Citat:
Ursprungligen postat av
FullMetallJacka
Jag tackar för detta inlägg, mycket informativt!
Tyvärr har jag inte många äldre släktingar som jag har någon bra kontakt med, mina farföräldrar gick bort för länge sedan, min morfar är 94 och bor i lägenhet ensam 8 mil bort och mormor har bott på demensboende det senaste året i samma stad. Jag har ändå inte någon särskilt bra kontakt med släktingar i allmänhet, de har alltid bott långt borta och jag har alltid varit lite tillbakadragen så jag har aldrig blivit särskilt tajt med mina kusiner och farbröder och mostrar och dylikt. Jag har nästan bara kontakt med mina föräldrar, systrar, svågrar och systerbarn i dagsläget.
Tillägg till det där inlägget du svarade på: Varje gång du tar lånelöfte hos en bank så tar de en kreditupplysning. Att ha många kreditupplysningar är en varningsflagga hos många banker, ett tecken på att du kanske försöker ta samma lån flera gånger och sen sticka med pengarna eller något. Du ska därför EJ ta lånelöfte hos alla banker, utan bara en eller två, för att hålla nere antalet kreditupplysningar.
Lånelöftet säger nämligen bara att du högst sannolikt får låna, det säger inte vilken ränta du får eller att du faktiskt verkligen får låna (så namnet "löfte" är missvisande). Lånelöftet är heller inte något löfte från dig att faktiskt låna av den bank som gett dig lånelöftet.
När du väl har tecknat ett köpeavtal, först då går du till massor av banker och börjar förhandla ränta eftersom du då har konkreta siffror på hela affären inklusive tillträdesdatum. Det ska du kunna göra utan att de tar kreditupplysning genom att hänvisa till det lånelöfte du redan har från konkurrenten, du förhandlar med dem mot löfte om att de givetvis får göra en kreditupplysning om du väljer just dem.
Inför ränteförhandlingen, börja med att gå in på tex skandiabanken.se och räkna ut deras ränta genom att dra i reglagen på hemsidan. Du ska inte ha högre ränta än så hos storbanken, för då tar du ju skandiabanken istället snabbt och lätt. (Eller sbab eller vilken nätbank som nu har lägst ränta.) Likaså ska du inte heller ha högre ränta än snitträntan i banken.