• 1
  • 2
2016-06-02, 10:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idge
Fast när det kommer till allmännyttan's bostadsbolag (Familjebostäder, Svenska Bostäder och Stockholmshem) så är den interna kön till för alla 3 bostadsbolagen. Dvs du byter fritt emellan bostadsbolagen, en och samma kö för 3 fastighetsbolag. Så frågan är berättigad.
Det kan jag köpa. Men då är det ändå en intern kö där fler bolag samarbetar.
Intern kö handlar om att de som redan har får förtur. Svårare än så är det inte.
Citera
2019-10-23, 17:25
Medlem
Bumpar lite.
Vet någon hur det är med kötiderna i den interna kön?
Citera
2019-10-23, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Bumpar lite.
Vet någon hur det är med kötiderna i den interna kön?

Det senaste jag hörde ang detta (bor dock inte själv i allmännyttan) är att färre och färre lägenheter troligtvis kommer att erbjudas internt då bland annat Svenska Bostäder har kraftigt eftersatta hus och behöver genomföra renoveringar vilket betyder att de behöver hundratals lediga lägenheter att omfördela redan boende till. Framtida utbud beror ju också lite på hur många som nappar på erbjudandet att köpa sina lyor - de har året ut på sig om jag har förstått det rätt (att anmäla intresse).

Om jag finge spekulera skulle jag säga som ovan talare, att det är väldigt svårt att göra bostadskarriär i en oerhört kraftigt bantad och åldrande allmännytta. Med det sagt kan man ju också ha tur; men något i Gamla Stan, på Djurgården eller Östermalm kommer man troligtvis inte få där heller inom sin livstid (35 år har de som stått längst i den externa kön på de objekt som ligger ute just nu). En tvåa i angenämare närförort bör du dock kunna få efter några år.

[EDIT] Ett bättre alternativ för att göra någon form av bostadskarriär är kanske att försöka hugga något av de objekt som ligger ute just nu som tillhör de delar som blivit erbjudna att köpa. Man kan gissa att de objekt som är uppsagda är sådana där majoriteten av de boende vill ombilda, och där man själv vill fortsätta att hyra av allmännyttan och därmed har bytt internt. Det är en gissning, men verkar rimligt.
Senast redigerad av Akademian 2019-10-23 kl. 23:33.
Citera
2019-10-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det senaste jag hörde ang detta (bor dock inte själv i allmännyttan) är att färre och färre lägenheter troligtvis kommer att erbjudas internt då bland annat Svenska Bostäder har kraftigt eftersatta hus och behöver genomföra renoveringar vilket betyder att de behöver hundratals lediga lägenheter att omfördela redan boende till. Framtida utbud beror ju också lite på hur många som nappar på erbjudandet att köpa sina lyor - de har året ut på sig om jag har förstått det rätt (att anmäla intresse).

Om jag finge spekulera skulle jag säga som ovan talare, att det är väldigt svårt att göra bostadskarriär i en oerhört kraftigt bantad och åldrande allmännytta. Med det sagt kan man ju också ha tur; men något i Gamla Stan, på Djurgården eller Östermalm kommer man troligtvis inte få där heller inom sin livstid (35 år har de som stått längst i den externa kön på de objekt som ligger ute just nu). En tvåa i angenämare närförort bör du dock kunna få efter några år.

[EDIT] Ett bättre alternativ för att göra någon form av bostadskarriär är kanske att försöka hugga något av de objekt som ligger ute just nu som tillhör de delar som blivit erbjudna att köpa. Man kan gissa att de objekt som är uppsagda är sådana där majoriteten av de boende vill ombilda, och där man själv vill fortsätta att hyra av allmännyttan och därmed har bytt internt. Det är en gissning, men verkar rimligt.
Har varit med om en ombildning i innerstan och gjorde en bra slant, lägenheten där jag bor nu har ökat med 50-70%, tror inte att jag orkar med en spekulation till.
Får jag en nu så bor jag nog kvar men jag undrar om det är bättre att bo i allmännyttan än en mindre värd p.g.a deras interna kö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in