2016-05-31, 13:07
Medlem
Hej!

Jag och min sambo har köpt en bostadsrätt.

Hur hade ni lagt upp lånet i dagens läge?

50% bundet på 1 år och 50% rörligt på 3 månader? ev längre bindningstid?

100% rörligt 3 månader?

fått 1,59% ränta hos SBAB , på 3 mån rörligt och 1 år bundet. ( 0,10% rabatt ) annars 1,69%

Swedbank : kan vi får ner det till 1,30 % rörligt på 3 mån. Men kräver att vi blir helkunder. Är verkligen storbankerna så bra för att dom erbjuder lägre ränta eller får man sota för det i nån annan ände sen?

lånesumma strax över 2 miljoner.

överväger att ta SBAB , skriv gärna för och nackdelar mot en storbank som swedbank SEB tex

tack på förhand.
Citera
2016-05-31, 13:32
Medlem
Shrink in spes avatar
Jag skulle säga att om ni klarar av svängningar (höjningar) gällande räntan, så tjänar ni troligen på att ha räntan obunden då bankerna såklart vill ha betalt för den "säkerhet" de ger dig genom att binda räntan.
Har ni stora marginaler så ha rörlig ränta, om det skulle vara förödande för er om räntan gick över 4-5% så bör ni kanske fundera på att binda räntan.

Vi har valt att bara ha rörlig, men vi har också räknat på att vi klarar en ränta på 10% om allt skiter sig (även om det kommer bli nudlar för hela slanten då).

Vad gäller banker tänker jag att ni kan spela ut dem mot varandra. Ring till SBAB och säg vad Swedbank erbjuder och fråga om de vill matcha det. Var otrogen om du tjänar på det. =)
Citera
2016-06-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Jag skulle säga att om ni klarar av svängningar (höjningar) gällande räntan, så tjänar ni troligen på att ha räntan obunden då bankerna såklart vill ha betalt för den "säkerhet" de ger dig genom att binda räntan.
Har ni stora marginaler så ha rörlig ränta, om det skulle vara förödande för er om räntan gick över 4-5% så bör ni kanske fundera på att binda räntan.

Vi har valt att bara ha rörlig, men vi har också räknat på att vi klarar en ränta på 10% om allt skiter sig (även om det kommer bli nudlar för hela slanten då).

Vad gäller banker tänker jag att ni kan spela ut dem mot varandra. Ring till SBAB och säg vad Swedbank erbjuder och fråga om de vill matcha det. Var otrogen om du tjänar på det. =)

Tack för bra svar! Där finns utrymme för svängningar , men frågan är ju när dom kommer , kommer det höjningar av räntan så känns det som att det kommer lite åt gången isf, man vill ju inte låsa upp sig för länge heller då kanske räntan står still ett bra tag till med tanke på vilken boendesituation vi har i detta landet. Någon annan som har några förslag också så motages dom gärna.

mvh
Citera
2016-06-01, 11:06
Medlem
OldMKenseys avatar
Binda på 1 år är meningslöst då räntan inte lär gå upp nämnvärt på kort sikt. Enda vitsen blir om ni binder på 3+ år. Jag hade inte bundit på mindre än 5 år, helst 10.
Citera
2016-06-01, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Binda på 1 år är meningslöst då räntan inte lär gå upp nämnvärt på kort sikt. Enda vitsen blir om ni binder på 3+ år. Jag hade inte bundit på mindre än 5 år, helst 10.

ok, känns som man då kan köra på rörligt och följa marknaden , när man ser att det börjar höjas lite smått så blir det dags att binda.

Men ni som har lån hos SEB , SWEDBANK , nordea mfl , vad har ni fått göra för att få ränta runt 1,3 %? , i början när man tecknar lånen kanske det inte krävs så mkt , men när det är dags att förhandla om , har ni fått flytta tjänstepension mm till banken då ? startat fondsparande för att få behålla er låga ränta? och när man väl flyttat allt man kan till dom , då har man ju inte så mkt att förhandla med.

Så är storbankerna ett klokt val och lönsamt i längden?.

