2016-06-03, 22:36
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Jag tycker vi borde göra det bästa av situationen och ge TS konstruktiva råd när det gäller hans schizofreni.

TS, nu är det svårt att veta hur pass grav din schizofreni är, så jag hoppas du inte misstolkar detta att jag bagatelliserar din åkomma. För det gör jag inte, utan försöker ge konstruktiva råd.

Är du socialt isolerad ? Har du familj som kan stödja och förstå dig ? Hur är ditt sociala nätverk ?

Medicinering hjälper till en viss del, men det är mycket viktigt att du träffar människor.. Det är en stor del av att läka ifrån schizofreni.

Sedan kanske mindfulness är något för dig ? Bara observera rösterna och lära dig att inte reagera på dem ? Slipper du att hela HPA-cykeln med ångest aktiveras.

Går du i KBT ? Tar du någon medicin för att förbättra kognitionen (vissa mediciner för schizofreni kan nedsätta den och göra att man inte kan tänka mer rationellt).

Hur ser ditt mönster ut för olika kosttillskott ? Tar du några kosttillskott som kan mitigera effekterna av din åkomma ? Vissa, typer, höga doser av omega 3 har visat sig bra för att förbättra kognitionen (DHA i höga doser).
Citera
2016-06-04, 09:11
Medlem
Isolerad ibland. Känner mig isolerad och drar mig undan familjen. Ska börja träffa kbt psykolog nästa vecka. Äter en multivitamin. Har svårt att tänka. Men det är bättre än innan jag fick Abilify. Innen var jag som en robot. Har varit på mindfulnesstäning men jag kommer inte till ro. Speciellt om jag blur stressad, då slutar hjärnan fungera och jag isolerar mig. Sen går jag och lägger mig och väntar tills det gått över.
Citera
2016-06-04, 09:45
Medlem
jannestungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose
Isolerad ibland. Känner mig isolerad och drar mig undan familjen. Ska börja träffa kbt psykolog nästa vecka. Äter en multivitamin. Har svårt att tänka. Men det är bättre än innan jag fick Abilify. Innen var jag som en robot. Har varit på mindfulnesstäning men jag kommer inte till ro. Speciellt om jag blur stressad, då slutar hjärnan fungera och jag isolerar mig. Sen går jag och lägger mig och väntar tills det gått över.
Tyvärr är det ofta just avsaknaden av stimuli som triggar igång huvudet att skapa egna. Bara en så "enkel" sak som en promenad varje dag kan vara till stor hjälp.
Citera
2016-06-05, 08:33
Medlem
Citat:
Vad kan vara orsaken till röster? Jag avslöjade för psykdoktorn att jag har befallande röster. Jag har pratat mycket sparsamt om mina röster med vården. Men jag var döless på dem så jag avslöjade dem. Nu jagar psykologen mig. Jag är inte deprimerad. De säger jag har schizofreni. Jag tror inte på det. Vad finns det mer än schizofreni och psykotisk depression som hör röster? Jag är definitivt inte bipolär. Har gjort screening för det och jag är inte manisk någon gång. Kom inte dragandes med shamaner och sånt. Det tror jag bara på när jag är psykotisk. Har hög dos neuroleptika men det biter inte på rösterna. Då måste det ju va nåt annat?

När jag sover dåligt brukar jag höra röster och inbilla mig att jag ser saker som inte finns, brukar även känna mig förföljd.
Iof är jag Bipolär (2) det kan spela in.

Hur är det med din sömn?

Mvh.
Citera
2016-06-05, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannestunga
Tyvärr är det ofta just avsaknaden av stimuli som triggar igång huvudet att skapa egna. Bara en så "enkel" sak som en promenad varje dag kan vara till stor hjälp.

Kan bara hålla med! en promenad, gå på gymmet, ta en fika på stan osv. är väldigt stimulerande för psyket.

Mvh.
Citera
2016-06-05, 09:56
Medlem
Sömnen pendlar från att sova bra till att vara vaken i två dygn. Väldigt hattigt. Ska träffa kbt-psykolog nästa vecka som ska räta ut min hjärna. Det måste finnas ett sätt att bli av med rösterna. Igår kväll var en riktigt jobbig kväll.
Citera
2016-06-05, 10:03
Medlem
jannestungas avatar
Citat:
Sömnen pendlar från att sova bra till att vara vaken i två dygn. Väldigt hattigt. Ska träffa kbt-psykolog nästa vecka som ska räta ut min hjärna. Det måste finnas ett sätt att bli av med rösterna. Igår kväll var en riktigt jobbig kväll.
Bra inställning! Klart de kommer försvinna på sikt. Kämpa på så håller jag tummarna.
Citera
2016-06-06, 09:32
Medlem
Citat:

Jag lider med dig.

Men kämpa på!!

