• 4
  • 5
2016-06-01, 13:55
Medlem
RostigHinks avatar
Jo en sak att tillägga, se till att tomten antingen är friköpt eller ägs av samfälligheten on huset ingår i en sådan.

Tomträtt och arrende förutom samfällighet är av ondo.
Citera
2016-06-01, 15:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Inte nödvändigtvis. För många vore det rena drömmen att inte ha grannar och affärer och skolor nära. Det finns massvis med olika parametrar som gör ett hus attraktivt. Gå in på Hemnet och kolla budgivningen på många hus som ligger avskilt. Ett avskilt läge hålls inte sällan fram när man säljer ett hus. Avskilt läge lägger för många till en extra dimension av självständighet och frihet för många som kommer med hus.

Visst har du en poäng i det. Jag menar bara att det som jag betraktar som den tryggaste "investeringen" om han inte tänkt att bo där över lång tid är att köpa något som så många som möjligt kan täckas vara intresserade av.

Ett 60-70-80-90 tals hus i lugnt villaområde där man inte behöver byta tak, fasad, fönster, stammar, dränera om etc samt "nära" till skola och matbutik samt annan service torde vara ett hyfsat säkert köp.

Men jag håller med dig att ett hus ute på landet med x antal hektar, möjlighet att vara självförsörjande med grönskar etc samt kanske jakt lockar nog allt fler. Ute på landet är man å ena sidan sårbar om man är svag å andra sidan kanske grannsamverkan fungerar bättre än att ringa polis som kanske ändå inte kommer.
Citera
2016-06-01, 21:11
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonrak
Vi leker med tanken att du ska köpa en fastighet som kostar 400 000 kr.
Du kommer att få låna 85 % av det priset och resten får du betala själv i kontantinsats, för du vill inte ta topplån, kom ihåg det. Sedan kommer du att betala en engångssumma för lagfarten (bevis att du äger fastigheten) på 1.5% på priset plus en avgift på 825 kr. Därefter tillkommer avgiften för pantbrev på 2% av pantbrevets belopp plus en avgift på 375 kr.

Sätt dig ner och gör en budget där du räknar på hur mycket du kan spara under hur lång tid. Då får du en bild av hur lång tid det kan tänkas ta. (Kontantinsats och en buffert är ett måste). Eftersom du bor hemma så borde du välja ett bra tillfälle att prata med dina föräldrar om att du planerar att spara ihop pengar till en egen fastighet, de kommer med största sannolikhet att vara positiva, och har säkert egna erfarenheter som de kan dela med sig av. (Se till att vara påläst om kostnader/skötsel/liknande som en fastighet kräver).

Om du bor hemma och tjänar 20 000 efter skatt så kan du utan problem spara ihop både kontantinsats och buffert på ett år, utan att behöva leva överdrivet snålt. Gå in för det och kör på, det kommer att gå bra om du bara bestämmer dig. Räntan är låg för tillfället men kommer såklart att stiga i framtiden, fram tills dess så kan du amortera en större summa varje månad och således vara skuldfri väldigt snabbt då du bor ensam. Samtidigt så är ditt lån, i förhållande till mer vanliga lån, så pass lågt att du inte påverkas så mycket av en räntehöjning. Om räntan skulle höjas till 5%+ så kan du fortfarande sitta lugnt i båten och klara dig bra på din lön, jämfört med personerna som redan nu betalar 10 000 i lånekostnader/månad för sin lilla lägenhet...

Se dock till att söka lånelöfte från ALLA banker och sedan använda dessa för att spela ut dem mot varandra, du är ung och ska inte känna någon som helst bindning till någon bank "bara för att föräldrarna alltid haft den". I normala fall så kommer banken att bevilja lån till någon i din ålder som har en fast inkomst, OM bankerna mot all förmodan inte vill så kan du be dina föräldrar om hjälp i form av borgen/medlåntagare/liknande.

Vissa här verkar ha stirrat sig blinda på priserna i Stockholm, för om man på allvar tror att en fastighet för 400 000 måste ligga mitt i obygden och vara fallfärdig så har man ärligt talat ingen aning. Gå in på Hemnet.se och sök, så ser du att det finns många alternativ, så länge man inte prioriterar att bo mitt i de större städerna/tätorterna. (Men de riktiga fynden gör man genom kontakter, känner du t.ex. inte någon vars far- eller morföräldrar funderar på att flytta till äldreboende inom en översiktlig framtid?)
Jag tackar för detta inlägg, mycket informativt!