Enda gången jag inte känt det som att jag pratat med en typisk "bilförsäljare" är när jag pratat med SBAB.
Citera
2016-06-01, 21:51
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles82
ok, känns som man då kan köra på rörligt och följa marknaden , när man ser att det börjar höjas lite smått så blir det dags att binda.

Men ni som har lån hos SEB , SWEDBANK , nordea mfl , vad har ni fått göra för att få ränta runt 1,3 %? , i början när man tecknar lånen kanske det inte krävs så mkt , men när det är dags att förhandla om , har ni fått flytta tjänstepension mm till banken då ? startat fondsparande för att få behålla er låga ränta? och när man väl flyttat allt man kan till dom , då har man ju inte så mkt att förhandla med.

Så är storbankerna ett klokt val och lönsamt i längden?.

Enda gången jag inte känt det som att jag pratat med en typisk "bilförsäljare" är när jag pratat med SBAB.

Rörligt är även bra att ha om ni vill ha möjligheten att snabbt byta bostad. Vill du lösa ut ett lån i förtid som är bundet blir du tvungen att betala räntekompensation till banken för deras "uteblivna" framtida ränteintäkter.
Citera
2016-06-02, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Rörligt är även bra att ha om ni vill ha möjligheten att snabbt byta bostad. Vill du lösa ut ett lån i förtid som är bundet blir du tvungen att betala räntekompensation till banken för deras "uteblivna" framtida ränteintäkter.

Byta bostad ska vi förhoppningsvis inte göra. Så Rörligt är att rekommendera i dagens läge? då utrymme i budgeten finns. Men ingen har svarat på frågorna som jag hade om era erfarenheter av dom stora aktörerna som kan ge rabatter på räntan från nästan 2,00% till runt 1,20 eller tom lägre , vad är haken? pensionsparande? fondsparande? tjänstepension? , försäkringar? , storbankernas höga avgifter i fondsparande har jag näml fått min del av igenom åren. så fyll på nu , ska göra vårt val nästa vecka tänkte vi
Citera
2016-06-05, 15:22
Medlem
Inga fler förslag?? Ta fram spåkulan flashback 😊 , lutar det åt att den rörliga går upp eller ska man binda på 2 år?

Mvh
Citera
2016-06-05, 20:42
Medlem
Har inte banken angett vad de menar med "helkund"?
Säg att ni inte har tjänstepension, och tacka nej till fondspar, dessa kostar mer än du tjänar på rabatten.
Citera
2016-06-05, 21:51
Medlem
Har SBAB idag efter att de tagit tillbaka lånedelen från BättreBolån. Har cirka 2,3 miljoner i lån och ska betala tillbaka en del efter aktieaffärer. Eftersom det blev deras listränta på 1,69 när lånen flyttades över ville jag förhandla ner det. Fick svaret att bästa räntan, 1,44, får du om du har lån över 2,5 miljoner med en belåningsgrad på under 65%. Det går inte att boka tid med en "bankman" utan du hänvisas till deras kundtjänst som ofta har långväntetid. Jag fick beskedet att jag kunde få 0,03% i ränterabatt om jag skulle betala av till 1,2 miljoner i lån med en belåningsgrad på under 40%. Damen i telefon lät uppriktigt förvånad när jag sa att jag skulle höra med andra banker. Många av mina vänner ligger på cirka 1,45% med hög belåningsgrad och har då Nordea.

Jag är kort sagt inte nöjd med SBAB. Jag kan tycka det är en viss charm i ett bokat besök hos en bank men kan slopa det om priset är bättre men för att vara en distansbank är SBAB riktigt usla.
Citera
2016-06-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Har inte banken angett vad de menar med "helkund"?
Säg att ni inte har tjänstepension, och tacka nej till fondspar, dessa kostar mer än du tjänar på rabatten.

Jo det har dom gjort , lönekonto sparkonto , till och börja med. Tänker väl mer på vad dom vill ha för att man ska få behålla sin rabatt i längden.

Det blir nog iaf SBAB

rörligt 1,59 % med rabatt på 0.1

eller bundet 2 år ,första året 1,62% och andra 1,72 % och sen ta en ny förhandling med SEB efter 2 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in