2016-05-27, 18:25
Medlem
Hej,

Mina föräldrar planerar att flytta sitt bolån. Den nya banken vill ha pantbrevet på deras nuvarande lån, de hittar dock bara skuldebrevet. Då undrar jag om det är samma sak eller måste de kontakta sin nuvarande bank och fråga efter en kopia av pantbrevet.

Tack på förhand!
Citera
2016-05-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband
Hej,

Mina föräldrar planerar att flytta sitt bolån. Den nya banken vill ha pantbrevet på deras nuvarande lån, de hittar dock bara skuldebrevet. Då undrar jag om det är samma sak eller måste de kontakta sin nuvarande bank och fråga efter en kopia av pantbrevet.

Tack på förhand!

Kontakta lantmäteriet, sedan ganska många år finns pantbrev digitalt arkiverade där
Citera
2016-05-28, 03:24
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband
Hej,

Tack på förhand!

Pantbrevet som ligger som säkerhet för det nuvarande lånet finns hos den nuvarande kreditgivaren, banken, om det är ett fysiskt pantbrev.

Som redan nämnts i tråden, kontakta Lantmäteriet, där kan du få en lista på vilka pantbrev som är uttagna på fastigheten och vilka som är innehavare av dessa.
Det kallas för Fastighetsregisterbevis, detta kan du ge till den nya banken.

Pantbrevet kan den nya banken inte få innan det gamla lånet är löst, bankerna har rutiner för detta.
Senast redigerad av trottwell 2016-05-28 kl. 03:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in