2016-07-17, 21:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle vilja påstå att den »amorösa« delen är den mindre delen i ordets innebörd. Det som ligger i playboy är:

- stekare
- glidare
- exhibitionist
- vivör
- äventyrare
- lättsinnighet
- kvinnotjusare

Kanske det är så att den amorösa delen är den mindre delen. Å andra sidan bygger ju begreppet Playboy (företagsgruppen) på sex och unga flickor. För min egen del har jag svårt att föreställa mig en playboy utan en ständig ström av unga blondiner vid sin sida.

Oavsett vilket...playboy är nog det bästa ordet vi kan hitta för den här företeelsen.
Citera
2016-07-17, 22:07
Medlem
Pfaltzs avatar
Grilljanne? https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Grilljanne.
Citera
2016-07-17, 22:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Kanske det är så att den amorösa delen är den mindre delen. Å andra sidan bygger ju begreppet Playboy (företagsgruppen) på sex och unga flickor. För min egen del har jag svårt att föreställa mig en playboy utan en ständig ström av unga blondiner vid sin sida.

Oavsett vilket...playboy är nog det bästa ordet vi kan hitta för den här företeelsen.

Det bör understrykas att Hefner använde ett begrepp [Playboy] som var över 100 år. Jag vet inte hur tidningen Playboy såg ut när den startades i början på 50-talet. Kan tänka mig att den var betydligt »oskyldigare« då.

Den först kända definitionen för ordet Playboy lär finnas i Oxford Dictionary från 1828 och där ha en beskrivning i stil med: en person med pengar som är söker efter nöjen. Cirka 80 år senare [men väl 40 år för Hefner] lades begreppet »kvinnotjusare« till.

Jag skulle själv vilja lägga till ytterligare en aspekt, nämligen sofistikerad.

Lord Brett Sinclair och Danny Wilde är antagligen urtyperna för en playboy.

https://www.youtube.com/watch?v=jhrFXU4xDgU

När jag menade att det »amorösa« utgör en mindre del var jag kanske lite överdrivet nedtonande. Kanske det snarare skulle beskrivas som: utgör bara en [av flera] delar.
Citera
2016-07-17, 22:49
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:

Var inte hela idén med "Snobbar som jobbar" att Lord Brett Sinclair var sofistikerad brittisk snobb, medan Danny Wilde var en nyrik och osofistikerad amerikansk uppkomling som inte ens visste hur man satt på en stol?
Senast redigerad av Pfaltz 2016-07-17 kl. 22:52.
Citera
2016-07-17, 22:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

https://www.youtube.com/watch?v=jhrFXU4xDgU

Spot on enligt min uppfattning!
Citera
2016-07-17, 23:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Var inte hela idén med "Snobbar som jobbar" att Lord Brett Sinclair var sofistikerad brittisk snobb, medan Danny Wilde var en nyrik och osofistikerad amerikansk uppkomling som inte ens visste hur man satt på en stol?

I sofistikerad lägger jag då begreppet »umgängesvan«, inte »förnämitet«. Idén var mycket riktigt det du påpekar, men kontrasten var mer av slaget aristokrat mot uppkomling. Båda kvalificerar sig för begreppet playboy.
Citera
2016-07-18, 23:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prototyp1
Föreställ er att ni lär en invandrare utan engelskakunskaper svenska, vilket ord hade ni då valt som översättning till playboy?

Charmör är ett alternativ men nja...

1940 tyckte man så här...

Citat:
MIN SOLDAT
(Lyrics & Music by Jokern)
Ulla Billqvist - 1940

Min fästman han var modelejon, dandy, charmör,
kan hända för min skull, jag är svag just därför.
men nu är den tiden länges'en förbi,
jag såg på hans fotografi.

http://lyricsplayground.com/alpha/songs/m/minsoldat.shtml
Citera
2016-07-19, 19:52
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Fast playboy och manager, eler director är ändå lite synonymt. Hur långt manager sedan går i the playing game är upp till personkemin.

Så jag föreslår , manager och director of the rollbesättning , haha

Eller varför inte regissör?
Citera
2016-07-19, 19:54
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Om någon så hade iaf Bergman smak för kvinnor som väsen sett. Han (honom) kan jag klassa som en typisk playboy. Alltid lika ung och lekfull med flickorna i sinnet och lynnet.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in