Evigt liv kanske bli lite tråkigt efter några miljoner år. Dessutom blir det svårt att ha riktigt kul om några hundra miljarder år när materian i universum glesnat ut ordentligt och t.o.m. neutronerna blivit sällsynta p.g.a. inre sönderfall.
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Men visst, att leva för en väldigt lång tid kan bli möjligt om kanske 100 år då man lärt sig kopiera nervbanor så man kan byta kropp men behålla ett eget medvetande.
Varför tror du att ditt medvetande kan kopieras genom att man bygger nervbanor? Om man bygger en kopia av dig, tror du att du upplever det som kopian upplever då? I så fall vore det ju kopian som blivit medveten, men det har ingenting alls med ditt medvetande att göra. Det kanske existerar exakta kopior av dig nu, förr eller i framtiden i en annan galax, konstruerade av extraterrest. Men vad skulle det ha för betydelse för dig? Det skiter väl du i?
Vidare så vad jag vet har man aldrig lyckats mäta medvetande objektivt. Det är bara jag själv som för mig bevisligen är medveten. Andra må bete sig som om de vore medvetna, men det går inte att mäta på något sätt. Jag kan inte bevisa för dig att jag är medveten. Subjektiviteterna, om det finns fler än mig, tycks inte klara av att kontakta varandra, att bli intersubjektiva.
Vid närmare eftertanke så inser man att medvetandet, alltså själva upplevelserna som de fem sinnena, känslor, tankar, balanssinne, smärta etc, är det enda som ovedersägligen existerar. Att det skulle finnas rum och materia är ju bara en ide (vilket i sig är en upplevelse) som helt och hållet härletts från andra upplevelser. Om det existerar materia, varför kan jag då inte få direktkontakt med den, utan hela tiden bara med upplevelser? Dedt känns inte alls trovärdigt det där med att det skulle existera nåt annat än mina upplevelser.