligen ännu ett antidepressivt medel som skall tas dagligen, över tid, för att ge effekt. Liksom Atarax och andra läkemedel förlitar man sig i hög grad på placebo-effekten, att ha en tablett att ta till när man blir ångestriden...
Citera
2016-06-02, 12:00
Medlem
Tror ni en psykiatriker kan mycket om ämnet? Känns knappast som en allmänläkare vet.
Citera
2016-06-02, 13:25
Medlem
jannestungas avatar
Citat:
Tror ni en psykiatriker kan mycket om ämnet? Känns knappast som en allmänläkare vet.
Ja, det är psykiatrikern som ska kunna ämnet.
Citera
2016-06-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannestunga
Ja, det är psykiatrikern som ska kunna ämnet.

De psykiatriker jag har haft kontakt med tycker att buspirone är mest placebo. Att endast få får önskvärd effekt, om någon effekt alls. Men den kan funka bra för att tackla de sexuella biverkningarna med SSRI prepparaten.

Hälsningar
Citera
2016-06-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HpQ
De psykiatriker jag har haft kontakt med tycker att buspirone är mest placebo. Att endast få får önskvärd effekt, om någon effekt alls. Men den kan funka bra för att tackla de sexuella biverkningarna med SSRI prepparaten.

Hälsningar
Fast jag menar effekten av ssri+buspiron, inte enbart buspiron. Tror verkligen inte det bara är placebo på mig, "känner av den" nästan varje gång jag tar den.
Citera
2016-06-02, 19:08
Medlem
Citat:
Fast jag menar effekten av ssri+buspiron, inte enbart buspiron. Tror verkligen inte det bara är placebo på mig, "känner av den" nästan varje gång jag tar den.

Buspirone utan tillägg tar vanligen flera veckor efter intag att ge effekt. Möjligen boostar den upp effekten av ssri. Men den Är absolut ingen vid behovs medicin.

Så kanske där ligger förklaringen. Hur stor dos sertralin tar du? Det är möjligt att samma effekt nås utan buspirone efter en dos höjning.
Citera
2016-06-02, 19:37
Medlem
Sweeper80s avatar
Det kan vara värt att titta på Brintellix, om SSRI+buspiron intresserar en.
Citera
2016-08-23, 15:26
Medlem
själv testade jag på Buspiron första gången idag har sedan innan ett relativt grovt blandmissbruk av lite av allt men varit ren i 2-3 månader, är på behandlingshem nu. testade att äta 10mg och sedan snorta en krossad 10mg, blev grovt förvånad av effekten av att snorta denna tablett, blev lätt i huvudet, lite euforisk och yrsel, men annars välmående, blev lite svettig och fick snabbare hjärtslag, kan säga att nästa tab blir smittad igen!
Citera
2016-08-23, 15:26
Medlem
snortad*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här