Tyvärr har jag inte många äldre släktingar som jag har någon bra kontakt med, mina farföräldrar gick bort för länge sedan, min morfar är 94 och bor i lägenhet ensam 8 mil bort och mormor har bott på demensboende det senaste året i samma stad. Jag har ändå inte någon särskilt bra kontakt med släktingar i allmänhet, de har alltid bott långt borta och jag har alltid varit lite tillbakadragen så jag har aldrig blivit särskilt tajt med mina kusiner och farbröder och mostrar och dylikt. Jag har nästan bara kontakt med mina föräldrar, systrar, svågrar och systerbarn i dagsläget.
Citera
2016-06-05, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Jag tackar för detta inlägg, mycket informativt!

Tyvärr har jag inte många äldre släktingar som jag har någon bra kontakt med, mina farföräldrar gick bort för länge sedan, min morfar är 94 och bor i lägenhet ensam 8 mil bort och mormor har bott på demensboende det senaste året i samma stad. Jag har ändå inte någon särskilt bra kontakt med släktingar i allmänhet, de har alltid bott långt borta och jag har alltid varit lite tillbakadragen så jag har aldrig blivit särskilt tajt med mina kusiner och farbröder och mostrar och dylikt. Jag har nästan bara kontakt med mina föräldrar, systrar, svågrar och systerbarn i dagsläget.
Tillägg till det där inlägget du svarade på: Varje gång du tar lånelöfte hos en bank så tar de en kreditupplysning. Att ha många kreditupplysningar är en varningsflagga hos många banker, ett tecken på att du kanske försöker ta samma lån flera gånger och sen sticka med pengarna eller något. Du ska därför EJ ta lånelöfte hos alla banker, utan bara en eller två, för att hålla nere antalet kreditupplysningar.

Lånelöftet säger nämligen bara att du högst sannolikt får låna, det säger inte vilken ränta du får eller att du faktiskt verkligen får låna (så namnet "löfte" är missvisande). Lånelöftet är heller inte något löfte från dig att faktiskt låna av den bank som gett dig lånelöftet.

När du väl har tecknat ett köpeavtal, först då går du till massor av banker och börjar förhandla ränta eftersom du då har konkreta siffror på hela affären inklusive tillträdesdatum. Det ska du kunna göra utan att de tar kreditupplysning genom att hänvisa till det lånelöfte du redan har från konkurrenten, du förhandlar med dem mot löfte om att de givetvis får göra en kreditupplysning om du väljer just dem.

Inför ränteförhandlingen, börja med att gå in på tex skandiabanken.se och räkna ut deras ränta genom att dra i reglagen på hemsidan. Du ska inte ha högre ränta än så hos storbanken, för då tar du ju skandiabanken istället snabbt och lätt. (Eller sbab eller vilken nätbank som nu har lägst ränta.) Likaså ska du inte heller ha högre ränta än snitträntan i banken.
Citera
2016-06-18, 23:48
Medlem
Zteffen81s avatar
Köp ett hus. Betydligt roligare än att bo i en trång lägenhet. Bor själv i ett hus i Jämtlands obyggd. Här uppe är villorna så pass billiga att det inte är något att tveka på. Fördelarna med hus är många. Du har dessutom en trädgård och garageuppfart. Storleken varierar så klart.

Själv älskar jag att ha ett garage med diverse verktyg och maskiner. Det är dessutom betydligt roligare att grilla på sin tomt eller veranda än att grilla mellan några jävla höghus.

Däremot får man betala allt själv. Går tvättmaskinen sönder får man betala för reparationen eller köpa en ny istället för att bara ringa kvartersvärden. Jag måste själv byta ut min kran på toaletten.
Får åka till Biltema och köpa en ny på Måndag.

Sen är det betydligt mer jobb med ett hus än vad det är med en lägenhet. Man måste sköta om fasaden och även klippa gräset i trädgården. Jag eldar med ved och då tillkommer vedklyvning.

Mycket nöje!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in