Mvh.
Citera
2016-06-08, 13:51
Medlem
Jag är själv schitzofren och det är inte ovanligt att man inte accepterar sin diagnos. Jag accepterade den inte och vägrade att medicineras till en början. Idag är jag rätt bekväm i min sjukdom. Den betyder att jag kan sjukskriva mig i princip närsomhelst.

Nu är jag dock en arbetssam människa så jag väljer att låta bli även om mina röster blir värre i en period.

Jag hör mest snälla röster numera. Det började väldigt elakt. Är dina röster befallande, säger de åt dig att göra något så kallas det imperativ.

Smärtorna man kan få som försvinner av sig själv kallas psykosomatiska. De sitter i huvudet kan man beskriva det som.

Om du verkligen inte tror på att du är schitzofren ska du kanske söka dig till dianetikens lära. Det är en livsåskådning med många intressanta teorier. Väldigt bra för att lära känna sig själv och förstå samband som är vanliga inom schitzofreni.

Det finns t.ex. "operating thetans", som kan hoppa in i andra människor och på så vis vara en människas röster, om jag förstått det rätt.
Citera
2016-06-08, 14:03
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:

Det är ett tecken på att du måste höja din medicinering.

Prova en tilläggsdos för natten av te x Olanzapin (cyprexa) - det hjälper många mot just det här problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
Jag är själv schitzofren och det är inte ovanligt att man inte accepterar sin diagnos. Jag accepterade den inte och vägrade att medicineras till en början. Idag är jag rätt bekväm i min sjukdom. Den betyder att jag kan sjukskriva mig i princip närsomhelst.

Nu är jag dock en arbetssam människa så jag väljer att låta bli även om mina röster blir värre i en period.

Jag hör mest snälla röster numera. Det började väldigt elakt. Är dina röster befallande, säger de åt dig att göra något så kallas det imperativ.

Smärtorna man kan få som försvinner av sig själv kallas psykosomatiska. De sitter i huvudet kan man beskriva det som.

Om du verkligen inte tror på att du är schitzofren ska du kanske söka dig till dianetikens lära. Det är en livsåskådning med många intressanta teorier. Väldigt bra för att lära känna sig själv och förstå samband som är vanliga inom schitzofreni.

Det finns t.ex. "operating thetans", som kan hoppa in i andra människor och på så vis vara en människas röster, om jag förstått det rätt.

Kul att dina röster är trevligare nu för tiden - det är ju en stor vinst i processen att få tillbaka livsglädjen. : )

Just hur man upplever rösterna och synerna är något som beteendemodifikation som KBT och DBT kan hjälpa till med - vissa studier har intressant nog visat att depressionen och ångesten som schizofreni ofta medföljs av faktiskt kan vara kulturella - i natursamhällen som i afrika så upplever inte schizofrena sina röster o syner som onda alls, utan tvärtom så försöker dom hjälpa och boosta en - skulle då bero på att dom inte blir isolerade på samma sätt utan är en del av stammen som schamaner o dylikt - man tror ju även på välvilliga andar och förfäder i dessa kulturer - så att någon pratar med osynliga upplevs inte lika negativt av omgivningen.

DOCK...!

Föreslå absolut inget om dianetik eller annat scientologiskt trams! Det är farliga irrläror där dom som lär ut dom bara är intresserade av att lura folk på pengar.

Dom flesta ideerna är för övrigt snodda av L. Ron Hubbard från andra, bättre sci-fi -författare! Några av mina favoriter dessutom! >: [

Ska du föreslå lite sånt trams så föreslå hellre Serier av Stan Lee Jack Kirby, Moebius och böcker av Edgar Rice Burroughs, Doc Smith och Isaac Asimov.
Senast redigerad av Ninjor1987 2016-06-08 kl. 14:26.
Citera
2016-06-09, 10:45
Medlem
Har redan två mediciner. Höjde Quetiapin tillnatten och sov bättre. Sänkte den i förrigår och vaknade efter 4 timmar inatt. Kanske behöver den högre dosen då. Trodde Quetiapin var mer sövande ju lägre dosen är.
Citera
2016-06-10, 12:06
Medlem
Citat:
Vad kan vara orsaken till röster? Jag avslöjade för psykdoktorn att jag har befallande röster. Jag har pratat mycket sparsamt om mina röster med vården. Men jag var döless på dem så jag avslöjade dem. Nu jagar psykologen mig. Jag är inte deprimerad. De säger jag har schizofreni. Jag tror inte på det. Vad finns det mer än schizofreni och psykotisk depression som hör röster? Jag är definitivt inte bipolär. Har gjort screening för det och jag är inte manisk någon gång. Kom inte dragandes med shamaner och sånt. Det tror jag bara på när jag är psykotisk. Har hög dos neuroleptika men det biter inte på rösterna. Då måste det ju va nåt annat?
Nej, det är nog inget annat även om 30% av befolkningen hör röster så beskriver du ju symtom som tagna ur en schizofrenidiagnos. Och det är ju en del som man hoppas få lindring av medicinen för.
Du kan behöva en annan medicin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in